nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Utazás
2060-ra egymillió ember élhet a Marson

2060-ra egymillió ember élhet a Marson

Legalábbis az "igazi Vasembernek" is nevezett Elon Musknak nagyívű tervei vannak a vörös bolygó meghódítását illetően. Az első telepesek tíz éven belül indulnának.
Andersen Dávid
Andersen Dávid
f Ajánlom

Az elektromos autókról ismert Tesla mögött is álló Musk a mexikói Guadalajarában, az International Astronautical Congress (IAC) nevű rendezvényen rántotta le a leplet grandiózus elképzeléseiről, amelyek szerint egy évtizeden belül már telepesek ezrei indulhatnának a Marsra, hogy ott megalapítsák az első emberi települést.

A 45 éves üzletember szerint az ezt követő évtizedekben – 40 és 100 év közti intervallumban – legközelebbi szomszédunk felszínén már egymilliós önfenntartó kolónia jöhetne létre.

Elon Musk a Dragon V2 űrtaxi bemutatóján
Elon Musk a Dragon V2 űrtaxi bemutatóján

“Nem arra gondolok, hogy mindenki költözzön a Marsra, hanem arra, hogy az emberiség egynél több bolygón éljen – mondta Musk az IAC hallgatóságának. – Ez az egzisztenciális kockázatok csökkentéséről és hatalmas kalandvágyról szól.”

Megyünk vagy elpusztulunk

A terv megvalósulásához számos tényezőnek kell teljesülnie, ezt maga Musk is elismerte, azonban véleménye szerint nem kisebb dolog a tét, mint az emberiség túlélése.

“Az emberiség jövője két eltérő irányban folytatódhat – mondta Musk, a National Geographic Channel MARS című sorozatában. – Vagy űrutazó civilizációként több bolygót is meghódítunk, vagy itt maradunk ezen az egy bolygón, amíg valami nagy kihalási esemény nem történik. Számomra a jövő akkor tűnik izgalmasnak és inspirálónak, ha az első lehetőség válik valóra.”

Bár a terv pontos részleteit nem ismertette, Musk szerint elképzelhető, hogy az első emberek a 2020-as évek közepén elinduljanak a Marsra. Ehhez egy hatalmas, nagyjából 100 méter magas rakétára, illetve a SpaceX által bolygóközi szállítórendszernek (Interplanetary Transport System) nevezett járműparkra van szükség.

A rakéta egyik része egy közel 20 méter széles gyorsítórakéta, amely 42 Raptor típusú hajtóművével  8598 kilométeres óránkénti sebességre képes. Ez a teljesítmény a NASA eddig kifejlesztett legnagyobb rakétájának, a Saturn V-nek a 3,5-szerese. Ezt használták az Apollo-küldetések során is, Musk pedig valószínűleg a Hold meghódítása előtt tisztelegve ugyanonnan, a floridai Kennedy Űrközpont 39A jelű rakétaállásából indítaná első telepeseit, mint ahonnan Neil Armstrongék is elindultak történelmi útjukra.

Benzinkút az űrben

A kilövés után a rakétáról leválik a gyorsító rész, amely visszaereszkedik a földre, hogy egy extra üzemanyagtartállyal térjen vissza az űrhajósokhoz. Ez biztosítaná az üzemanyagellátást a vörös bolygó felé vezető úton, igaz, ezt napenergiával egészítenék ki az útközben, mivel a hajtóanyagra a landoláskor nagyobb szükség van.

Így nézne ki egy kisebb marsi kolónia a NASA egyik terve szerint (Kép: NASA)
Így nézne ki egy kisebb marsi kolónia a NASA egyik terve szerint (Kép: NASA)

Musk víziója szerint ehhez hasonló űrhajók Föld körüli pályán keringve várnák a bolygók megfelelő állását, amikor a Föld és a Mars legközelebb van egymáshoz (ez 26 havonta fordul elő).

“A terv szerint idővel már ezer vagy több űrhajó is várakozna Föld körüli pályán – mondta Musk. – Így a telepesek flottája együtt indulna el a Mars felé.”

A vörös bolygón felépülő bázisoknál a fenntarthatóságnak létfontosságú szerepe van, ezért minden eszközt úgy terveznének, hogy minél többször fel lehessen használni. Musk becslései szerint minden gyorsítórakétát legalább ezerszer, az űrbéli “benzinkutakat” százszor, magukat az űrhajókat pedig 12 alkalommal lehetne használni. Az első telepesek százas csoportokban utaznának, később ezt a számot meg lehetne duplázni. A számítások szerint a millió szám eléréséhez évtizedekre lesz szükség, 40 és 100 év közé jósolja, hogy a marsi kolónia lakói ennyien legyenek.

Vissza is lehetne jönni

Korábban felvetődött, hogy az eszközök és ellátmány mennyiségének optimalizálása érdekében az első “marslakók” egyirányú útra indulnának, azaz soha nem térnének már vissza a Földre. Musk szerint azonban nagyon fontos, hogy az embereknek legyen lehetőségük visszatérni, ha úgy döntenek.

Az első űrhajó egyébként már 2018-ban útnak indul, igaz, ezen még nem lesznek majd utasok. A Red Dragon nevű űrkapszula különböző felszereléseket szállít majd. Ehhez azonban még fontos fejlesztésekre van szükség, ugyanis a NASA marsjáró robotjait is komoly kihívás volt biztonságosan eljuttatni a vörös felszínre, Musk járművei pedig jóval nagyobbak és nehezebbek lesznek. Az egyik legfontosabb megoldandó feladat azoknak a retrórakétáknak a megalkotása lesz, amelyek képesek lesznek kellő mértékben lelassítani a Marsra érkező űrhajókat.

A Red Dragon és társai eleinte rengeteg felszerelést és ellátmányt, illetve üzemanyagot szállítanának a Marsra, amelyet a hazaútra lehetne felhasználni. Az első telepeseknek főként olyan feladatai lesznek, mint mélyen a marsi felszín alá ásni, ahol az értékes vízforrás, a jég rejtőzik.

Bár Musk azt szeretné, ha idővel a marsi utazások árát 200 000 dollár környékére lehetne leszorítani – ez nagyjából egy amerikai családi ház ára – addig további kihívásokkal is meg kell küzdenie. A SpaceX legnagyobb tervezett rakétájának, a Falcon Heavynek a kifejlesztése ugyanis már évek óta csúszik, így az űrutazással és űrkutatással foglalkozó szakemberek közül sokan szkeptikusak. Musk azonban sosem riadt vissza egy kis kihívástól, korábban pedig kijelentette, hogy életét a Marson szeretné befejezni.

További cikkek a Marsról az NLCafén:

Megosztás Facebookon