TV-sztárok

Rászállt a GVH Rubint Rékára

Rubint Réka közösségi oldalain megjelenő termékeknél vizsgálta a versenyhivatal, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül-e megjelenésük az oldalakon. és mivel a két forgalmazó cég kötelezettséget vállalt arra, hogy megváltoztatja marketinggyakorlatát, a GVH nem állapított meg jogsértést.

Rubint Réka a több mint 950 ezer követővel rendelkező Faceboo-k és a 163 ezer követővel rendelkező Instagram-oldalán 2015. február 1-jétől a megjelenő posztokban a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítette, amiért a termékek forgalmazója, az Avanzo-Trade Kft. fizetett vagy egyéb ellenszolgáltatást nyújtott. Ez azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű Rubint Réka követői számára.

A GVH már korábban felhívta a figyelmet arra, hogy a fogyasztók széles körben követnek a közösségi médiában népszerű, ismert személyeket, így a piaci szereplők, hirdetők körében vonzó megoldás a véleményvezérek, influencerek közösségi oldalain, ezen belül is a posztokban hirdetni. Nem tekinthető független véleménynek vagy semleges tartalomnak azonban az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő, legyen ez az érdekeltség egy kifizetett összeg, keretszerződés, ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék, egyéb bevétel. A közösségi médiában megjelenő, különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között sok esetben úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy egyáltalán nincs utalás arra, vagy nem egyértelmű, hogy reklámról van szó.

A versenyhivatal szerint ugyan számos versenyfelügyeleti eljárást lehetne indítani az ilyen ügyekben, de az eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek, legalábbis rövid távon azzal, ha a reklámozók vállalják, hogy felhagynak ezzel a gyakorlattal. 

Rubint Réka posztjaival kapcsolatban a GVH megerősítette, hogy

akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett tartalom, ha abban egyértelműen, közérthetően, hangsúlyosan jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte.

Lényeges továbbá a GVH szerint, hogy a közösségi médiában a véleményvezérek és más, jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek bejegyzésein keresztül megvalósuló reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért nemcsak az adott oldal „szerkesztője” tartozhat felelősséggel, hanem a reklámozó és akár a bejegyzés közzétételében, kialakításában közreműködő közvetítő vállalkozás is.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top