Trend

A nemek közötti egyenlőség nem csupán kulturális mozgalom, a vállalatokat is innovatívabbá teszi

Az AccorHotels a világ vezető szállodaüzemeltetőjeként több mint 190 000 munkavállalót alkalmaz 3900 szállodájában, és kulcsszereplője a nemi sokszínűség globális mozgalmának.

Tekintettel arra, hogy egyrészt a vásárlási döntéseket 80%-ban nők hozzák, másrészt üzleti, illetve szabadidős utazókként az idegenforgalmi szektor növekedésére is nagy hatással vannak, az AccorHotels nem pusztán a kezdeményezés szintjén jár élen a nemek közötti egyenlőség megteremtésében, de a szállodacsoport belső működésébe is beépítette azt. Az AccorHotels egyike annak a 10 vállalatnak világszerte, melyeket az ENSZ női tagozata, a UN Women felkért arra, hogy csatlakozzanak a HeForShe szolidaritási mozgalom Impactor programjához.

Interjú Laurent Picherallal, az AccorHotels Executive Committee tagjával, a HotelServices közép- és kelet-európai vezérigazgatójával.

A nemek közötti egyenlőség nem csupán kulturális mozgalom, a vállalatokat is innovatívabbá teszi

Az AccorHotelst beválogatták azon vállalatok közé, amelyek képviseltethetik magukat az ENSZ HeForShe szolidaritási kampányában. Bemutatná röviden a kezdeményezést?

A HeForShe az ENSZ szolidaritási mozgalma, amelynek célja a nők támogatása és a nemek közötti egyenlőség előmozdítása. A kampány módszeres megközelítést és célzott platformot biztosítva kíván minél több embert bevonni a nemek közötti egyenlőségről folytatott globális párbeszédbe. A HeForShe mozgalomhoz bárki csatlakozhat, aki tényleges elkötelezettséget vállal a nemek közötti egyenlőség előmozdítása érdekében. A kampányba nem csak magánszemélyek, de vállalatok is bekapcsolódhatnak. A nemek közötti egyenlőség elkötelezettjeként és a HeForShe mozgalom támogatójaként az AccorHotels célja az egyenlő bérezés és a nők képviseletének támogatása, szerepük növelése a vállalaton belül.

Milyen kérdésekkel találja magát szembe egy vállalat, ha szóba kerül a nemek közötti egyenlőség?

Ezt a kérdést az imént felvetett két megközelítésben érdemes vizsgálni, ugyanis léteznek külső (globális) és belső (vállalaton belüli) tényezők. Ha globálisan nézzük, a nők nemcsak ügyfélként értékesek számunkra, de fontos szerepet játszanak magának a szállodaiparnak a növekedésében is. A vásárlási döntések több mint 80%-át a nők hozzák meg – nincs ez másként a turizmus esetén sem. A kalandtúrákon és természetjárásokon résztvevők túlnyomó többsége nő, illetve az üzleti útra indulók között is 43% az arányuk. A nők rendkívül fontosak a szállodaiparban. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a nemi sokszínűségre a munkahelyeken is értékként tekintsünk és a gyakorlatban is támogassuk a nők szerepének erősítését.

Azonban a belső tényezőkről sem szabad megfeledkeznünk. Fontosak a női munkavállalók, a szállodaiparban pedig különösen. Az AccorHotels a világ 92 országában van jelen, több mint 190.000 munkavállalót alkalmaz, 46%-uk nő. Az általunk is szorgalmazott változások pontosan ezért az egyenlő bérezés és az egyenlő képviselet felé mutatnak. A HeForShe kampány résztvevőjeként egyértelművé tettük elkötelezettségünket és vállalt céljainkat. Céljaink között szerepel, hogy 2017 végéig a női szállodaigazgatók arányát 35%-ra, 2018-ra pedig az AccorHotels Executive Committe-jében a nők arányát 30%-ra növeljük. Ezenkívül csökkentjük a nők és a férfiak fizetése közötti különbséget, az újonnan belépő kollégáknál pedig törekszünk a nemek kiegyensúlyozott arányára. Kelet-Európában a szállodaigazgatóink között már jelenleg is 40%-os a nők aránya, világviszonylatban ez az egyik legmagasabb szám az AccorHotelsen belül.

A nemek közötti egyenlőség nem csupán kulturális mozgalom, a vállalatokat is innovatívabbá teszi

Mit gondol, miért lett az AccorHotels azon 10 kiválasztott vállalat egyike, melyek a HeForShe kampányban részt vesznek, és a nemek közötti esélyegyenlőség korábban miként jelent meg a szállodacsoport irányelvei között?

A HeForShe mozgalomnak tíz Corporate Impact Champion-tagja van. A kampányhoz való csatlakozásra olyan vállalatokat kértek fel, melyek szervezeti szinten foglalkoznak a nemek közötti egyenlőséggel, elkötelezettek az ügy iránt, és inspirálóan hathatnak a világpiac többi szereplőjére. A tíz Champion között egyedül az AccorHotels képviseli a szállodaipart, ezért különösen büszkék vagyunk rá, hogy a UN Women minket talált méltónak erre a címre.

A nemek közötti egyenlőség központi helyen áll humánerőforrás-stratégiánkban. Etikus és progresszív vállalatként nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy munkavállalóinknak közel fele nő. Tisztában vagyunk azzal, hogy bár több diplomás nő kerül ki az egyetemekről, mint férfi, mégis kevesebben kerülnek felelősségteljes beosztásba, különösen vezetői pozícióba. Az is nyilvánvaló, hogy a sokszínű csapatok sokkal jobban teljesítenek, innovatívabbak és hatékonyabbak. Az AccorHotels 2012-ben indította útjára saját vállalati női hálózatát, a Women At AccorHotels Generation – t (WAAG). A WAAG azzal a céllal jött létre, hogy felszámolja a nemekhez kötődő sztereotípiákat, a szállodacsoporton belül előmozdítsa a nemek közötti egyenlőséget, és támogassa a nőket a bennük rejlő lehetőségek megvalósításában. A mentoring programokat, tréningeket, valamint a tudatosság növelésére irányuló kezdeményezéseket kínáló platform világszerte jelenleg 4000-nél is több tagot számlál, nőket és férfiakat egyaránt. Ezen programok természetesen elérhetőek a nagyon aktív és fejlődő kelet-európai, már több, mint 200 tagot magába foglaló hálózat számára is.

Miben különbözik a HeForShe a többi, sokszínűséget támogató kampánytól, és mit jelent ez az AccorHotels számára?

A HeForShe kampány egy különleges kezdeményezés, amely a nemek közötti egyenlőség tekintetében a férfiak elkötelezettségét célozza meg. Férfi munkavállalóinkat igyekszünk a mozgalom részeseivé tenni, hiszen kiterjedt szállodahálózatunkkal világszerte jelen vagyunk. Célunk, hogy 2018-ig 50 000 férfi munkavállalót vonjunk be a HeForShe mozgalomba.

Milyen kihívások állnak önök előtt, és miként fogják ezeket leküzdeni?

Öt kontinensen jelenlévő nemzetközi csoportként fontosnak tartjuk, hogy alkalmazkodjunk a helyi kulturális sajátosságokhoz. A világ 92 országában vagyunk jelen, melyek közül némelyik előrehaladott, némelyik kevésbé a nemek közötti egyenlőség tekintetében. Ezen eltéréseket nekünk figyelembe kell venni kitűzött céljaink megvalósítása során. Azt hiszem, hogy a két legnagyobb kihívás a férfi munkavállalóink és az üzemeltetési management mozgósítása. Ezen kívül ott vannak az üzleti tevékenységgel összefüggő kihívások, mint például a nemek közötti egyenlőség elérése a kiválasztási folyamatban résztvevők között.

Elkezdtünk dolgozni egy globális diverzitás-jelentésen, amelyet minden országnak évente kétszer kell elkészítenie. Az eszközök és eredmények kimutatásában segítségünkre lesznek a kvantitatív és kvalitatív mutatók, de reményeink szerint az is kiderül, hogy mi az, amit jól csinálunk, és min kell még esetleg javítani. Saját női hálózatunkra, a WAAG-ra továbbra is értékes platformként tekintünk, amely nagyban hozzájárul céljaink eléréséhez.

Meg vagyok róla győződve, hogy elegendő forrással és kapacitással rendelkezünk ahhoz, hogy valódi változást érjünk el a nemek közötti egyenlőségben.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top