Trend

KRESZ-történelem

Biztos vagyok benne, hogy a 97 piramis megépítését végzõ rabszolgák Egyiptomban meghatározott közlekedési elõírásoknak megfelelõen rakták a görgõket, melyeken a tonnás köveket gurították.




Az akkori szabályokat nem vésték kőbe, úgyhogy mit se tudunk róla. A KRESZ-ről valamivel többet tudunk, úgy tűnik sosem eleget. A KRESZ-története természetesen összefügg az autózás történetével.
Autózás 1895 óta van Magyarországon.
Az első KRESZ 1901-ben jelent meg. Az 1920-as évekig a minisztériumban csak előadó foglalkozott a KRESZ-szel, akkor alakult önálló osztály.






Az első táblák 1910-ben jelentek meg.


Kevesen tudják, hogy hazánkban – Angliához hasonlóan – balkezes közlekedés volt, és csak a háború alatt változott meg. 1941 július 6-án vezették be a jobbra hajtsot Budapest kivételével országszerte. Négy hónappal később, november 9-én Budapest is bekapcsolódott a rendszerbe. Érdi lakosként elképzelem magam amint belehülyülök, hogy az akkori Osztyapenkónál átsorolok a bal oldalra, jobbról előzök, és balról adok elsőbbséget, remélve, hogy egy eltévedt tank is tudja mi az ábra.
A legtöbb főfájást a sebességhatár okozza, valószínűleg legrégebb óta, mivel elsőként szabályozták, már 1901-ben. A felső sebességhatár a nyaktörő 20km/h-ás tempó volt.

Hogy hogyan ellenőrizék, hisz nem volt trafipax meg lézer? Egyszerű, ha gyorsabban ment az autó mint egy fiakker, átlépte a sebességhatárt. A csigatempó megváltozott a 20-as években, amikor csökkentették a sebességhatárt olyan hidakon, ahol a híd teherbírása megkövetelte, illetve gyenge minőségű útszakaszon. Az autók 1929-ig vánszorogtak, amikor 40km/h-ra emelte a sebességhatárt a híres Közlekedési Kódex.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top