Trend

A biztonságos autózásért

A változó élet, a technika, a baleseti statisztikák a biztonsági elõírások újragondolását teszik indokolttá. Az alábbiakban a legfontosabb változtatásokat közöljük.





Gépkocsik nappali kivilágítása

Lehetővé válik gépkocsik esetében nappali menetjelző lámpák felszerelése. E lámpa nappal és jó látási viszonyok között a gépkocsi kivilágítására szolgál, így a tompított fényszóróval történő nappali kivilágítás a nappali menetjelző lámpa lehetőségével kibővül.


Személygépkocsi hátsó ülésén utazók biztonságának javítása

A személygépkocsikban szállított gyermekek biztonságának fokozása céljából szükséges a biztonsági gyermekülések alkalmazása.
A biztonsági gyermekülés kötelező használata csak az esetben rendelhető el, ha:





• a szállított gyermek 12 évnél nem idősebb és 150 cm-nél nem magasabb testalkatú,
• a biztonsági gyermekülés beszereléséhez szükséges műszaki feltételek adottak,
• a személygépkocsi hátsó ülésén egy időben szállítani kívánt gyermekek száma lehetővé teszi biztonsági gyermekülésben történő rögzítésüket.
• A biztonsági gyermekülés megvásárlására kötelezett családokat segíti a 2001. év elejétől érvényes, biztonsági gyermekülés EU tagországokból történő importjára vonatkozó vámmentesség.






A járművek sebességére vonatkozó előírások pontosítása

A hazai közúti közlekedési baleseti statisztikai adatok több évre visszamenő vizsgálatából megállapítható, hogy a utópályán és autóúton bekövetkezett balesetek túlnyomó többsége nem hozható szoros összefüggésbe a megengedett sebességhatárok átlépésével. Az ismertetett körülmények alapján indokolt autópályán és autóúton a jelenleg megengedett sebességhatárok 130 km/óra, illetőleg 110 km/óra szintre történő felemelése.
Autópályának vagy autóútnak nem minősülő egyéb közutakon a jelenleg általánosan megengedett 80 km/óra sebességhatár 90 km/óra sebességre történő felemelése indokolt. A lakott területen közlekedő gépjárművekre vonatkozó 50 km/óra megengedett legnagyobb sebességhatár.


Járművek havas, jeges úton történő közlekedésének szabályozása





Az utóbbi évek téli időszakában több alkalommal is előfordult, hogy egyes főutakon a gyorsan leesett nagymennyiségű hó miatt az elakadt – hólánccal nem rendelkező – járművek a közutat több kilométeres hosszban elzárták. A kialakult rendkívüli közlekedési helyzet kezelhetetlenné vált. Hasonló helyzetek kialakulásának megelőzése érdekében szabályozni kell a hólánc kötelező alkalmazásának feltételeit.
A hóval befedett útszakaszon a hólánc használatát a Bécsi Jelzési Egyezményben is szereplő jelzőtábla kihelyezésével – a közútkezelőnek az időjárási helyzet és az út állapota figyelembevételével hozott döntése szerint – valamennyi gépjármű számára kötelezővé kell tenni.

E rendelkezés az üzembentartók számára a hólánc megvásárlásának kötelezettségét nem jelenti. Azon üzembentartók, akik a téli havas időszakban a lakott területen kívül elhelyezkedő főközlekedési utakon a gépkocsijukat rendszeresen használni kívánják (ez hozzávetőlegesen a 2,6 millió darabot kitevő állomány 50 %-átteszi ki), feltehetően a hólánc megvásárlása mellett fognak dönteni. A hólánc beszerzési ára a gumiabroncs méretétől függően változó, a személygépkocsik esetében ez hozzávetőlegesen 10-15 ezer forint költséget jelent.


A hatályba léptetés

A rendeletmódosítás általános hatálybalépési időpontja 2001. május 1. napja azzal, hogy a biztonsági gyermekülés kötelező használatára vonatkozó egyes szabályozások csak 2002. január 1. napjától lépnek hatályba.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top