Trend

Hétszer körbe a võlegény körül

A zsidó vallás két részre osztja a házasságkötési szertartást: az eljegyzési és az esküvõi ceremóniára, s mindkettõnek megvannak a maga szigorú szabályai.

Esküvő szabad ég alatt

Az ünnep azzal kezdődik, hogy a két örömapa a vőlegényt, a két örömanya a menyasszonyt vezeti az esküvői baldachin alá, amely leggyakrabban egy lábakon álló, gazdagon hímzett bársonytakaró. Történhet az esemény zsinagógában, vagy szabad téren – az ortodoxia mindenképpen ragaszkodik a szabad térhez. Olyannyira, hogy Amerikában például az esküvő helyszínéül szolgáló épületek mennyezetén is ablakot, nyílást hagynak, amelyeket a szertartás idejére kitárnak: az ifjú párnak mindenképpen ez alatt kell állnia.

A menyasszony hét köre

A menyasszonyt kísérői hétszer körbevezetik a vőlegény körül, miközben a menyasszonyköszöntő, liturgikus dal szól. A hetes szám jelképezi, hogy ezen túl a hétnek minden egyes napját együtt töltik majd. Az ortodoxia ezt azzal is megerősíti, hogy hét napon keresztül a menyasszony és a vőlegény királynőnek és királynak tekintendő: minden nap másutt vendégeskednek, s mindenütt, minden alkalommal meghallgatják az esküvőn is elhangzó hét áldást.

Szerződés és hét áldás

A házasságlevél felolvasásával az eljegyzési ceremónia véget ér, kezdődhet maga az esküvő. A házasságlevél – a tulajdonképpeni házassági szerződés – hagyományos, arameus szöveg. Van, ahol a kántor, másutt a rabbi olvassa föl, ám ahol a vallásukat gyakorló családtagok ismerik a liturgiát és a héber nyelvet, ott a kiválasztottak – akik ezt igen nagy tisztességnek tekintik – mondják el a hét áldást is.

Emléktörés

Ez után a férj fölhúzza a menyasszony középső – nem pedig gyűrűs – ujjára a gyűrűt, s jöhet a pohártörés. Azaz: a vőlegény, cipője sarkával széttör egy üvegpoharat, emlékeztetve minden jelenlévőt arra, hogy legyen bármekkora is a boldogság, a jeruzsálemi szentély elpusztításáról örömünnepen sem szabad megfeledkezni.

Házassági böjt

Mint hogy menyasszonynak és vőlegénynek egyaránt böjtölnie kellett ezen a napon, az ún. ara-szoba étellel-itallal várja őket. Erre a szobára – ahová az ifjú párt bevezetik – azért volt igen nagy szükség korábban, mert a pár itt maradhatott először egyedül. S hogy ez az esküvő után valóban megtörtént, azt két tanú igazolta.

Külön tánc és paróka

Az ara-szoba ma már – nálunk mindenképpen – jelképes jelentőségű, egy-két percet töltenek benne, s vissza is térnek a násznép körébe, amely már eszik, iszik, mulat. Szigorú vallásgyakorló közösségben a lányok és fiúk nem keveredhetnek, külön járják a körtáncokat. Magyarországon ez nem jellemző, mint ahogyan az sem, hogy az ifjú asszony esküvő után csak kalapban vagy parókában mutatkozhat, födetlen fővel soha többé.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top