Trend

A kisgyermekek figyelme

Megfigyelhetõ, hogy a kisgyermekek figyelme bizonyos feladatok elvégzésekor meg-megtorpan, kitartásuk csökken, s ennek következményeként a tervszerû problémamegoldásban kudarcot vallanak. Vajon mi ennek az oka?

Wellman, Ritter és Flavel szerint a kicsik még képtelenek figyelmüket hosszabb ideig egy feladatra irányítani. A kudarcot tehát nem a probléma megoldásához szükséges információmennyiség hiánya okozza, hanem a megoldáshoz szükséges figyelemkapacitás elégtelensége. A gyermekek a problémamegoldásban kb. 5 éves korukban válnak éretté, kitartóvá. Ez egybeesik az iskolaérettséggel. Speciális fejlesztés nélkül az 5 évesnél fiatalabb gyermekek problémaszituációban először a számukra jelentős ingereket észlelik, s csak idősebb korukban válnak alkalmassá a szelektív figyelemre, amely a megismerés fontos eleme.

Flavell szerint a megismerés három részmozzanatból áll: maga az esemény, az esemény felfogása és az ennek következményeként létrejövő válasz. A válasz minősége és az intelligencia szintje egymást feltételező jelenségek. Piaget az intelligenciát olyan életműködésként írta le, ahol az egyén alkalmazkodik környezetéhez. Az esemény felfogása és a figyelem jelensége szintén egymást feltételező jelenségek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top