nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

A szív hónapja
Sokáig akarsz élni? Ezeket tedd meg a szíved egészségéért!

Sokáig akarsz élni? Ezeket tedd meg a szíved egészségéért!

Szívünk egészségét testsúlyunk, szokásaink, stresszkezelésünk és étkezésünk is befolyásolja. Azért, hogy szívünk épségben szolgálhasson minket, mi is sokat tehetünk. Te mit vagy hajlandó megtenni tested fáradhatatlanul dolgozó motorjáért?
Petrás Gabriella
Petrás Gabriella
f Ajánlom

A túlsúly, a dohányzás, a túlzásba vitt alkoholfogyasztás, az étkezési szokásaink és az örökletes tényezők együttesen befolyásolják egész szervezetünk, és szívünk állapotát. A magas vérnyomás, a cukorbetegség és a magas koleszterinszint egyaránt hozzájárulhat a szívbetegségek kialakulásához, így ezek megelőzésével mi is sokat tehetünk annak érdekében, hogy az életünket minél tovább élhessük egészségben. Ne légy tétlen: a szíved életed minden másodpercében azért dolgozik, hogy szervezeted jól működjön, segíts neki te is!

Hagyj fel a dohányzással!

A dohányzás nemcsak a tüdőt, hanem a teljes érrendszert, a szívet és egész szervezetünket károsítja. Az aktív és a passzív dohányzás is rendkívül káros a szívre, gyengíti az artériákat, érszűkületet okozhat, és hozzájárul a koleszterin lerakódásához. Már maga a dohányfüst is többféle káros anyagot tartalmaz: a nikotin, a kátrány, a szén-monoxid, az arzén és a cián-hidrogén a szervezetünk számára méreg. A dohányzás növeli az asztma, a cukorbetegség, az emlő- és méhnyakrák, az ízületi gyulladásos betegségek, valamint a koszorúér-betegségek kialakulásának esélyét, a nőknél pedig a stroke kockázatát is növeli. A dohányosok körében a gyomor- és nyombélfekély, valamint a szájüregben és a gyomorban kialakuló daganatok is gyakoribbak. A cigaretta a bőrnek sem tesz jót: nemcsak a ráncok számát növeli, hanem a bőrrákra is hajlamossá tehet. Sőt a fogaid és – attól függően, hogy mennyi cigarettát szívsz – az ujjaid is elsárgulhatnak, ami nem kölcsönöz kellemes és ápolt megjelenést. Az aktívan dohányzó nőknél a menstruációs fájdalmak is erősebbek lehetnek, nőhet a méhen kívüli terhesség esélye, valamint a menopauza is korábban jelentkezhet.

Tartsd kordában a vérnyomásodat!

A hipertónia az egyik leggyakoribb szív- és érrendszeri betegség, amely mára népbetegséggé nőtte ki magát. Itthon körülbelül 1 millióan érintettek, de a legtöbb esetben a betegséget már csak a szövődmények kialakulása után veszik észre. A magas vérnyomás károsítja az artériákat, ezzel pedig felgyorsíthatja az érelmeszesedést, ami a szív, a vesék és az agy ereit is roncsolhatja. A magas vérnyomás hatására a szívizomzat ütőereiben mész rakódhat le, amitől romlik a szívizom vérellátása, ami koszorúér betegségekhez, valamint szívinfarktushoz vezethet. A magas sótartalmú ételek és az elhízás növelik a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát, de ahogy idősödünk, a vérnyomásunk magától is egyre magasabb lehet. A vérnyomás a kor előre haladtával is fokozatosan nő, így annak ellenőrzése és kordában tartása kifejezetten nagy odafigyelést igényel. A hipertóniás betegek halálának 75 százalékban a magas vérnyomás okozta szívelégtelenség és koszorúér-betegség az oka. Szemfenékvizsgálattal a magas vérnyomás még időben diagnosztizálható, ugyanis a hipertónia a szemen látszik először. A vérnyomás ideális, vagyis 139/89 alatti értékre történő beállításával a szövődmények kialakulása könnyebben megelőzhető és az életkor is nagyobb eséllyel meghosszabbítható.

Ügyelj a koleszterinszintedre!

A koleszterin a sejthártya egyik fontos alkotóeleme, azonban ha nagy mennyiségben és rendszeresen kerül a szervezetünkbe, veszélyes következményei lehetnek. A koleszterinszint a nem megfelelő étkezés, valamint genetikai hajlam következtében is emelkedhet. Ha ez a molekula lerakódik az artériák falában, érelmeszesedést, majd érszűkületet, végül szívinfarktust is okozhat: az elmeszesedett erekben könnyen kialakulhatnak plakkok, amelyek elzárhatják a vér útját, így okozva szívinfarktust. Ha magas a koleszterinszintünk, akkor szervezetünkben az LDL, vagyis a rossz koleszterin – amely az érelmeszesedésért is felelős – nagymértékben jelen van. Az LDL szállítja a májból a koleszterint a szervezet többi részébe, a HDL, a jó koleszterin pedig a felesleges koleszterint visszaszállítja a májba. Ha szervezetünkben a HDL szintje megfelelő, akkor nemcsak az érelmeszesedés, hanem az infarktus kockázata is csökkenhet.  A magas koleszterinszint roncsolja az érrendszert, és akár évekig is tünetmentes lehet, miközben az érfalakon súlyos károsodásokat okoz. A magas koleszterinszint növeli a stroke és a szívkoszorúér-megbetegedések kialakulásának kockázatát is. A koleszterinszint a változókorban emelkedhet, okozhatja a pajzsmirigy alulműködése és a bő kalóriabevitellel járó életmód is.

Dobd le a felesleges kilókat!

A túlsúlytól esztétikai szempontok miatt szeretnél megszabadulni, de nincs hozzá elég lelkierőd? A tükörbe nézve nem feltétlenül vagy megelégedve azzal, amit látsz, mégis jojóeffektussal küzdesz, amióta az eszedet tudod? A fölösleges kilóktól életmódváltással szabadulhatsz meg végleg, amihez kellő motivációt jelenthet, ha sorra veszed a túlsúllyal járó betegségeket. A súlytöbblet számos betegséget okozhat: a túlsúly gyakori velejárója a magas koleszterinszint, a cukorbetegség és a magas vérnyomás, de a szívinfarktus kockázatát is nagymértékben növeli. Cukorbetegség akkor alakulhat ki, ha a hasnyálmirigy által termelt inzulin mennyisége nem elegendő, ha a sejtek nem képesek hasznosítani a cukrot. A betegség leggyakrabban a középkorú és idősebb korosztálynál gyakori, azonban már gyerekkorban is kialakulhat a nem megfelelő táplálkozás és genetikai hajlam okán egyaránt. Az elhízás a szív formáját is megváltoztathatja: a túlsúly a pitvar megnagyobbodását eredményezheti, és a szívet keményebb munkára foghatja, mint az átlagos testsúlyúaknál. Ha azonban életmódváltásba fogunk, egészséges ételeket eszünk, és a mozgást is életünk részévé tesszük, nemcsak a felesleges kilókat adhatjuk le, hanem közben a szívproblémák és az infarktus esélyét is csökkenthetjük, valamint a magas vérnyomás és a koleszterinproblémák is nagyobb eséllyel elkerülhetők.

Csökkentsd az alkohol mértékét!

Ha mértékkel fogyasztasz jó minőségű bort, az növelheti a jó koleszterin, vagyis a HDL szintjét, amivel a szívinfarktus kialakulásának esélyét csökkentheted. Ezzel nem azt mondjuk, hogy mindennap fogd a kezedbe a borospoharat, csupán azt érdemes felismerned, hogy a mértékletesség nemcsak az étkezés, hanem az alkoholfogyasztás terén is érvényes. Ha azonban túlzásba viszed az ivást, az alkohol nemcsak a személyiségedre és az idegrendszeredre lehet kihatással, hanem a vérnyomásodat először ingadozóvá teheti, majd megemelheti, ezzel is nagyobb esélyt adva az infarktus kialakulásának. Ha a családodban előfordult már szívinfarktus vagy cukorbetegség, valaki küzdött már magas vérnyomással vagy bármilyen szív- és érrendszeri betegséggel, akkor genetikailag te is hajlamos lehetsz ezekre a betegségekre. Azért, hogy élményekkel teli, egészséges életet élhess, vedd komolyan az egészségedet: kiemelten ügyelj az étkezésedre, a rendszeres mozgásra, a stressz kezelésére és a hétköznapi szokásaidra egyaránt, hogy szívedet a lehető legjobban óvd.

Megosztás Facebookon