Szabadidő

Anna Karenina másképp (X)

Anna Karenina drámáját mindenki legalább egyszer elolvassa… vagy legalábbis felel belőle. Hogy túl korán kerül-e a diákok kezébe vagy a veretes nyelvezet teszi, mindenesetre a Trónok harca biztos sokkal népszerűbb. Hogy mi motiválta Nagy Andrást az ő Karenina, Annájának megírására, mindjárt eláruljuk, de a magasztos irodalmi célkitűzésen túl szerethetővé teszi ezt a nehezen emészthető regényt.


Nagy András 1988-ban írta az előadás alapját képező Anna Karenina pályaudvar című drámáját. Fordítóként Kierkegaard-ral foglalkozott, amikor eszébe ötlött: megpróbálja megfogalmazni a szerelem három aspektusát színdarabban is. Karenin figurája képviseli az „etikai szerelmet”, Vronszkij az „esztétikait”, Anna számára pedig „vallási” magaslatokba emelkedik. Ez a hármas szempontrendszer segít megértetni, hogy míg egyik oldalon Anna hű akar lenni gyermeke apjához, a mindent elsöprő érzés Vronszkij bolondjává teszi. Olyan, mintha a férfi drog lenne számára, fanatikussá válik. Ugyanakkor a fiatal katona nem bír eleget tenni a nála idősebb nő megterhelő szerelmének és az elvárásoknak, ezért menekülni kezd. Lovakat vásárol és nagyszabású építkezésekbe fog.


Azt gondolja: valahogy mégiscsak képes lesz megfogni és megtartani a keze közül kicsusszanó érzést és kapcsolatot, ha létrehozza a gigantikus Anna Karenina pályaudvart. Mindeközben Anna lassan ráébred, hogy „vallásából” pont istene tűnik el. A rajongás tárgya köddé válik. Útja törvényszerűen vezet a sínekhez, ahol egy kétségbeesett pillanatban úgy érzi: egyetlen megoldás lehet, az öngyilkosság. Érdekes módon sem Tolsztoj, sem Nagy András nem oldja fel a szerelmét vesztett két férfi tragédiáját, mint ahogy sosem tudjuk meg: mi lett Anna gyermekeivel. A József Attila Színház műsorán Nagy András átiratát ismerhetik meg a nézők. Ha kedvet kaptál egy nagy ívű szerelmi drámához, és szeretnél többet megtudni az orosz irodalomról, ott a helyed az előadáson.


Pont az eredeti regény „kötelező szaga” miatt mód van arra is, hogy kisebb csoportoknak rendhagyó irodalomórát tartson a színház az előadás előtt; és közösen találjátok meg a választ olyan magasztosnak tűnő, de fontos kérdésekre, mint hogy meddig húzódnak szabadságunk határai, vagy hova vezethet az érzékek anarchiája vagy épp kérlelhetetlen logikája?

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top