Szabadidő

A jövő zöldségese házhoz jön, amikor akarjuk

Végre nem kell hazacipelni a legrosszabbkor elszakadó zacskókat, és nem hazaérve kell bosszankodni, hogy a vajtök megint szétpasszírozta a rosszul pozicionált paradicsomokat.

A megoldást egy olyan önvezető autó jelenti, amelyet megpakolnak a vásárlók által rendelt terményekkel, a kocsi pedig szépen felkeresi a vevőket. Az ötletet a Nuro nevű startup valósítja meg, amely idén januárban alakult. A céget két mérnök, a szoftverfejlesztő Jiajun Zhu és a robotikával foglalkozó Dave Ferguson alapította.

Ezután nem sokkal már be is mutatták az R1 nevű önvezető járművük prototípusát. A 680 kilós R1 1,8 méter magas és körülbelül fele olyan széles, mint egy hagyományos autó. A gépet eleve arra tervezték, hogy csak csomagokat tudjon szállítani, 12 bevásárlószatyornak van benne hely.

A Nuro autóiba az üzlet munkatársai pakolnak be, és már indul is a megrendelőhöz (Fotó: Nuro.ai)

A Nuro 2018 júniusában kötött együttműködési megállapodást a Kroger szupermarketlánccal, ennek a partnerségnek az eredményeként indulnak útnak nemsokára az első önjáró zöldségesek az arizonai Scottsdale-ben. A vásárlók az egyik helyi – a Kroger tulajdonában álló – zöldségestől rendelhetnek az üzlet weboldalán vagy okostelefonos applikációján keresztül. Nincs minimális rendelési érték, minden házhoz szállításért egységesen 5,95 dollárt kell fizetni.

A Kroger egyébként már üzleteiben is használ intelligens technológiákat úgynevezett „okospolcok” formájában, amelyek digitális formában közlik a vásárlókkal az árakat és egyéb információkat, ezzel felgyorsítva a pontos tájékoztatást és csökkentve a papírhulladék mennyiségét.

A startup célja, hogy az úgynevezett „utolsó mérföldet” fedje le a helyi termelők és a vásárlók között. Bár egyelőre zöldségeket szállítanak, járművük bevethető lehet például ruhatisztítók, gyógyszertárak vagy más hasonló szolgáltatást nyújtó cégek számára, de akár magánszemélyek között is megoldhatja kisebb csomagok szállítását.

Bár az R1 járművek már készen állnak, a Nuro kezdetben Toyota Priusokkal gyakorolja majd a házhoz szállítást, mivel a japán gyártó autóiból már rengeteg önvezető változat létezik, a Nuro így ezek segítségével szeretné „kiképezni” öntanuló algoritmusát. Ez az átmeneti állapot addig fog tartani, amíg az R1-ek meg nem kapják a szükséges engedélyeket a közutak használatára.

A kísérleti időszakban a Nuro szakemberei folyamatosan figyelik majd, hogy mennyire pontosak a járművek, hogyan reagálnak rájuk a vásárlók, illetve milyen tapasztalatokat gyűjtenek a forgalomban, más autósokkal kapcsolatban.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top