nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Szabadidő
„Szeretnénk megmutatni a rendőrség emberi arcát is” – ők csinálják az ország legjobb Twitterét

„Szeretnénk megmutatni a rendőrség emberi arcát is” – ők csinálják az ország legjobb Twitterét

Cuki rendőrkutyák, közszolgálati mémek és idézőjeles bűnözőzsenik teszik a rendőrség Twitter-csatornáját különleges kommunikációs felületté. Leültünk beszélgetni az emberekkel a poénok mögött.
Andersen Dávid
Andersen Dávid
Fotózta:Vadnai Szabolcs
f Ajánlom

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) 2000-ben indította el a www.police.hu címen elérhető weboldalt, amely a rendőrség első számú hivatalos kommunikációs csatornájaként üzemel. A fontos közérdekű információk mellett a legfrissebb rendőrségi hírek is itt jelennek meg, ezért az újságírók számára nagyon fontos hírforrásról van szó, sokszor mi is innen értesülünk balesetekről, útlezárásokról vagy rendőrségi akciók eredményeiről.

Bár a híreket tekintve van némi átfedés, lényegesen könnyedebb, sokszor kifejezetten humoros hangot üt meg a rendőrség hivatalos Twitter-csatornája, amelyen egészen más stílusban kommunikálnak. Bár még csupán bő két éve indult a Twitter-oldal, azóta számtalan emlékezetes rövid üzenet és kép jelent meg rajta. Például ez itt:

Mivel a sokszor merev, szakmai kifejezésekkel terhelt rendőrségi kommunikációhoz képest üdítő tartalmakról van szó, régóta szerettük volna, ha a rendőrség Twitterét többen is megismernék, emellett mi is rendkívül kíváncsiak voltunk rá, hogy kiknek köszönhetők a fentihez hasonló csodák. Gyorsan írtunk is a rendőrségnek, és reménykedve vártuk a választ. A pozitív jelzés után fotós kollégámmal izgatottan igyekeztünk a Teve utcai rendőrpalotába, vagyis az Országos Rendőr-főkapitányság székházába.

Etényi Péter és dr. Sári Katalin (Fotó: Vadnai Szabolcs)

Egy egész csapat kezeli a rendőrségi kommunikáció „szerelemgyerekét”

A csapat – név szerint Etényi Péter, dr. Sári Katalin, Turnáczki András, Boross Tamás, Gáspár András, M. Kiss Milán, Pécsi Piroska és Kiss Anita – az ORFK Kommunikációs Szolgálathoz tartozik, amelynek feladata a közlemények, hírek írása, a police.hu portál szerkesztése, sajtó- és hírfigyelés, valamint a megyei kollégákkal való együttműködés, és az ő híreik feldolgozása. Emellett sajtótájékoztatókat szerveznek, illetve az újságírókkal is tartják a kapcsolatot. Szoros együttműködésben dolgoznak velük azok a fotósok, videósok, akik a Twitter-oldal grafikai elemeiért felelnek, és emellett rendőrségi akciók során vagy baleseteknél felvételeket készítenek, amelyeket aztán a híradókban vagy az online cikkekben láthatnak viszont a nézők, olvasók, de gyakran a szolgálat más munkatársainak is fontos szerepük van az oldal működésében. A Kommunikációs Szolgálat tagjai között akad főhadnagy, százados, alezredes és közalkalmazott is.

„A szolgálat ebben a formájában 2012-ben alakult” – mondta Kiss Anita. „Piroska és (Gáspár) András dolgoznak itt a legrégebben, 2002 és 2000 óta.

A rendőrségi Twitter 2016. április 24-én, a rendőrség napján indult, amely 1992 óta  Szent Györgynek, a rendőrök védőszentjének napja is egyben.

„Ilyenkor mindig tart a rendőrség a Városligetben egy nagy rendezvényt, bemutatókkal, előadásokkal, a tűzoltókkal együttműködésben” – mondta M. Kiss Milán. „Bár nem volt előírva, hogy éppen ezen a napon kellene elindítani.”

„Valóban nem, de időben közel volt, ezért adta magát az időpont” – tette hozzá Etényi Péter.

Hogy kerül a rendőrség a Twitterre?

Felmerül a kérdés, hogy miért választották a rendőrök a Magyarországon kevésbé népszerű szolgáltatást, a jóval több ember által használt Facebookkal szemben.

„Egy ideje már fontolgattuk, hogy indítunk valamilyen közösségi csatornát, így kezdtünk el gondolkodni azon, hogy a Facebookot vagy a Twittert válasszuk” – magyarázta Etényi Péter. „Ehhez fontos hozzátenni, hogy mi mindannyian a saját területünkön dolgozunk, de éreztük, hogy el kellene kezdeni felépíteni egy közösségimédia-portfóliót. Végül arra jutottunk, hogy a Facebookot nem biztos, hogy bírnánk erőforrásokkal, mivel a Facebookot Magyarországon tényleg sokkal többen használják, ráadásul ott már komoly elvárás, hogy ez üzenetre, kommentre szinte azonnal reagáljon az oldal kezelője. Plusz ott moderálni is kellene a trollok miatt, mi viszont nem vagyunk moderáláspártiak. A Twitter használatára viszont rengeteg remek nemzetközi példát láttunk más országok rendőrségeitől, így esett végül a választás erre. Természetesen itt is ugyanúgy közlünk fontos anyagokat, mint a police.hu weboldalon, vagyis ha valahol veszélyhelyzet van, vagy valamilyen megelőzési, prevenciós anyagot kell közzétenni, azt is megtesszük, de ugyanakkor próbálunk egy picivel könnyedebb tartalmakat is közölni, hogy az emberek megismerhessék a rendőrség egy másik, emberközelibb arcát is.”

Fotó: Vadnai Szabolcs

„Azért is inkább a Twitterre esett a választás, mert megyei Facebook-oldalaknál korábban is volt olyan tapasztalat, hogy valaki nem a 112-es segélykérő számot hívja, ha baj van, hanem más csatornán próbál jelezni” – tette hozzá Boross Tamás. „Ezért sem akartuk, hogy esetleg Facebookon kommentben vagy üzenetben próbáljon valaki segítséget kérni, mert erre nem tudnánk érdemben reagálni. Twitteren pedig jóval kisebb a közönség, így kisebb az esély is arra, hogy erre használják – persze ha ilyen üzenetet kapnánk, azzal természetesen foglalkozunk. De közben ott is próbáljuk terjeszteni a 112-es kampányunkat, hogy az emberek fejébe bevésődjön, ha baj van, ezt a számot kell hívni.”

Mi kerülhet ki a rendőrségi Twitterre?

Érdekes határterület ez, mert sokszor kell mérlegelni, hogy mi az, ami még „belefér” a rendőrségi kommunikációba, és mi az, ami már sok lenne, de a Twittert kezelő csapatnak erre megvan a megoldása.

„Gömbérzéknek nevezzük ezt, amikor megpróbálunk ráérezni, hogy mi az, ami még kikerülhet, és mi az, amit már nem feltétlenül vállalnánk be” – magyarázta dr. Sári Katalin. „Sokszor próbáljuk feszegetni a határokat, de már jó messzire jutottunk onnan, ahonnan indultunk.”

„Tény, hogy előfordulnak olyan anyagok, amik húzósak, de más oldalakon nem lennének szokatlanok, legfeljebb a rendőrség esetében tűnik annak” – tette hozzá Gáspár András.

„Próbáljuk megmutatni, hogy ma már magyar nyelven is lehet kommunikálni, nem kell feltétlenül annyira hivatalosnak lenni” – tette hozzá dr. Sári Katalin.

Ez valóban így van, a rendőrség tweetjeit böngészve nyomát sem találjuk a hivatalos közleményekből ismert szakmai nyelvezetnek, ami a hétköznapi szóhasználathoz szokott emberek számára megmosolyogtató is lehet, használatának azonban komoly oka van: így elkerülhetők a félreértések, ami jogi szempontból sokszor nagyon fontos lehet, a rendőrségi kommunikációban így semmit sem bíznak a véletlenre.”

„Valóban, a jogszabályi háttér és az egyértelműség miatt kell sokszor hivatalosan fogalmazni, de megkockáztatom, hogy néha úgy nehezebb is megírni egy közleményt” – tette hozzá Etényi Péter. „Mi viszont a Twitteren picit változtatunk ezen a nyelvezeten, ezt pedig az emberek is szeretik.”

„A Twitteren nem is működne a rendőrségi terminológia, a karakterlimit, meg az ott megszokott stílus miatt” – tette hozzá Turnáczki András. „De szándékunk is volt, hogy egy picit lazítsunk a szigorú hivatalos kereteken, mert így tudunk közelebb kerülni az emberekhez.”

„Kétféle tartalommal dolgozunk, van olyan, amikor „lefordítunk” egy hivatalos, a police.hu-n is megjelenő közleményt a Twitterre” – folytatta dr. Sári Katalin. „Van viszont olyan is, amit kifejezetten oda szánunk, ami máshol nem is jelenik meg. Eleve vannak olyan tartalmak, amelyek egyszerűen nem alkalmasak rá, hogy a hivatalos weboldalon megjelenjenek, Twitteren viszont jól elfér, mert oda elég egy kép meg egy-két mondat.”

„Vannak olyan tartalmaink is, amiket ha a weboldalra kitennénk, ott elsikkadnának, de a Twitteren egy picit frappánsabban meg tudjuk fogalmazni, és tudjuk, hogy tetszeni fog az embereknek” – tette hozzá Boross Tamás.

Fotó: Vadnai Szabolcs

A spontán ötletektől a stratégiai tweetekig

A durván ötvenezer főt foglalkoztató rendőrségnél nem múlik el nap anélkül, hogy valami érdekesség ne történjen, a Twittert kezelő csapatra azonban néha teljesen váratlan módon is „rátör az ihlet”, valamilyen közérdeklődésre számot tartó esemény kapcsán.

„Abból a szempontból szerencsések vagyunk, hogy egy hatalmas szervezetben dolgozunk, így minden napra jut valami érdekesség” – mondta Gáspár András.

„A munkamegosztás úgy néz ki, hogy mindenki végzi a saját dolgát, Kata pedig a csapat vezetőjeként néha felkiált, hogy „gyertek, találtam valamit!” – magyarázta Etényi Péter. „Akkor vagy mi megyünk át hozzájuk, vagy ők jönnek át, megnézzük, miről van szó, és mit tudunk vele kezdeni. Természetesen olyan is van, hogy az egyes megyék küldenek valamit – amit ezúton is köszönünk –, amiről azt gondolják, hogy érdekes lehet, meg persze mi is tudjuk előre, ha valamilyen akció készül, ilyenkor külön kampányokkal készülünk mi is. Szerencsére az elmúlt szűk két évben sikerült megnövelni a Twitter szerepét, így ma már szervesen beépítjük a kommunikációs stratégiába.”

Fotó: Vadnai Szabolcs

„Ma már igyekszünk reagálni a különféle közéleti dolgokra is” – tette hozzá Boross Tamás. „Például amikor a magyar gyorskorcsolyaváltó nyert a téli olimpián, akkor nekik egy gyorshajtásos tweettel gratuláltunk, ami nagyon sok helyen megjelent. Ez egyébként úgy nézett ki, hogy az olimpia ideje alatt, miközben dolgoztunk, hallottuk, hogy nemsokára indul a magyarok versenyszáma. Amikor a szép eredményt láttuk, akkor eszünkbe jutott, hogy valamilyen formában kéne nekik gratulálni. Piroska azzal a lendülettel mondta is, hogy „ehhez a gyorshajtáshoz mi is gratulálunk” – ez egy hirtelen jött poén volt, de rájöttünk, hogy ez nagyon jól működhet. Végül annyira nagy sikere lett, hogy több híradó és hírportál is megírta, de ami igazán megtisztelő volt, hogy a korcsolyás fiúk még a könyvükbe is belerakták.”

A hosszan sorjázó üzeneteket elnézve az ember óhatatlanul is elgondolkodik, hogy ki az, akiből ennyi vicces, megmosolyogtató vagy szívmelengető ötlet kipattan, a Kommunikációs Szolgálat tagjaival beszélgetve azonban egyértelmű, hogy egy összeszokott, jól működő csapat munkájának az eredményét láthatják a felhasználók.

„Az egész csapat a lelke ennek, mert egy ember nem tudna mindig mindenre kitalálni” – mondta Etényi Péter.

„Van, amikor hosszan görcsölünk rajta, hogy mi legyen, máskor támad valakinek egy jó ötlete, és azt használjuk fel” – folytatta Gáspár András.

„Néha elhangzik egy poén, amin fellelkesedünk, aztán végiggondoljuk, hogy ez most vajon át fog-e menni” – tette hozzá dr. Sári Katalin.

Rendőrök, trollok, influencerek

A közösségi oldalakon nem ritka a szándékosan mások heccelésével, sértegetésével szórakozó trollok jelenléte, kíváncsiak voltunk, hogy a rendőrségi tweetek esetében mennyire aktívak az ilyen típusú kommentelők.

„Szerencsére ez nem jellemző, én nagyon szeretem a közönségünket, nagyon jó fejek, nagyon interaktívak, veszik a lapot – mondta Etényi Péter. „Persze előfordulnak sarkosabb vélemények is néha, de ilyesmiért nem tiltunk le senkit, írja csak le, beszéljék csak meg a többiekkel.”

„Érdekes megfigyelni, hogy ha van is negatív komment valamiért, azt általában az utána érkező kommentelőkkel beszélik meg, lejátsszák egymás között” – tette hozzá Gáspár András.

„Provokatív kérdéseket szoktak még feltenni, de olyanokat, hogy érződik, eleve úgy kérdez valaki, hogy tudja, nem fog rá választ kapni” – mondta Etényi. „Ezek főleg a politikai témájú kérdések, de a rendőrség nem politizál, így ilyenekre nem reagálunk.”

„Levélben szoktunk inkább érdekes megkereséseket kapni” – tette hozzá dr. Sári Katalin.

„A legerősebb dolgok inkább a 112-es hívószámra érkeznek, ezért is fontos a kampány, hogy az emberekben tudatosítsuk, ezt a számot tényleg csak vészhelyzetben tárcsázzák” – hangsúlyozta Turnáczki András. „Ezeket a Twitterünkön is megosztottuk, és nagy sikert hozott.”

Viszont akik rendszeresen tweetelnek, sőt esetleg ismert influencerek, youtuberek, őket bevonjuk a kommunikációba, sikerült már néhányukkal jól sikerült közös akciókat csinálni. Például a 112-es fals hívásokkal kapcsolatos kampányunkat feldolgozta a VR Jani nevű youtuber az egyik műsorukban. Ezt megköszöntük neki, megemlítettük az egyik tweetben. Ő meg azzal reagált, hogy először picit megijedt, hogy a rendőrség említi a nevét Twitteren, de aztán rájött, miről van szó. Az influencerek bevonása nekünk nagyon jó lehetőség, mert ők olyan célcsoportokhoz érnek el, amelyekhez mi kevésbé tudnánk. De jó látni, hogy vannak, akik már maguktól is segítenek, például egy youtuberekből álló csoport tagjai (Radics Peti, Broadtest, Meggymag, TheVR, Nessaj, Török Ábel, Henry Kettner, Simonffy Péter, Retroshock – a szerk.) maguktól készítettek egy videót az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságával (ORFK-OBB) együttműködve, amely a vezetés közbeni telefonhasználat veszélyeire hívja fel a figyelmet, ezt mi is megosztottuk, de szeretnénk hasonlókat csinálni magunk is.

„Az ilyen kampányok során igyekszünk olyanokat választani, akikkel el lehet érni ezeket a célcsoportokat, a hasonló együttműködések pedig szerencsére nagyon gördülékenyen mennek, mindenki örülni szokott a lehetőségnek” – tette hozzá Kiss Anita.

„Ez az együttműködés egy nagyon jó példája annak, hogy mire lehet jó a közösségi média” – tette hozzá Turnáczki András. „Ezen keresztül pedig a fiatalabb korosztály tagjai is láthatják, hogy a rendőrség nem egy fafejű társaság, hanem egy olyan szervezet, amelyikkel egy ilyen modern területen is lehet együtt dolgozni. Nem titok, hogy szeretnénk közelebb kerülni az állampolgárokhoz.”

„Aminek az első lépése talán az lenne, hogy nem hívjuk őket állampolgároknak” – vágja rá Etényi Péter, általános derültség közepette.

„Jogos és éppen ezért nagyon fontos, hogy könnyen el tudjuk juttatni az üzeneteinket másokhoz, és minél közelebb vagyunk az emberekhez, ez annál könnyebb” – mondta mosolyogva Turnáczki András.

Fotó: Vadnai Szabolcs

Mit hoz a jövő?

A rendőrségi Twitter sikerét látva jogosan merül fel a kérdés, hogy indít-e az ORFK újabb közösségimédia-csatornákat, esetleg más jellegű tartalmakkal, mint a rövid szöveges üzenetek.
„Van YouTube-csatornánk, de azt nem lehetne ilyen célra használni, mert oda kerül fel minden hivatalos rendőrségi videó is” – mondta Boross Tamás. „Szóval most egyelőre online tárhelyként funkcionál, így a mi céljainkra nem lenne alkalmas, elvesznének a mi anyagaink a sok tartalom között.”

„Egyelőre most az Instagramban gondolkodunk, egyre népszerűbb Magyarországon, mi pedig azon vagyunk, hogy minél hamarabb el tudjuk indítani, mert megvan hozzá a használható képanyag” – magyarázta Etényi Péter. „A Snapchatet megnézegettük, de hogy őszinte legyek, azt nem is igazán értjük” – mindenki nevet.

„Tegyük hozzá azt is, hogy a Snapchat-felhasználók többsége nem az a korosztály, akik fogékonyak lennének erre” – tette hozzá dr. Sári Katalin.

„De ez érthető is, a fiatalok számára nem annyira trendi, hogy a rendőrség dolgait kövessék, de ezen dolgozunk” – mondta Turnáczki András.

Búcsúzóul annyit kértünk, hogy a csapat tagjai küldjék el kedvenc tweetjeiket, ezeket ágyaztuk be ebbe a cikkbe is, hogy mindenki lássa, a rendőrség Twitter-felelősei milyen kreatív csapatot alkotnak, akik érezhető szeretettel végzik a munkájukat. Az alábbit pedig külön köszönjük nekik.

Mielőtt távoznánk, még megígérjük a kommunikációs csapatnak, hogy az NLCafé oldalain is leírjuk: nagyon szívesen dolgoznának együtt Magyarország egyik legismertebb modelljével, Palvin Barbarával, mert rajta keresztül rengeteg követőjéhez is eljuthatna a @Police_HU híre, az oldalt üzemeltető csapat pedig abszolút megérdemli, hogy minél többen ismerjék a munkásságukat, akár az országhatárokon túl is. Úgyhogy kedves Barbi, kérjük, jelentkezz az ORFK Kommunikációs Szolgálatnál, a közös tweetek mellé pedig írjátok majd oda az #nlcafe hashtaget is!

Megosztás Facebookon