nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Szabadidő
Jönnek a robottanárok, robot-óvónénik!

Jönnek a robottanárok, robot-óvónénik!

Szinte nem múlik el nap anélkül, hogy ne olvasnánk valamelyik szakma képviselőiről, akiknek a megélhetését veszélyeztetik az egyre fejlettebb robotok. De vajon mit szólnának a gyerekek, ha pedagógus helyett egy géppel kellene tölteniük a napjaikat?
Andersen Dávid
Andersen Dávid
f Ajánlom

Itt a szeptember, kezdődik az iskola-óvoda, így nem véletlen, hogy Kínában most mutatkozott be Keeko, ez a nagyjából 60 centi magas, önjáró robot, amelynek feladata, hogy meséket meséljen a kis eszközt nevetgélve néző óvódás gyerekeknek, és logikai feladatokkal csiszolja az elméjüket.

A kis szerkezet kerekeken gurul, navigációját az „arcába” épített kamerák segítik, amelyek segítségével videófelvételeket is tud készíteni.

Kínában egyre több területen jelennek meg a robotok, amelyek elintézik a bevásárlást, társaságot nyújtanak magányos (főleg idős) embereknek, de fejlesztettek már olyan robotjogászt is, amely jogi kérdésekben tud segítséget nyújtani a laikusoknak.

A Peking külvárosában lévő Yiswind Multikulturális Oktatási Intézetbe járó gyerekek pedig egy új területre segítik betörni a robotokat, az oktatás és a gyerekgondozás világába. Keeko például a következő módon kombinálja a történetmesélést és a logikai feladványokat: elkezd egy történetet, amelynek főszereplője, egy herceg eltéved a sivatagban. A gyerekeknek szögletes lapokból utat kell építeniük a kis robot számára, amely mozgásával szemlélteti, ahogy a herceg keresi az útját a sivatagban. Eközben kérdéseket tesz fel a gyerekeknek, hogy így fejlessze logikai és problémamegoldó készségeiket. Akárhányszor jól válaszolnak, a kis robot „arcán” szívecske alakú ikonok jelennek meg, így jelezve, hogy nagyon örül a jó megoldásnak.

Keeko így örül, ha helyes választ hall (Fotó: Tumblr)

„A mai oktatás már nem egyirányú utca, ahol a tanárok beszélnek, a diákok pedig passzív résztvevőként szívják fel a tudást” – magyarázta a Phys.orgnak Candy Xiong, aki a Keekót fejlesztő céggel közösen kutatja, hogy milyen területeken segítheti a technológia a pedagógusok munkáját. „Amikor a gyerekek meglátják a bumfordi kis robotot, egyből közelebb érzik magukat hozzájuk.”

A Keeko robotokat már több mint 600 kínai óvodában tesztelik, a gyártó cég reményei szerint pedig hamarosan meghódíthatják egész Délkelet-Ázsiát. Kína a világ egyik vezető nagyhatalma a robotika terén: több mint 340 000 ipari robot működik az ország gyáraiban, a különféle szolgáltatásokat nyújtó robotok – az egészségügytől az automata porszívókig – piaca pedig már tavaly is több mint 1,3 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le. A Research In China piackutató cég előrejelzései szerint pedig 2022-re már közel ötmilliárd dollárra duzzad majd a robotokra költött összeg.

A Keeko robot annyiba kerül, mint egy kínai óvópedagógus egyhavi bére (Fotó: Tumblr)

Robothaverok, robotszerzetesek

A technológia fejlődését jelzi, hogy tavaly pekingi szerzetesek egy csoportja épített egy közel egyméteres robotot, amely mantrákat ajánl az elmélyüléshez, emellett életvezetési tanácsokat is tud adni, amelyek a nirvána elérésében segítik a vallást gyakorlókat.

Az iPal nevű humanoid robotot pedig kifejezetten családi felhasználásra, azon belül is a gyerekek társalkodójának szánják.

Xie Yi, a Yiswind óvodájának vezetője szerint azonban egyelőre a pedagógusoknak nem kell attól tartaniuk, hogy a gépek teljesen elvennék a munkájukat.

„Ahhoz, hogy valaki tanár, pedagógus legyen, elengedhetetlen az emberi érintés, a szemkontaktus és az arckifejezések használata” – mondta a szakember. „Ezek miatt lesz az oktatás az, ami. A tanítás ugyanis nemcsak a beszédről vagy annak tartalmáról szól, hanem erről az egészről.”

A Keeko robotok jelenleg tízezer jüanba (közel 420 ezer forintba) kerülnek, ami körülbelül megfelel egy kínai óvodai pedagógus havi bérének.

Megosztás Facebookon