Szabadidő

Mégiscsak létezhet egy kilencedik bolygó a Plútón túl

Korábban már feltételeztek hasonlót, most azonban amerikai kutatók olyan bizonyítékhoz jutottak, amely igazolhatja a titokzatos égitest létezését.

A Mike Brown és Konstantin Batygin által írt, az Astronomical Journal című szaklapban megjelent tanulmány szerint a feltételezett bolygó mérete a Föld és a Neptunusz közé esik, a Nap körüli pályán pedig 10 000 – 20 000 földi év közé eső idő alatt tesz meg egy kört. Ha sikerülne közvetlenül megfigyelni, jobban érthetnénk Naprendszerünk működését és a Tejút naprendszerei közt elfoglalt szerepét.

“A kilences bolygó (Planet Nine) jóval hasonlóbbá teszi Naprendszerünket azokhoz a bolygórendszerekhez, amelyeket a galaxisban felfedeztünk – nyilatkozta Mike Brown a tanulmány kapcsán. – A galaxisban pont az ilyen méretű bolygók a leggyakoribbak, így furcsa lenne, ha épp a mi Naprendszerünkből hiányozna egy ilyen. Úgy tűnik, most kiderült, hogy mégis van egy pontosan ilyen bolygónk.”

A NASA illusztrációja a titokzatos kilencedik bolygóról

Brown és Batygin olyan objektumok röppályájának zavarait tanulmányozta, amelyeket egy korábbi tanulmányban mutattak be. Ezek az égitestek a Naprendszer Plútótól távolabb eső részében, az úgynevezett Kuiper övben keringenek a Nap körül. Itt jellemzően jéggel borított kődarabokat találni, amelyek között akár a Plútónál nagyobb objektumok is lehetnek.

A két kutató hat ilyen űrbéli képződmény pályájára figyelt fel, amelyek azonos irányba mozognak, azonban különböző sebességgel.

“Olyan, mintha egy különleges órát néznék, amelyen hat mutató van. Ezek eltérő sebességgel mozognak – magyarázta Brown egy általa kiadott közleményben. – Ezeknek az objektumoknak véletlenszerűen kellene mozognia, vagyis valaminek kell ott lennie, ami befolyásolja a röppályájukat.”

A narancssárga lehet a feltételezett kilencedik bolygó röppályája (Kép: NASA)

Brown, aki korábban részben felelős volt azért, hogy a Plútót 2006-ban kiírták a Naprendszer bolygói közül, @plutokiller néven már többször tett nagy ívű jóslatokat Twitter-oldalán. Ő fedezte fel ugyanis az Eris nevű törpebolygót, amelynek mérete körülbelül a Plútóéval egyezik meg, azonban jóval távolabb, a már említett Kuiper-övben található. A kutató szerint a következő öt évben perdöntő bizonyítékot találhatnak a kilencedik bolygó létezésére.

Korábban is keresték már

A múltban már születtek elméletek arra nézve, hogy a Naprendszer külső peremén egy nagyobb méretű bolygó rejtőzhet, amely alapvetően befolyásolja a Nap körül keringő többi égitest mozgását.

Alan Stern annak a New Horizons küldetésnek a vezető kutatója, amelynek keretében tavaly júliusban a Plútó mellett elrepülő, azonos nevű űrszonda hihetetlen fotókat készített  a távoli égitestről. Stern szerint a Brown és Batygin tanulmánya újabb lépést jelent a titokzatos kilencedik bolygó létezésének igazolása felé. A kutató egyébként egyike azoknak a tudósoknak, akik szerint ezen felül további bolygók is rejtőzhetnek a Naprendszerben.

“Ez egy érdekes feladat lesz a XXI. századi csillagászok számára – mondta Stern egy, a Mashable blognak adott interjú során. – A Naprendszer bolygóinak a száma drámaian meg fog nőni.” Stern egyébként azon az állásponton van, hogy méretüktől függetlenül a törpebolygókat is önálló bolygónak kellene tekinteni. A tudós olyan kutatási eredményekre is felhívta a figyelmet, amelyek szerint a Naprendszer korábban jóval több bolygóból állhatott, azonban ezek az égitestek kirepültek az általunk ismert területekről és a Kuiper-övben megragadva keringenek a Nap körül.

“Ha erre az elméletre bizonyítékot találnánk, akkor alá lehetne támasztani azokat a modelleket, amelyekkel a naprendszerek kialakulását demonstráljuk. Ezekben a rendszerekben jellemzően sok bolygó jön létre, azonban a legtöbbjük kirepül a központi területről, így nehéz őket felfedezni.”

További cikkek a Plútóról az NLCafén: