nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Szabadidő
8 tipp, hogy a nyaralás tényleg pihentető legyen

8 tipp, hogy a nyaralás tényleg pihentető legyen

Nem hittem volna, hogy rosszul is lehet nyaralni, aztán belegondoltam abba, mit szoktam én művelni nyaralás alatt. Azt, amit valószínűleg sokan mások is: nem bírom abbahagyni a munkát.
Kun Gabi
Kun Gabi
f Ajánlom

Vagyis komoly erőfeszítések árán tudom csak abbahagyni, figyelmeztetni kell magamat folyton, hogy ne vegyem a kezembe a telefonom, ne nézzem meg az e-mailjeimet, hagyjam a táskában a notebookot. Vicces, ahogy saját magamat is át akarom verni, hogy “csak erre az egy levélre válaszolok”, mert az milyen már, ha egy hétig nem kap választ. Egy 2014-es kutatás szerint nem vagyok ezzel egyedül: tízből négy ember érzi azt a szabadsága alatt, hogy ha nem tartja távolról is a frontot, akkor egyrészt kiesik a munkából, és nehéz lesz a visszatérés, másrészt azt gondolják, hogy mások nem tudják őket jól helyettesíteni. Ezért aztán nyaralás alatt is kicsit mindennap dolgoznak, ami egyet jelent azzal, hogy egyáltalán nem tudják kikapcsolni az agyukat, hogy tényleg megpihenjenek.

A szakértők szerint ez természetesen nem egészséges, mert így sosem tudunk feltölteni magunkat, csak folyamatos terhelés és nyomás alatt élünk.

Úgy tűnhet, hogy akkor vagyunk hatékonyak, ha még pihenés alatt is dolgozunk, pedig éppen az ellenkezője történik: nem tudunk jó munkát végezni egy állandó stresszes állapotban, amiben így tartjuk magunkat. Egyszerűen muszáj kitörni pár napra a mókuskerékből ahhoz, hogy ne merítsük le teljesen a tartalékainkat.

Általánosságban azt javasolják, hogy havonta egyszer tartsunk egy hosszú hétvégés szünetet, amikor nem is muszáj vakációzni bárhol, csak el kellene távolodnunk a munkánktól, belemerülni a szociális kapcsolatainkba és kedvenc hobbinkba. Mert hiába foglaljuk le a szállást, és megyünk el wellnessezni akár, ha közben folyton a telefonunkat és a számítógépet nyomkodjuk.

Így szabadságold magad helyesen:

1. Tudatosan szabadulj meg a stressztől

Azzal kezdd a napot, hogy befelé fordulsz, és saját magadhoz kerülsz közelebb. A meditáció a legjobb módszer erre, de elég az is, ha egy sétát iktatsz be a reggeli kávé után, ami közben kicsit egyedül lehetsz. Legyen ez a te “énidőd”, amikor át tudod gondolni, mitől merültél ki, mi okozza számodra a legnagyobb stresszt, és hogyan tarthatnád egyensúlyban a munkád és a magánéleted közötti mérleget.

2. Óvatosan a programokkal

Ha egy napot veszünk ki, akkor ne azt tervezzük meg előre, hogy ezen az egy napon befizetjük a számlákat, kitakarítjuk a házat, edzeni megyünk, és utána még bulizunk is a barátainkkal. Inkább maradjunk a realitások talaján, és gondoljuk át alaposan, mit tudunk véghez vinni azon az egy napon úgy, hogy ne hajszoljuk túl magunkat. Ha egy lépést hátra tudunk lépni és lelassítani kicsit, az általában növeli a hatékonyságot és kreativitást a munkában. Muszáj néha kisütni az agyunkat, hogy még jobban tudjon működni.

3. Állíts fel határokat, hogy nyugodtabb legyél

Jó, van az úgy, hogy olyan a munkánk, hogy tényleg muszáj dolgozni is nyaralás alatt, ilyenkor van szükség arra, hogy saját magunknak állítsunk fel határokat. Például olyat, hogy csak a gyerekek alvásidejében dolgozunk, hogy ne maradjunk ki a családi élményekből. Beszéljük meg magunkkal, hogy hány órát és mikor fogunk dolgozni, tartsuk be a kiszabott “munkaidőt”, és azon kívül kíméletlenül kapcsoljuk ki a gépünket. Ha tehetjük, még a telefonunkat is felejtsük el pár órára, és töltsük az időt teljesen a családunkkal.

8 tipp, hogy a nyaralás tényleg pihentető legyen

4. Aludj többet, mint szoktál

A kevés alvás keverve a stresszel egyenesen kiégéshez vezet. Amellett, hogy frusztrált és fáradt vagy tőle, az alvásmegvonás a hatékonyságodat és koncentrációdat is negatívan befolyásolja. Az elég alvás jó hatással van az egészségedre, lelkedre és boldogságodra. A szakértők szerint minimum hét óra alvásra lenne szükségünk naponta ahhoz, hogy kipihentek legyünk. A nyaralás pont megfelelő idő arra, hogy pótoljuk ezen a téren is a mulasztást.

5. Légy jelen a kapcsolataidban

A párkapcsolat és baráti kapcsolatok is sérülhetnek a munka miatt. Ha még szabadság alatt sem a hozzánk közel állókkal foglalkozunk, hanem az e-mailjeinkkel és telefonunkkal, akkor csak még jobban eltávolodunk tőlük. A családdal töltött idő nagyon fontos ahhoz, hogy teljesnek érezzük az életet, ehhez képest velük vagyunk a legkevesebbet. Olyan, mintha a családunkat csalnánk a munkánkkal. Amikor szabadságon vagyunk, ezért igyekezzünk minél inkább jelen lenni és kapcsolódjunk a szeretteinkkel.

6. Dönts úgy, hogy elkerüld a bűntudatot

A szabadság alatt sokan esünk abba a hibába, hogy számolatlanul eszünk-iszunk mindent, aztán pedig aggódunk, hogy túl sok volt az édesség vagy épp az alkohol abban a pár napban. Ezt el lehet kerülni, ha kicsit tudatosabban döntünk az étkezéseknél. Nem kell megtartóztatni magunkat természetesen, elég, ha csak mértéket tartunk és máris elfelejthetjük a lelkifurdalást.

7. Aktivizáld magad

Teljesen rendben van, ha tengerparton heverészős vakációt tervezünk és semmiféle indíttatást nem érzünk arra, hogy felkeljünk a nyugágyból. Mégis érdemes rávenni magunkat, hogy mozogjunk egy kicsit mindennap, mert azzal a hangulatunk is jobb lesz, és sokkal energikusabbá is válunk. Nem kell edzőterembe menni, lehet a gyerekekkel egy nagyot kirándulni vagy csak ugrálni egy jót velük a vízben.

8. Keress hobbit

A munkán kívüli hobbi rendkívül fontos, kell, hogy legyen valami, amivel kikapcsolhatjuk az agyunkat. A nyaralás remek alkalom arra, hogy kitaláljunk magunknak olyan új tevékenységeket, amikben jól érezzük magunkat, és amiket esetleg az év többi részében is tudunk űzni. Biciklizzünk, teniszezzünk, horgoljunk, bármi jöhet, amitől úgy érezzük, feltöltődünk. Mindennap pár órát szánjunk a hobbinkra is, hogy egyensúlyban maradjunk a munka és az élet között.

Megosztás Facebookon