Szabadidő

Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásban

Boi Gergely olyan lehetőséget kapott az élettől, amelyre sok magyar várna: sikeres karriert futott be nemzetközi szinten. Gergely vezetőedzőként irányítja a világhírű Cirque du Soleil társulat Saltimbanco című előadásának csapatát.

Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásbanArtistaként kezdte a társulatnál, később edzővé, majd vezetőedzővé léptették elő, így ma már ő dönti el azt, hogy egy-egy előadáson kit enged színpadra, és ki az, akit kivesz valamiért a show-ból.

A december 8-án Budapestre érkező produkció edzőjével Prágában beszélgetett a Nők Lapja Café munkatársa. Az interjú során Gergő, akit a csapatnál csak Gerinek hívnak, elárulta: noha már nem szerepel a darabban – bár beugrik, ha kell –, Magyarországon szeretne színpadra állni.

– Még nem tudom, hogy fogom megoldani, hiszen vezetőedzőként nagyon sok dolgom van az előadás alatt, számos dologra kell odafigyelnem, de igyekszem megszervezni, hogy én is szerepelhessek Budapesten. Persze erről a művészeti vezetővel is egyeztetni kell – mondta Gergely, akinek egyébként a felesége is a turnézó csapatnál dolgozik. Igaz, amikor Prágában jártunk, ő pont nem volt ott, mert betegség miatt Magyarországon tartózkodott.

– Sokaknak hiányolniuk kell a családjukat a turné ideje alatt, te azonban szerencsés vagy, a feleséged is veled utazik. A társulatnál találkoztatok és letettek egy pár, vagy korábbi szerelem?

– Korábbi szerelem. Mirkát 13 éves korom óta ismerem, így mondhatjuk, hogy gyerekkori barátok vagyunk. Akkoriban még nem gondoltam, hogy valaha bármi is lesz kettőnk között. Tíz évvel később azonban kiderült: ő már jóval korábban kinézett magának, 14-15 éves kora óta hordta a fényképemet a pénztárcájában. Ekkor én 23 éves voltam, ő 18. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, elkezdtünk randizni, később tartós kapcsolat, majd házasság lett belőle. Nagyon boldog vagyok, hogy megvárt engem, elviselte a Cirque du Soleil kezdeti időszakát, amikor fél évet távol voltam a képzés miatt, illetve hogy később is kitartott mellettem a turnék során. 2006-ban végül eljött velem a dél-amerikai turnéra, ahol kiderült, hogy együtt élni is tudunk. Amikor a Saltimbanco arénaturnét meghirdették, különböző állásokra lehetett jelentkezni, amelyek közül egyet Mirka is megpályázott, a kosztümösökhöz sikerült bekerülnie.

Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásban– Ti együtt utaztok, viszont rengeteg egyedülálló is érkezik a társulatokhoz. Hogy látod, közöttük milyen gyakran alakulnak ki kapcsolatok a csapatokban?

– Nem ritka, hogy szerelem szövődik a társulat tagjai között, hiszen rengeteg időt töltünk együtt. Ráadásul számos komoly kapcsolat is kialakul, ötből három pár együtt is marad. Néha a kapcsolatok persze okoznak problémát is, hiszen ha összevitatkoznak valamin a felek, akkor arról is el kell velük beszélgetnem, hogy ez az előadás alatt nem látszódhat. Az ott a „munkahely”, a „munkaidő”, és a magánéleti gondokat arra az időre félre kell tenni.

– Hogyan lesz valaki vezetőedző a Cirque du Soleilnél?

– Artistaként kezdtem, három évvel később felkértek artistaedzőnek. Ez azt jelenti, hogy ekkor még én is a színpadon voltam, felléptem, de már 20 embert vezettem. A kínai rúd csapatát felügyeltem. Később egy időre a hinta szám is hozzám került, ezek után ajánlották fel a vezetőedzői pozíciót. Nagy előnyöm volt, hogy artistaként jöttem a társulathoz, sokak sportolói múlttal rendelkeznek. Az edzőséghez rengeteget segített, hogy korábban cirkuszban dolgoztam, ahol vezettem csoportot, számos tapasztalatot szereztem az egyes elemekkel, számokkal kapcsolatban.

– Mindenki, akiből edző lesz, a nulláról, artistaként kezdi?

– Előfordult már, hogy máshonnan jött edző, aki korábban nem állt nálunk színpadon, de ez nem szerencsés, mert a külsősökkel sokat kell foglalkozni, hosszú idő, mire megismerik a show-t, megtanulják az elemeket.

– Ha nem a Saltimbancóban dolgoznál, melyik Cirque du Soleil-show-hoz mennél szívesen?

– Nem már meglévő előadáshoz mennék, hanem egy teljesen új sátoros műsort szeretnék összerakni. A Saltimbancóval három évig sátorban léptünk fel, nagyon jól éreztem magam. Ez a tervem várhatóan két éven belül meg is valósulhat majd. Szerencsére elégedettek velem a cégnél.

Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásban
Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásban

Brutálkönyvek: 5 igazán kemény mű pasiknak » 

– Mit szerettél a legjobban ebben az előadásban?

– Az improvizációs lehetőséget: ez a szabadságot jelenti a színpadon. Ez egy 19 éves előadás, amely fel lett frissítve az arénaturnéra, de még így is az maradt, ami a kezdetekben volt: itt még mindent mi magunk csinálunk, például a biztosítóköteleket is az artisták tartják a társuknak. Számos más Cirque du Soleil előadás már olyan show, amely egy történetet mesél el, ezért az elemek sokkal kötöttebbek, nem lehet eltérni a cselekmény fonalától.

– Egy jó edzőnek pszichológusnak is kell lennie?

– Természetesen. Mindennapos, hogy le kell ülnöm a szereplőkkel beszélgetni. Olyan személyes problémákkal, mint barát-, barátnőkérdés, kevésbé találnak meg a többiek, sokkal inkább fellépéssel kapcsolatos dolgokról beszélgetünk. Például ha valakit valamiért kivonok a darabból, akkor figyelnem kell arra, hogy megértse azt: mi a döntésem oka. Néha nehéz meghozni egy-egy ilyen döntést, engem is elszomorít, amikor ezt ki kell mondanom. De például ha úgy látom, hogy valaki technikailag életveszélyesen hajt végre egy-egy ugrást, akkor addig nem engedhetem az előadásban fellépni, amíg nem látom azt, hogy a testi épségének veszélyeztetése nélkül meg tudná csinálni. Hiszen próbán biztosítókötéllel gyakorolnak, a közönség előtt viszont már anélkül ugranak.

Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásban
Magyar vezetőedző a Budapestre érkező Cirque du Soleil előadásban

Néhány érdekesség a Saltimbanco és a Cirque du Soleil társulat kapcsán 
• Több mint 2500 jelmez utazik a társulattal minden városba.
• Több mint 250 pár cipő tartozik a jelmezekhez. Ebből a kínai rúdszámhoz tartozókat minden előadás előtt kézzel újrafestik.
• Minden artista saját magát sminkeli az előadásra, a folyamat kb. 90 percet vesz igénybe, de az egyéni rekord 42 perc.
• Az előadás zenéjének szövege egy halandzsanyelv, amit kifejezetten a Saltimbancóhoz alkottak; legfőképpen arab, svéd és német szavakat használva.
• Az előadás alatt a kínai rúdon 7 méteres magasságban, a hintaszámban, a bungee-ban és a trapéz számban 12-14 méteres magasságban dolgoznak az artisták, 99%-ban biztosítókötél nélkül.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top