Szabadidő

Vakáció vonaton?

Nem kell megijedni, nem a Budapest-Siófok vonalat ajánljuk elsõ osztályon, hanem izgalmas vasútvonalakat, szinte minden kontinensen. Afrikai mozdonyos szafaritól a zólyomi gõzösversenyig széles a választék.

Mindannyian várjuk a szabadságot, a nyaralás idejét, aztán sokszor kimerültebben érkezünk haza, mint ahogyan elindultunk. Fárasztó a tervezés, pakolás, vezetés oda-vissza és ha még arra is törekszünk, hogy a röpke nyaralás alatt minél jobban kihasználjuk az időt, csak rosszabb lesz a helyzet. Stresszes és kimerítő vakációnk végén sokszor még néhány itthoni pihenőnapot is igényelne szervezetünk. Ha mindezt átélted már, ideje, hogy kipróbáld a nyaralást luxusvonaton is.







Az American Orient Express


Próbáljuk meg félretenni esetleges negatív élményeinket, mert vonattal utazni nem mindig kellemetlen. A világ nagy vasútvonalait most is övezi egyfajta patetikus dicsfény, amiért nagyban hozzájárultak a ritkán lakott területek benépesüléséhez. Amerikát, Szibériát vagy akár a Góbi-sivatagot sem lehetett gyorsabban átszelni egykoron, mint a fáradságos munkával kiépített vonalakon. Vasúti csomópontok emeltek metropolisszá kisvárosokat, a síneken áramlott az áruforgalom és az emberek tömege.








A Rocky Mountaineer
Nosztalgia és luxus

A világ elitjének közlekedési eszköze is sokáig a vasút volt és a legtöbb patinás szerelvény a mai napig közlekedik – persze borsos árakkal. Ebben a kategóriában az egyik legismertebb luxusvonat a Blue Train , ami Afrika szívén vezet keresztül. A luxusigényeket kielégítő ötcsillagos vonatjáratok menetrendszerűen közlekednek a Johannesburg/Pretoria-Cape Town, illetve a Johannesburg/Pretoria-Victoria Falls vonalakon.
A másik híresség, az Afrika büszkeségének is nevezett Rovos Rail luxusgőzös különleges szafarikat ajánl.

A Royal Scotsman teljes útvonalán, 5 nap alatt több mint másfél ezer kilométert tesz meg Skócia hegyes-völgyes tájain, megállói kastélyok, helyi nevezetességek. A kocsik atmoszférája zártkörű klubokra emlékeztet, az étkezőkocsiban a legjobb minőségű porcelánkészletek, friss virág és kristálypoharak. Az élőzenés vacsorához természetesen öltönyben illik megjelenni az utazás alatt, melynek ára egy napra is közel ezer euró.

Az örök klasszikus, az Orient Expressz vonala Európa nagyvárosain át vezet nyugatról keletre. A „királyok vonata, vonatok királya” 1883 óta közlekedik. Az eredeti útvonalat már ritkán teszi meg a járat, de számos szakaszon folyamatosan üzemel – az egyik legrövidebb szakaszon, a Párizs-Londonon például heti rendszerességgel.





A vonatok rendkívül kifinomult ízléssel berendezett belső tereiben különös gonddal válogatták össze a felhasznált anyagokat, a fülkék és a kiszolgálóterek berendezését: a vonat egyszerre árasztja a patinás történelmi múlt hangulatát és képes kiszolgálni napjaink igényeit. Az étkezések benne foglaltatnak a jegy árában. A délutáni teát és a reggelit a fülkékben, a kávét a bárkocsiban szolgálják fel. Az utazók – akiknek legnagyobb része valamilyen családi esemény megünneplésének helyszínéül választja az utat a legendás expresszvonaton – kényelmét összesen negyvenfős személyzet biztosítja.
Menetrend és jegyárak »

Vannak azonban kevéssé ismert vasúti útvonalak, amik szintén figyelmet érdemelnek. Az egyik legmeredekebb út neve: „Train Ride in the Sky” ami a mexikói Chihuahua állomásról indulva kapaszkodik északnyugatnak, a Copper kanyon lélegzetelállító peremein. Ez a kanyon négyszer akkora, mint híres amerikai rokona a Grand, és másfélszer olyan mély. Nem volt egyszerű mérnöki munka, hogy vasutat varázsoljanak ide. Majdnem az egész huszadik századon át tartó munkálatok után (például 86 alagút megépítése), 1961-ben fejeződött be a konstrukció.


Hazai nosztalgiavonat-programok

Ha kedvet kaptunk a nosztalgia – és luxusvonatokhoz, nem árt tudni, hogy egy ilyen kalandért nem kell messzire mennünk. Ötödik éve várja a látogatókat Budapesten Európa első interaktív vasúti parkja, a Magyar Vasúttörténeti Park. A maga nemében páratlan, 1911-ben épült, 34 állásos körfűtőházban állomásoznak a nosztalgiamozdonyok. Több mint 100 vasúti járműkülönlegesség parkol itt, közülük ötven igen ritka és értékes mozdony. Színesítik a palettát a ritkaságszámba tartozó sínautók, kézi- és motoros hajtányok, mérőkocsik, gőzdaruk, hóekék, hómarógépek és egyéb különlegességek. A járművek jelentős része ma is üzemképes, melyekkel a MÁV Nosztalgia Kft. belföldi és külföldi nosztalgiautazásokat szervez.





Idén „Romantikus nosztalgiautazások 2005” című programjaikra invitálják az utasokat: a Gyertyafény Expressz az Orient Expressz szolgáltatási és minőségi éttermi eleganciáját és hangulatát idézi. Augusztus 26-án indul a szalon-, bár- és étkezőkocsiból álló luxusszerelvény, ami háromórányi gasztronómiai kalandot nyújt azoknak, akik e sajátos utazásra és múltidéző atmoszférára vágynak.

Ezután szeptember 6-án a pozsonyi járműtalálkozóra indul nosztalgiautazás az M62 „Szergej” névre hallgató mozdonnyal, majd szeptember 10-én Gőzmozdonyversenyre közlekedik egy járat Zólyomba. Október 22-én NOHAB mozdonnyal a Csabai Kolbászfesztiválra invitálják a vendégeket. Itt szakavatott vendéglátók segítik a minél jobb eligazodást a pálinkafőzés és a kosárfonás tudományában. Az utóbbi utakra személyenként hatezer forint körüli áron válthatunk jegyet.
További programok »








Még több luxusvonat
Afrika:




The Shongololo Express »

Ázsia:
China Eastern & Oriental Express »
Palace on Wheels »

Ausztrália:
Great South Pacific Express »

Európa:
British Pullman »
Al Andalus Expreso »

Észak-Amerika:
American Orient Express »
Rocky Mountaineer Railtour »
Royal Canadian Pacific »

Dél-Amerika:
Perurail »


Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top