Shine

Ő Coco Chanel mai “szelleme”, aki Lagerfeld árnyékából irányít

Bár Lagerfeld vezeti, valójában egy nő is áll a Chanel ház sikerei mögött, ő Coco Chanel mai ”szelleme”: Virginie Viard

Igaz, hogy a Chanel divatház neve lassan jobban összekapcsolódik Karl Lagerfelddel, mint az alapító asszonnyal, azért egy nő nélkül ma sem működne csúcsra járatva a luxusgépezet. 46 évvel Coco Chanel halála után érdemes nekünk is megismerni, ki az, aki a divat nagyasszonya szellemeként hosszú évek óta igazgatja a szálakat a háttérben.

Amíg a művész alkot

Virginie Viard-ról van szó, aki már harminc esztendeje dolgozik Lagerfeld mellett, ez idő alatt pedig a kezdő gyakornoki státuszból a tervező jobbkezévé nőtte ki magát. Ő a Chanel párizsi stúdiójának igazgatója, aki Lagerfeld vázlatait megvalósítható tervekké fordítja le a ruhakészítő csapatok számára.

Négy évvel azután került az haute-couture hímzéseket készítő Lesage műhelyhez gyakornoknak, hogy Lagerfeld lett a vezető divattervező. Mindez 1987-ben történt, szülei szomszédjának beajánlásával, aki mellesleg a monacói herceg kamarása volt. Szakértelmére gyorsan felfigyelt a divatcézár és mikor a ’90-es évek közepén a Chloé luxusmárka felélesztését kapta feladatnak, magával vitte, hogy segítse munkáját.

Öt év után, a Chanelhez visszatérve megkapta az haute couture vonal menedzselését, majd a 2000-es évektől ehhez adódott hozzá a készruha vonal is, mára pedig évi nyolc Chanel kollekciót, valamint a Métiers d’Art and couture intézethez tartozó műhelyek munkáját fogja össze és koordinálja napi szinten.

Gondoljunk csak bele, egy sima ready-to-wear kollekció 80-100 öltözékből is áll, amiket viszonylag gyorsan kell kipörgetni, miközben időt kell szánni a couture ruhák gyakran ezer munkaórát is igénylő kivitelezésére is, a nap pedig feléjük is csak 24 órából áll.

Karl Lagerfelddel, 2008-ban

Borsó meg a héja

Szerelmi szálat ebben a történetben nem kell keresni, de az kétségtelen, hogy az évek során Viard és Lagerfeld tökéletes összhangba kerültek, akik fél szavakból is megértik egymást. Egymás nélkülözhetetlen munkatársai, míg Viard mindent elintéz ahhoz, hogy Lagerfeld nyugodtan alkothasson, a tervezőzseni is azonnal a rendelkezésére bocsát minden vázlatot és skiccet, hogy a munka azután fennakadások nélkül mehessen. Folyamatosan kapcsolatban vannak egymással, szinte napi szinten találkoznak, enélkül nem is tudna működni a gépezet.

Míg az okékat Viard mondja ki a különböző munkafázisoknál, a végső ámen lehetőségét meghagyta Lagerfeldnek. Mindig ő az, aki a kész kollekciókat jóváhagyja és hozzá fordul akkor is, ha egy kicsit is úgy érzi, valami még hiányzik a szettekről. Ilyenkor Lagerfeld mindig, tűpontosan kitalálja, mitől lesz kerek a kollekció.

Árnyékból vezetni

Míg Lagerfeld a fotósok vakufényében sütkérezik, rá jóval kevesebb médiafigyelem irányul, igaz ezt nem is bánja. Munkáját a divat világában így is maradéktalanul elismerik, tehetségének értéke szakmájában vetekszik Lagerfeld tervezői jelentőségével. Ő persze nem csak a számok nyelvén értő menedzser, eredetileg színházi kosztümtervezőnek készült, pályája elején ebben is helyezkedett el, több filmhez és színházi darabhoz is készített öltözékeket. Kreativitással, tervezői készséggel és a divat iránti rajongással így őt is megáldotta az ég.

A divatház karórákat készítő ágazata a legjobb példa erre, a luxusszerkezetek sikeressége egyértelműen hozzá köthető. Bár a karóra-elitisták a mai napig szívesen lenézik a luxusmárkák “próbálkozásait”, a Chanel karórák harminc éve tartó sikere azért ad okot némi megnyugvásra a divatház vezetőségének.

Code Coco, a divatház idén bemutató újdonsága, ami a karórakészítésük 30. évfordulójára készült.

Mint egy interjújában elmondta, “Gyakran mondogatom, hogy Chanel szinte élő személy ma is… nagyon inspirál a története és mindaz a gazdag örökség, amit hátrahagyott nekünk. És természetesen Karl is inspirál [a munkámban].”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top