Otthon

A boldogság titka: ürítsd ki a gardróbodat – Bemutatjuk a Kondo-módszert

Megváltoztathatja az életedet, ha felszámolod az otthonodban a káoszt? Marie Kondo hivatásos rendszerező szerint igen, ha az ő módszerével csapunk rendet a holmink között.

Japánban hatalmas siker a The Life-Changing Magic of Tidying Up című könyv Marie Kondo tollából, akinek a rendszerező technikája a Kondo-módszer nevet kapta. Amerikában is már óriási követőtábora van, egyre többen jönnek rá, hogy igaz az, amit Kondo ígér: ha drasztikusan kiválogatod a felhalmozódott holmikat, nemcsak egyszerűbb lesz rendet tartani, hanem megváltozik az egész életed. Amint megtisztítod az életteredet a felesleges tárgyaktól, amik lehúznak érzelmileg és mentálisan, utat nyitsz új emberek, tárgyak és élmények felé. Kondo azt írja, hogy több kliensénél is előfordult, hogy a nagy tértisztítás után fogyni kezdtek vagy épp simább lett a bőrük, valószínűleg annak köszönhetően, hogy az otthonuk felszabadítása detoxikáló hatással volt rájuk.

Ezt olvasva végre elhatározásra jutottam. Mivel régen kacérkodom már egy nagy lomtalanítással itthon, jó lenne megszüntetni az itt uralkodó őskáoszt, most kipróbálom magamon a Kondo-módszert. Következzenek a főbb tanácsok, amiket betartva remélem hamarosan már sokkal boldogabb leszek és a szkeptikus énem megszűnik létezni.

Csak azokat a darabokat tartsd meg, amik örömet sugároznak

A Kondo-módszer központi eleme, hogy vegyél mindent a kezedbe a zokniktól kezdve a fogkeféden át az összes könyvig, és kérdezd meg magadtól: “Örömet sugároz ez nekem?” Ha igen a válasz, akkor tartsd meg, ha nem, akkor szabadulj meg tőle. Ez nem vonatkozik a számlákra, mert azok sosem sugároznak örömet, de nem ajánlott megszabadulni tőlük mégsem. Meglepően jó kérdés ez, az örömet mérceként használni az élet más területein is jól használható tanács. Ha eddig csak azért tartogattad azt a kis fekete kabátkát, mert drága volt, de sosem vetted még fel az elmúlt 3 évben, akkor valószínűleg nem sugároz számodra örömet, tüntesd el inkább.

A boldogság titka: ürítsd ki a gardróbodat - Bemutatjuk a Kondo-módszert

A szelektálás legyen különleges alkalom

A legtöbben részletekben szelektálunk, szemetelünk: egyik nap pár ruhától megválunk, a másik nap néhány lejárt gyógyszerre akadunk. Kondo szerint ezzel az a probléma, hogy így lényeges területek kimaradhatnak, mi pedig visszaesünk a gyűjtögetésbe. A rendszerezés, szelektálás egy különleges alkalom, ne csináljuk minden nap, inkább jelöljünk ki erre egy napot, amikor végigvesszük az aznapra kijelölt összes holminkat.

Kondo módszere szerint ebben a sorrendben kell végignéznünk a dolgainkat, a legkönnyebbtől a legnehezebb felé haladva:

  1. Ruhák: ürítsük ki a szekrényeket a földre és a ruhakupacon menjünk végig egytől egyig.
  2. Könyvek
  3. Papírok
  4. Apróságok, vegyes: DVD-k, sminkek, elektronika, gyógyszerek stb.
  5. Emléktárgyak

Ez utóbbi a legnehezebb, de nem szabad kímélnünk ezt sem. Nem egy nap alatt kell végeznünk – ez képtelenség is –, csak egy alkalomra jelöljünk ki magunknak egy területet, amit elejétől a végéig megcsinálunk. Ahogy Kondo leírja, az ő klienseinél átlagosan 6 hónapig tart, míg minden egyes tárgyon sikerül átmenniük és szelektálniuk. Viszont ha egyszer ezzel végzünk, akkor soha többé nem kell megcsinálnunk szerinte.

A boldogság titka: ürítsd ki a gardróbodat - Bemutatjuk a Kondo-módszert

Ne birtokoljanak a tárgyaid

Rengeteg olyan tárgyunk van, amihez valamilyen bűntudat társul – ez túl drága volt, azt utálom, de ajándékba kaptam… A legnagyobb nehézséget azok a tárgyak okozzák, amik a majd-jó-lesz-még-valamire kategóriába esnek, mert rengeteg helyet foglalnak, és végül semmire sem lesznek jók. Kondo azt írja erről, hogy amikor ilyen tárgy kerül eléd, akkor gondold át, milyen céllal van az életedben. Meglepődsz majd, mennyi mindened van, ami már beteljesítette a küldetését nálad, és igazából nincs szükséged rá. Például az a nyaklánc, amit két éve megvettél, de sosem hordtad, már beteljesítette a célját azzal, hogy örömet szerzett neked a megvételével. Az a váza, amit a nagynénitől kaptál az esküvődre, szintén beteljesítette a küldetését, amikor nászajándékként kifejezte a nagynéni szeretetét.

Sorokban tárold a ruháidat, ne egymásra hajtogatva

Furcsa lehet első pillantásra, de Kondo a ruhákat mindig tökéletes kis négyzetekre hajtogatva, függőlegesen helyezi el a fiókokban, nem pedig tornyokba halmozva a szekrény polcain. Nem lesz tőle gyűröttebb, ha így hajtogatjuk ruhákat, felismerhető is mindegyik ugyanúgy, de sokkal kezelhetőbb lesz mind ezzel a módszerrel. Fiókok nélkül is remekül használható ez a technika, rendezettebbé teszi a szekrény képét. Kondo szerencsére a helyes hajtogatási technikáról sok videót adott nekünk, csak egyszer kell megtanulnunk, és hosszú időre megoldódik a rend a gardróbban.

Ne szaladj szekrényeket venni

Az előző pont hatására talán úgy érzed, hogy most azonnal be kell szerezned pár fiókos szekrényt és még egy akasztósat is, mert nem tudsz majd elpakolni mindent. Kondo azonban azt mondja, hogy véletlenül sem szabad ilyenkor újabb bútorokat bezsúfolni a lakásba. Azzal, hogy eltüntetünk mindent a szekrények mélyére, az az illúziónk támadhat, hogy már végére is jártunk a problémának, pedig az nem szelektálás, rendszerezés, ha mindent megtartunk, csak még több tárolóhelyet szerzünk. Miután elvégzed a szelektálást, rá fogsz jönni, minden helyed, tárolási lehetőséged megvan, amire csak szükség lehet, annyival kevesebb holmid lesz. Ha pedig még a szelektálás után is úgy érzed, hogy kell venned egy fiókos szekrényt a zoknijaidnak, akkor Kondo azt javasolja, hogy nézz más szemmel az üres cipősdobozokra és állítsd csatasorba őket.

A boldogság titka: ürítsd ki a gardróbodat - Bemutatjuk a Kondo-módszert

Tárold úgy a dolgaidat, hogy könnyű legyen elpakolni őket

Kondo ezt a papírhalmokon keresztül magyarázza el úgy, hogy meglepetésemben leültem, pedig nem is álltam. A hálószobámban felhalmozódott számlákból álló papírtornyok rémlettek fel előttem, amit ő egy egyszerű technikával rögtön rendbe vág: először is dobj ki mindent, ami már nem kell, a papírok közül is, majd tárold három részre osztva:

  1. Most igényel figyelmet (pl. e havi számlák)
  2. Határozott ideig meg kell tartani (pl. ebédbefizetés papírja, jövő hónapban már nem kell)
  3. Határozatlan ideig meg kell tartani (pl. munkaszerződés, lakáseladás)

Innentől már egyszerű dolgunk lesz a papírok egyik halmazból a másikba rakásával rendet tartani. Az e havi számlák befizetés után egy rekesszel arrébb vándorolnak, az ebédbefizetés papírját pedig kidobjuk, amikor eljön az ideje. Ezzel a módszerrel nem kell többé papírhalmokat átnyálazni, amikor egy számlát keresünk, főleg ha nem nagy tornyokban halmozzuk fel ezeket sem, hanem mint a ruhákat, inkább élére állítva, függőlegesen tároljuk őket.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top