Öltözködjünk

Szellemírók, akik valójában posztolnak a celebek helyett

Nyugat-Európában és Amerikában fiatal újságírók és marketingesek tucatjai számára jelent remek lehetőséget karrierjük beindítására, ha egy híresség rájuk bízza közösségi médiás megjelenéseinek szerkesztését. A bökkenő csak akkor van, ha a rajongók rájönnek, egy szellemíró szavait lesik nap mint nap.

Mintha

A kereslet persze érthető, 3-4 különböző felületen napi szinten posztolni meglehetősen időigényes és idővel unalmas feladat, miközben a közösségi oldalak nemcsak a legfontosabb kommunikációs csatornának számítanak a rajongók felé, de óriási értékkel bíró reklámfelületek és az adott sztár imázsépítésének alappillérei. A posztok tekintetében a mennyiség mellett így a minőség sem elhanyagolandó. A párkarakteres szövegnek odaillőnek kell lenni, a fotónak pedig tökéletesen passzolnia kell a kialakított sztárkarakterhez.

Nyílt titok volt mindig is, hogy a celebritások médiamegjelenései mögött nem minden esetben ők maguk állnak. A könyveiket jobbára tollba mondták, a rajongói levelek megválaszolására pedig szintén külön stáb működött. Amióta azonban a kommunikáció felgyorsult, és a figyelem a közösségi média folyamatosan frissülő felületeire irányult, nemcsak a követhető celebek száma nőtt meg ugrásszerűen, de a kereslet is az appokat jól ismerő, kellő háttértudással rendelkező fiatalokra. Azokra, akik elkészítik a szükséges blogposztokat, Instagram- vagy épp Twitter-bejegyzéseket pötyögnek, Facebook-megosztásokat írnak, Snapchat-fotókat készítenek. A megszokott hangvételben, mintha csak az adott sztár tette volna.

Őszinteség helyett az, amit akarnak

A gond csak azzal van, hogy míg egy önéletrajzi könyv elkészítésénél bocsánatos bűn, ha az adott híresség hozzáértő segítségét kéri – végül is egy könyvnyi gondolat fogyasztható megfogalmazásához kell némi hozzáértés –, addig a közösségi média felületein tobzódó rajongói tömegek épp az őszinteséget, közvetlenséget várnák el imádatuk tárgyától. Meglehetősen kiábrándító, amikor kiderül, hogy a “követett személy” valójában sohasem szólt hozzánk, és a sokszor intim, a pillanatot elkapó fotók sem mások, mint jól megkomponált reklámfelvételek.

 

normal girls in a normal world

Kylie (@kyliejenner) által megosztott bejegyzés,

Ez év januárjában Kylie Jenner is belesétált a saját csapdájába, mikor applikációjára olyan bejegyzés került ki, amelyben túlságosan is pikáns információk voltak arról, miként is fogja majd kényeztetni a pasiját. A megosztás aztán villámgyorsan lekerült, de természetesen nem olyan gyorsan, hogy az ne verjen hullámokat az éterben, így Jenner mielőbb igyekezett helyre tenni a dolgot, és a Twitteren elmondta: “…a bejegyzés túlságosan is személyes volt, amit sohasem hagytam volna jóvá. Nem fair veletek és magammal szemben sem, hogy azt hiszitek, azok az én szavaim voltak.” Hoppá. Az aprócska elszólásra persze jól kiakadtak a rajongók.

De vajon jogosan? Első blikkre mondhatnánk, hogy igen, pedig óriás naivitás azt gondolni, hogy egy celebritás nem bízza profikra épp azoknak a kommunikációs felületeknek a kezelését, amelyeknek hírnevét és így “piaci értékét” is köszönheti. Sajnos a tinik többsége azonban erre nem is gondol, és simán elhiszi, hogy a sztár merő jófejségből posztolgat magáról unos-untalan.

Ismeretlen ismerős

Még nagyobb a gond, ha a háttérben még csak kapcsolat sincs a szellemírók és a sztárok között, márpedig sokszor ez is megesik. Több külföldi interjút is olvashatunk szellemírókkal, akik elmondják, miként készültek több száz oldalas önéletrajzi könyvek anélkül, hogy a valódi író és a híresség akár csak egyszer is találkozott volna, vagy miként kerülnek ki cikkek, blogbejegyzések úgy, hogy azokat jó esetben az érintett híresség menedzsere elolvassa. A cél persze nem a valóság elmondása, sokkal inkább egy jól átgondolt karakterépítés újabb kis téglája.

Hiszen a rajongóknak ez kell. Az, hogy az illetőről kialakult kép még véletlenül se sérüljön, nehogy kiderüljön, imádatuk tárgya nem is olyan, amilyennek addig hitték, és akkor bizony annyi a bálványimádatnak. A neves vloggerlánynak, Zoellának is csaknem ráment a rajongótábora arra, amikor kiderült, hogy a 2014-ben megjelent, 78 000 példányban elkelt könyvét nem is ő írta. A könyv akkora siker volt, hogy a megjelenés első hetében többet adtak el belőle, mint A szürke 50 árnyalatából, így nem csoda, hogy hatalmas volt a felháborodás, talán a kapzsi volt a legfinomabb jelző, amit kapott, miközben sokak szemében elveszítette egy vlogger legfontosabb értékét, a hitelességet.

Persze nem minden híresség tejesen elérhetetlen, de kétségtelen, hogy legjobb esetben is arról van csak szó, hogy a szellemíró bizalmi viszonyba kerül ügyfelével, részt vesz a fontosabb családi eseményeken, hogy ezáltal hitelesebben tudja végezni a munkáját. De ettől még a rajongók nem kapnak személyesebb tartalmat, és pláne nem közvetlenül a sztártól.

Hogy ez mennyire gond, vagy sem, ez mindenkinél ingerküszöb kérdése. Persze jobb lenne egyszerűen csak úgy tekinteni rá, mint egy magától értetődő marketingeszközre, amit többé-kevésbé minden celeb használ, akinek a hírnevén komoly stáb dolgozik. A gond inkább az, ha a tinik ennek nem tudnak a létezéséről, és valóban ész nélkül lájkolnak és követnek mindent, ami és aki az útjukba kerül, és még csak bele sem gondolnak, hogy a posztok nagy része szimpla reklám és pozőrködés.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top