nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Öltözködjünk
Ők már tudják, mit hordasz majd 2019-ben

Ők már tudják, mit hordasz majd 2019-ben

Miközben mi épp csak feldolgoztuk az idei divatot, a trendelőrejelzők lassan a 2019-es iránymutatásokat is kiadják a különböző iparágak szereplőinek.
Benecz Judit
f Ajánlom

Gondolkodtál már azon, hogyan dolgoznak azok az emberek, akik évekre előre látják, milyen trendek, divatszínek felé tart a világ? Egy biztos, nem egy lélektelen irodaházban ülnek a stresszlabdát nyomkodva a monitor előtt.

Akik számítanak

A trendkutató cégek közül a Pantone Intézet (Pantone Color Institute) neve talán sokaknak ismerősen cseng, tőlük kaptuk a már említett lombzöldet, de szintén zenésznek számít a WGSN (World’s Global Style Network), amely a divatipar és más kreatív iparágak számára nyújt big data elemzéseket és végez trend előrejelzéseket. Az éllovasok közé tartozik a Color Marketing Group nonprofit szervezet is, amely 1962 óta nyújt segítséget abban, hogy a szakemberek olyan színeket válasszanak ki a különböző termékekhez és szolgáltatásokhoz, amelyekkel azok a legsikeresebbekké tudnak válni a piacon.

Céljuk tehát közös, munkájuk pedig van épp elég, tekintve, hogy kevés kivétellel minden piaci termék és szolgáltatás esetén a megfelelő forma kialakítása mellett a tökéletes színválasztás legalább olyan kulcsfontosságú tényező, ha sikerre akarják vinni vállalkozásukat.

Trendkutatással foglalkozó munkatársaik igazi álommelót végeznek – már ha valaki imád világot látni. Feladataik szerves részét képezi ugyanis, hogy a trendek formálásában élen járó országokban a helyszínen gyűjtsék be az infókat mindenről. Például, hogy felderítsék, hogy Dél-Koreában – amely a szépségápolás szempontjából egyre felkapottabbnak számít – milyenek a különböző termékek csomagolásai, mit viselnek az emberek az utcán, a jelesebb szakmai és kulturális eseményeken mit mutatnak be, milyen kortárs kiállításokat tartanak.

Amellett pedig, hogy mindent megfigyelnek, szorgosan jegyzetelnek és fotóznak amit csak lehet, hogy a soron következő céges csúcstalálkozón megosszák egymással a látottakat. A világ különböző pontjairól ily módon beérkező infók adják ugyanis az alapját annak az elemzési folyamatnak, amelynek a végén kiderül, mi lesz a nyerő szín a következő szezonban.

Adatbázisuk alapján kétféle módon is segítik a különböző iparági szereplők munkáját. Egyrészt rendszeres időközönként kiadják összefoglaló, tematikus kiadványaikat, mint amilyen a Pantone Intézetnél már egy ideje elérhető jövő évi lakberendezési színskálák, vagy a divatszakma számára készített 2018/19 őszi-téli szezonhoz kapcsolódó színtervező anyaga. Másrészt pedig egyedi megrendelésekre dolgoznak, konkrét iparági igény alapján végeznek kutatásokat, tesznek pénzre váltható javaslatokat az alkalmazandó árnyalatokkal, mintákkal, színpárosításokkal kapcsolatban.

Így dolgoznak, akik tudják, mi lesz a divatszín jövőre

Színek és hatások

Korábbi nyilatkozataikban, tájékoztató anyagaikban rendre kiemelik azokat a változásokat is, amelyek egy adott időszakban a leginkább meghatározóak voltak. A gazdasági világválság például a színeket sem hagyta érintetlenül. Észrevehető volt, hogy a válság kirobbanását követően a szürke színek népszerűsége határozott emelkedést mutatott, míg a barnával kapcsolatosan is rengeteget változott az emberek benyomása az elmúlt 15-20 évben. Míg régebben a barnát a többség tipikus földszínként azonosította, amelyhez piszkos, sáros dolgokat asszociáltak, addig ma már inkább a csokoládé és a kávé vonzóbb képei ugranak be róla az embereknek.

Így dolgoznak, akik tudják, mi lesz a divatszín jövőre

A színek megítélése, az általuk kiváltott érzések persze meglehetősen szubjektív dolgok, amelyeket nagymértékben befolyásol az egyéni preferenciákon felül a kulturális és történelmi örökség, a társadalmi szokások, kutatásuk pedig jó adag pszichológiai ismeretet is igényel.

A piros például a kínaiak számára a szerencse, a siker színének számít, míg nálunk gyorsan az eszünkbe juttathatja a szocializmus jelképeit, mint a vörös csillagot, a piros szegfűt vagy az úttörőnyakkendőt is, általánosságban pedig az európai emberek számára inkább az erő, a dominancia színének számít. Különböző kutatások azonban azt is kimutatták, hogy a sportversenyeken a piros szín viselése növeli a nyerés esélyét az egyes versenyszámokban.

Míg tehát a piros szín legális doppingként is megállja a helyét, addig a hokicsapatok jobb, ha kerülik a sötét színű mezeket. Az amerikai NHL (Nemzeti Jégkorong Liga) meccseivel kapcsolatban ugyanis nemrég végeztek egy kutatást, amely az elmúlt 25 szezon játékait vizsgálta abból a szempontból, hogy milyen arányban kaptak büntetéseket a bíróktól a játékosok a különböző színű csapatmezeket viselve. Mint kiderült, amikor egy csapat fekete mezben játszott, számszerűsíthetően többször fújt ellene a bíró, mint amikor a játékosok világosabb sportruhákat viseltek.

Így dolgoznak, akik tudják, mi lesz a divatszín jövőre

Egy szín népszerűsége, megítélése pár hónap alatt is sokat változhat egy közösségen, országon belül. Az amerikai elnökválasztásnak köszönhetően például a lila szín használata ugrott meg erőteljesen az USA-ban, köszönhetően annak, hogy a választások során a billegő államokat rendre ezzel a színnel jelölték a híradások térképein, mint a demokraták kék és a republikánusok piros színének keverékét.

Divat két év múlva

A divatipar szereplőinek jóval előrébb kell járniuk fejben, mint az aktuális szezon. Nem elég, hogy a divattervezők már most a 2018-as tavaszi-nyári trendeken dolgoznak, azt is tervezgetik, mely irányzatokat viszik tovább, és milyen újításokat fognak eszközölni a trenddiktáló fazonokon és színeken. És nemcsak nekik, de beszállítóiknak is fontosak ezek az előrejelzések, hiszen nélkülözhetetlen ahhoz, hogy kellő idejük legyen felkészülni a soron következő igényekre. A WGSN ezért például két évre előre készít előrejelzéseket, valamint szezononként több mint ezer divatbemutatót dokumentál és elemez különféle szempontok szerint.

Így dolgoznak, akik tudják, mi lesz a divatszín jövőre

A trendelőrejelzéseket ráadásul termékkategóriákra lebontva is szállítani tudják, például a sportruházat, a lábbelik, a női, férfi- és gyermekruházat vagy épp a kiegészítők szempontjából elemezve az adatokat.

A ruhák és kiegészítők színein felül az értékesítési és marketingfeladatokat is segítik, hiszen nem mindegy, milyen egy kollekció reklámkampánya, az üzletek szezonális berendezése, a kiadványok és persze a csomagolás.

A rózsaszín például igazi trendszetter színné vált az évek során, nem véletlen, hogy tavaly a Rose Quartz lett az év egyik vezető árnyalata. A kislányos szín mára jóval uniszexebb árnyalatnak hat, amelyet a férfiak is egyre nagyobb arányba viselnek, népszerűsége pedig áttörte azt a plafont, amely fölött határozottan megéri ezzel a színnel legyártani és eladni a termékek és szolgáltatások özönét a tömegek számára.

Így dolgoznak, akik tudják, mi lesz a divatszín jövőre
Megosztás Facebookon