Öltözködjünk

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

Divatkarriert építeni a semmiből nem kis feladat. Sokan vannak, akik mégis világraszóló sikereket értek el, pedig hosszú évekig még csak nem is álmodozhattak saját vállalkozásról. Az alábbi hat divatguru mindegyike elmúlt már 30 éves, mire beindult a "biznisz", a fele társaság pedig 40 is elmúlt, mikor belevágott a márkaépítésbe.

30 évesen – Vivienne Westwood

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

Ki gondolná, hogy a modern punkdivat nagyasszonya egykor általános iskolai tanár volt? Pedig így van, Vivienne Westwood a katedráról lépett meg annak idején, hogy aztán elindítsa ruhabizniszét. 30 éves volt, mikor Malcolm McLarennel – a pasival, akiért elhagyta a férjét – megnyitották az első butikot, Let it rock néven, ahol Westwood már saját (férjezett) nevű márkaneve alatt árulhatta kreációit. Ekkor 1971-et írtak. McLaren, aki többek között impresszárió, zenész és dizájner is volt, hamarosan a Sex Pistols menedzsere lett, pozíciója pedig a ruhaüzletüknek is jót tett, hiszen a punkbanda gardróbját javarészt Westwood és McLaren kreációi tették ki.

Rövid idő alatt sikerült újabb négy üzletet nyitnia Londonban, majd szép fokozatosan meghódította az egész Egyesült Királyságot. 40 éves volt, mikor az első divatbemutatót megtartották – ekkor még McLarennel közösen –, a kollekció a Pirate (Kalóz) fantázianevet kapta. Westwoodnak köszönhető, hogy a punk és a new wave stílus a 70-es és 80-as években széles körben divatba jött, sőt 2008-ra olyan kommersz lett, hogy még Carrie Bradshaw esküvői ruháját is ő tervezte – igaz, a kész filmen már rendesen kiakadt a rebellis dizájner, attól ugyanis sokkal több élvonalbeli divatpillanatot várt.

33 évesen – Oscar de la Renta

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

A divattervező zseni, akit többek között Balenciaga is tanított, és aki olyan márkáknak dolgozott, mint a Lanvin vagy a Balmain, harmincéves is elmúlt, mikor megalapította saját divatmárkáját. 1932-ben a Dominikai Köztársaságban született, szülei legkisebb, hetedik gyermekeként. 18 évesen, édesanyja halálát követően költözött Madridba, ahol festészetet tanult. Tanulmányai mellett némi pluszpénzért kezdett el újságoknak és divatházaknak ruhákról skicceket rajzolni. Így figyelt fel tehetségére az akkori amerikai nagykövet felesége, aki rajzait látva felkérte, tervezzen egy estélyi ruhát lánya számára. Miután a ruha a Life magazin címlapjára is felkerült, a spanyol divatcégek sorra keresték meg őt munkával, mígnem jött az igazi nagy lehetőség, hogy Cristóbal Balenciagának dolgozzon.

29 éves volt, amikor váltott, és Párizsban a Lanvinnél folytatta karrierjét, majd két évvel később Amerikába költözött, ahol nem más, mint a Vogue főszerkesztője, Diana Vreeland volt a mentora. Ready-to-wear vonalon akart elindulni, először az Elizabeth Ardennek, majd Jane Derbynek dolgozott, akinek 1965-ös halálát követően átvette a márkát, és saját üzletként vitte tovább a vállalkozást. 33 éves korára így új fejezet kezdődött életében, hiszen egy saját néven futó divatház egészen más szintet képvisel. A 90-es és 2000-es években az amerikai first ladyk első számú öltöztetője volt, számos szakmai díjat és elismerést kapott munkássága évtizedei alatt. 2006-ban rákot diagnosztizáltak nála, amelyet sokáig sikerrel kezeltek, azonban a betegség olyan szövődményekhez vezetett, amelyen már nem volt ereje felülemelkedni. 2014-ben, 82 évesen hunyt el.

36 évesen – Amancio Ortega

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

Első hallásra talán nem ismerős a spanyol úriember neve, pedig divatbirodalma márkáit hordjuk nap mint nap. Ő az alapítója ugyanis az Inditex-csoportnak, amelyhez többek között a Zara, a Bershka és a Pull & Bear is tartozik. A fast fashion királya már gyerekként belecsöppent a munka világába. Mindössze 14 éves volt, mikor otthagyta az iskolát és La Coruñába költözött, ahol egy helyi ingkészítő üzletben lett kisegítő munkás. Itt tanulta meg a ruhakészítés alapjait, amely tudást később a feleségével közösen indított vállalkozásukban kamatoztattak.

36 éves volt, mikor 1972-ben Confecciones Goa márkanév alatt elkezdtek alsóneműket, pizsamákat és hálóingeket készíteni eladásra. A ruhákat induláskor még otthonuk nappalijában készítették, az alig 100 dollárnyi (kb. 30 ezer forintnyi) kezdőtőkéjüket azonban sikerült ügyesen befektetni, 1975-ben megnyitották az első, immár Zara-üzletet, majd nyolc évvel később további kilenc butikot, Spanyolország több városában. A Zara üzleti modellje – ami alapvetően a kifutói darabok villámgyors lemásolásáról is piacra dobásáról szól – manapság a legsikeresebbnek számít a divatáru-kereskedelem területén, nem véletlen hát, hogy ő Bill Gates után ő a világ második leggazdagabb embere.

40 évesen – Vera Wang

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

Az esküvői divat nagyasszonya, Vera Wang egyáltalán nem készült divattervezőnek. Jómódú kínai bevándorlók gyermekeként született 1949-ben, fiatalkorát a tanulás és a sport határozta meg. Versenyszerűen műkorcsolyázott, azonban 1971-ben, miután addigi eredményei nem voltak elegendőek, hogy bejusson az amerikai olimpiai csapatba, abbahagyta sportpályafutását.

Ezt követően évekig újságíróként dolgozott, a Vogue-nál helyezkedett el, és 38 éves koráig ott építgette karrierjét. A divatlapnál töltött 15 év, úgy tűnik, megfelelő elméleti alapot teremtett rá, hogy tudását a gyakorlatban is kamatoztassa, ugyanis először a Ralph Laurenhez szerződött, ahol a kiegészítők tervezéséért felelt, majd 40 évesen beindította saját vállalkozását. Az ihletet az adta, hogy 1989-ben, mikor férjhez ment, nem talált az elképzeléseinek megfelelő esküvői ruhát, ezért úgy döntött, ő maga tervezi meg azt. A pozitív visszajelzések hatására megnyitotta esküvőiruha-szalonját New Yorkban, ahol kezdetben más tervezők ruháit árulta, majd nem sokkal később saját kreációit is bemutatta. Ő tervezte többek között Jennifer Lopez, Victoria Beckham és Sharon Stone esküvői ruháját is, amelyek mellett estélyi ruháit is nagy elismerés övezi. Szinte nincs olyan vörös szőnyeges esemény, ahol valamelyik filmcsillag vagy énekesnő ne Vera Wang-ruhában tündökölne.

41 évesen – Christian Dior

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

Christian Dior tehetős családba született, a múlt század elején, 1905-ben. Édesanyját bálványként tisztelte, későbbi divattervezői munkássága alatt is sokszor merített ihletet az ő emlékéből. Különc kisfiú volt, akit apja, hogy változtasson ábrándos természetén, Párizsba küldött politikai tudományokat tanulni. Az akkori párizsi művészvilág azonban sokkal szimpatikusabb volt számára, ahol először művészeti galériát nyitott, azonban azt a nagy gazdasági világválság magával sodorta, apja vállalkozásával együtt. Dior földönfutóvá vált, kilátástalannak tűnő helyzetéből lassan kezdett csak kilábalni.

Baráti segítséggel lehetőséget kapott rá, hogy divatillusztrációkat készítsen, majd szép lassan belekerült a divat körforgásába. Együtt dolgozott Pierre Balmainnel, és tervezgetni kezdte egy saját divatház létrehozását. Első saját kollekcióját, amely óriási sikert aratott, 40 évesen mutatta be, egy évvel később pedig hivatalosan is beindult divattervezői karrierje. 1947-ben bemutatott New Look fazon alapjaiban formálta át az addigi trendeket, stílusteremtő hatása máig kihat a divat világára. A sikert azonban sajnos csak rövid ideig élvezhette, 1957-ben ugyanis szívrohamot kapott és meghalt.

41 évesen – Giorgio Armani

6 divatguru, aki harmincon túl épített karriert

Az 1934-ben született olasz divattervező eredetileg orvosnak készült, két év után azonban a kötelező katonai szolgálat félbeszakította tanulmányait, amelyeket aztán sohasem fejezett be. Gyermekkorát beárnyékolták a II. világháború borzalmai, amelyek elől a mozifilmek varázslatos világába menekült. Az akkori hollywoodi filmek főhősei, a valóságtól oly eltérő látvány mély nyomot hagytak benne, a divat iránti érdeklődés magjait ezek a filmek ültették el szívében. A katonai szolgálat során egy többnapos kimenő ideje alatt került először közel a divathoz. Milánóban kirakatrendezői munkát kapott, amely oly nagy hatással volt rá, hogy a szolgálat végeztével nem ment vissza az egyetemre, hanem helyette az egyik neves milánói áruházban kezdett el dolgozni. Később több divatcégnek is bedolgozott tervezőként, saját vállalkozása beindítása azonban váratott magára.

1975-ben, 41 évesen jutott el oda mind anyagilag, mint pedig szakmailag, hogy barátjával, Sergio Galeottival közösen megalapítsák a kezdetben csak férfiruha-kollekciót kínáló cégüket. Egy évvel később a nőiruha-vonal is beindult, a siker pedig a kezdetektől mellé szegődött. A szabásvonalak eltértek a megszokottól, sokkal természetesebbek voltak, és a színek terén is a visszafogott árnyalatokat preferálta. A 80-as években az amerikai férfiakat kilóra megvette jól szabott öltönyeivel, amelyeket olyan sztárok viseltek, mint Richard Gere az Amerikai dzsigoló című filmben, de a Miami Vice szexi főszereplői is Armani-zakóban üldözték a rosszfiúkat. 1985-ben üzlettársa, Galeotti halála mélyen megrázta őt, sokan kérdésessé is tették, vajon képes lesz-e nélküle sikerrel folytatni a vállalkozást.

Armani azonban bebizonyította, hogy nem csak a divattervezéshez van tehetsége, birodalmát ugyanis azóta a ruhákon kívül számos más területre is kiterjesztette. Éttermek és luxushotelek is tartoznak a portfólióba, valamint lakberendezési tárgyakat is tervez és a könyvkiadás területén is vannak érdekeltségei. Aprócska malőrként ’96-ban felfüggesztett börtönbüntetést kapott, miután kiderült, hogy olasz adóhivatal munkatársait próbálta több alkalommal is megvesztegetni.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top