nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Normaflore mesedoboz gyűjtőoldal
Ezek a legjobb probiotikus élelmiszerek

Ezek a legjobb probiotikus élelmiszerek

Probiotikumot már számos forrásból "beszerezhetünk": természetes táplálékból, étrend-kiegészítőkből és gyógyszernek minősülő, vény nélkül is kapható készítményekből is. Az közös tulajdonságuk, hogy a bennük található jótékony baktériumtörzsek segítségével a bélflóra egyensúlyának fenntartásához és helyreállításához járulnak hozzá.
NLCafé
f Ajánlom

A probiotikumok nem egyformák

Amellett, hogy mindhárom probiotikum forrás ugyanarra az alapvető célra jó – a bélflóra egyensúlyát hivatottak karban tartani – alapvető különbségek vannak közöttük. Az egyik legfontosabb ezek közül az, hogy míg a gyógyszernek minősülő probiotikumok előállítását, hatásosságát és biztonságát humán klinikai vizsgálatok bizonyítják és az igen szigorú szabályok szerint működő gyógyszerészeti hatóság ellenőrzi, addig az étrend-kiegészítő készítmények és a természetes élelmiszerekben található probiotikumok hatásossága nem minden esetben bizonyított.

Ezek a legjobb probiotikus élelmiszerek

A probiotikus élelmiszerek és a táplálékkiegészítők alapvetően eltérnek a probiotikus gyógyszerektől abban is, hogy míg az előbbiekben a Lactobacillusok és/vagy a Bifidobacteriumok tejtermékekben előforduló törzsei találhatók meg, addig a gyógyszerekbe a jótékony baktériumok speciális törzsei kerülnek. Ilyen például Bacillus clausii, amelyet szájon át alkalmazva a bélflóra helyreállítására alkalmaznak. Ennek a törzsnek nagy előnye, hogy antibiotikum-rezisztanciája miatt az antibiotikumok igen széles skálájának utóhatásait képes mérsékelni, és szemben sok más probiotikum törzzsel, amelyek a természetes élelmiszerekben és étrend-kiegészítőkben találhatók nem szükséges a megtapadásához prebiotikum használata.

A gyógyszerként kapható probiotikumok változatosságuk miatt komolyabb esetekben tehetnek jó szolgálatot – például antibiotikum kúrák után – míg az élelmiszerekben – például joghurtban, kefírben – található törzsek a mindennapi egészség fenntartásában játszanak inkább szerepet. Fontos tudni azonban, hogy a kefirhez hasonló probiotikus élelmiszerek probiotikum tartalma nem állandó és rendszerint alacsony, így csak hosszú távú, rendszeres fogyasztásuk segíti az általános egészség és jó közérzet fenntartását, de betegség esetén nem hatékonyak a bélflóra egyensúlyának gyors helyreállításában.

Természetes probiotikum források

A probiotikumokban gazdag természetes élelmiszerek általában valamilyen erjesztés útján készülnek. Kevesen tudják, de nem csak a kaukázusi kefir vagy a joghurt rendszeres fogyasztása tehet jó szolgálatot a bélflóra egyensúlyára nézve, de az olyan fermentált élelmiszerek is, mint például a sajt, a savanyú uborka vagy éppen a savanyú káposzta. Ezek már csak a vitamin- és egyéb ásványi anyag tartalmuk miatt is egészséges tápanyagforrások, de igazán jó hasznukat csak akkor veszi a szervezet, ha hosszú távon is beillesztjük őket az étrendünkbe. Emellett tanácsos a bennük lévő jótékony baktériumtörzseket “megtámogatni” prebiotikumokkal, amik serkentik a probiotikumok elszaporodását a bélrendszerben.

Savanyú káposzta
Régóta tudják a falusi emberek, hogy a jóféle hordós káposzta milyen jót tesz az egészségnek. A téli hónapok vitaminszükségletének nagy részét házilag savanyított káposztából szerezték be, és eközben rendszeresen hozzájutottak belőle a bélflóra egyensúlyához szükséges jótékony probiotikumokhoz is. Ma már kevesen vállalják az otthoni savanyítás, és inkább boltban vásárolják meg. Csak frissen kimért káposztát érdemes venni, a pasztőrözött változatokban a tartósítási eljárás ugyanis megöli az élő baktériumtenyészetet.

Kovászos uborka
A vízzel és sóval készült erjesztett uborkában nincs ecet, ami elpusztíthatná a probiotikuomkat. Ezért kiváló forrása a bélflórát karbantartó jótékony baktériumoknak.

Joghurtok
A különféle joghurtok Lactobacillus- és Bifidobacterium-törzseket tartalmaznak kisebb nagyobb mennyiségben. Rendszeres fogyasztásuk jó hatással van az emésztésre, a hasmenés és székrekedés gyógyítására, azonban ajánlott melléjük prebiotikus élelmiszereket vagy kiegészítőket is fogyasztani.

Miso leves szójabab pasztából
Szintén erjesztéssel készül az ázsiai miso leves, amelynek a szójabab az alapanyaga. Több mint 160 hasznos baktériumtörzs, ráadásul sok B-vitamin és antioxidáns is található benne.

Érlelt sajtok
Az olyan fermentált sajtok, mint például a gouda, a brie, az ementáli, a kecskesajt, a parmezán vagy a camembert elsősorban a lactobacillusokat, tartalmaznak. Kiváló és ízletes prebiotikum források.

Kaukázusi kefír
Sokan már házilag is készítenek megvásárolható baktériumtenyészettel kefírt, és így igazán autentikus probiotikum forráshoz jutnak. A kaukázusi kefír számos jótékony baktérium- és élesztőtörzset tartalmaz

Természetes prebiotikumok

A természetes élelmiszerekből nyerhető probiotikumok mellé általában javasolt prebiotikum fogyasztása is, hogy segítsék a jótékony baktériumok megtelepedését és szaporodását a bélrendszerben. A legjobb természetes prebiotikum források a következők: csicsóka, hagyma, banán, fokhagyma, bab, búza, borsó, articsóka, zabpehely, tej. Ezen kívül ajánlott a rostokban gazdag táplálkozás is, hiszen a savas pH jobban kedvez a bélben található jó baktériumok szaporodásának.

Megosztás Facebookon