nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Normaflore mesedoboz gyűjtőoldal
Így válassz probiotikumot

Így válassz probiotikumot

A probiotikumok helyreállíthatják a bélben a természetes baktériumflóra egyensúlyát, javítják a szervezet védekezőképességét, kedvezően befolyásolják a székrekedést és a hasmenést, hasznosak a vastagbélgyulladás bizonyos formáiban, gyomorhurut, savtúltengés vagy reflux esetén. Antibiotikumos kezelés után segítenek a szervezet regenerációjában és a candidiasis kezelésére is jók. Egyszóval sok hasznát vehetjük a probiotikumnak, de mi alapján válasszuk ki a számunkra legmegfelelőbbet közülük?
NLCafé
f Ajánlom

A bélflóra egyensúlyi állapota felborulhat a tápcsatorna betegsége, a helytelen táplálkozás, a stressz, a környezeti ártalmak, vagy egy antibiotikum kúra miatt is. A probiotikumok nem csak abban segítenek, hogy helyreálljon ezt az egyensúlyt, hanem a megelőzésben is: megfelelően adagolva őket nagyobb eséllyel kerülhetjük el, hogy bélrendszerünkben elszaporodjanak a káros baktériumok.

Így válassz probiotikumot

Szempontok a választáskor

A probiotikum olyan szer lehet, amiben mikroorganizmusok vannak. A magyar gyógyszertárakban körülbelül 40 féle probiotikum kapható gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, étrend-kiegészítők és speciális tápszerek formájában. A választáskor vegyük figyelembe, hogy előnyös, ha egynél több, humán eredetű törzset és lehetőleg élő baktériumokat tartalmaz a szer, a humán eredetű baktériumtörzsek ugyanis tovább képesek megtelepedni az emberi bélrendszerben, ezért a hatásuk is tartósabb.

Fontos az is, hogy a probiotikum legyen gyomorsav-ellenálló és őrizze meg a megfelelő csíraszámot a lejárati időig. Sok készítményen nem részletezik, hogy milyen baktériumtörzsből törzsből mennyit tartalmaz: az ilyen terméket inkább kerüljük, és helyette megbízható gyártótól származó, minőségi árút keressünk. A jó minőségű probiotikus kultúrát értékes táptalajon (pl. tejsavó, csicsóka) tenyésztik, és kellő nagyságrendű csírát tartalmaz. Ha ez egy kritikus értéknél kisebb, a hasznos mikroorganizmusok a gyomorsav hatására elpusztulnak, és nem jutnak el a vastagbélig. A Magyar Élelmiszerkönyv alapján az a termék nevezhető probiotikusnak, amelyik legalább 10⁶/g élő csíraszám mennyiségben tartalmaz jótékony baktériumokat, egy tejtermék pedig akkor, ha a két alap joghurtkultúrán felül (Streptococcus thermophilus és Lactobacilus bulgaricus tejsavkultúrák tenyészete), még további legalább 10⁶/g mennyiségben tartalmaznak egyéb probiotikumokat is.

Megfelelő dózisnak a minimum 109 CFU az elfogadott. (A CFU az életképes mikroorganizmusok számát jelöli, a készítményekben általában ilyen egységben adják meg a baktériumok mennyiségét, de a Saccharomyces boulardii esetében például milligrammban.) Túladagolni szerencsére lehetetlen a probiotikumokat, mivel a feleslegesen mennyiség egyszerűen kiürül a szervezetből, ugyanakkor a készítmények rutinszerű alkalmazásával legyünk óvatosak, mivel mellékhatásaként szövődmények jelenhetnek meg. Ezért olyan terméket válasszunk, amit orvos vagy gyógyszerész javasol.

Probiotikumok szedése antibiotikum kúra alatt

Az antibiotikumok szedése gyakran okoz émelygést, hányást, hasmenést, mivel az antibiotikum kúra során emésztéshez szükséges baktériumok és betegségokozók egyformán elpusztulnak a bélrendszerben. Legjobb ezért már az antibiotikus kúra alatt gondoskodni a jótékony baktériumok visszatelepítéséről, de a kúra után néhány napig még folytatni kell a probiotikumok szedését.

Így válassz probiotikumot

Ha a probiotikum kúrát már az antibiotikum adagolás alatt elkezdjük, akkor ügyeljünk rá, hogy ne egyszerre vegyük be a két készítményt. Ha az antibiotikumot reggel és este szedjük, akkor a probiotikumot délben vegyünk be. Végül pedig még egy fontos szabály: a probiotikumokat mindig étkezés közben kell bevenni, nem pedig éhgyomorra!

Melyiket mire használhatjuk?

Jelentős különbségek vannak az egyes probiotikum törzsek között. Mivel a baktériumok molekulái és a mikrobák által termelt anyagok különbözőek, ezért eltérően hatnak a bélnyálkahártya és az immunrendszer sejtjeire.

A Lactobacillus rhamnosus GG törzs hatásos az emésztőrendszer fertőzéseinek kezelésében és megelőzésében.

Akut hasmenés kezelésére az Enterococcus faecium SF68, a Lactobacillus acidophilus, a Lactobacillus casei, a Lactobacillus reuteri, a Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) vagy a Saccharomyces boulardii alkalmas.

Antibiotikum okozta hasmenés (AAD) megelőzésére és kezelésérea Bacillus clausii, Bifidobacterium infantis, a Bifidobacterium lactis, az Enterococcus faecium (felnőtteknél), a Lactobacillus acidophilus, a Lactobacillus bulgaricus, a Lactobacillus casei, az LGG, aSaccharomyces boulardii és a Streptococcus thermophilus alkalmazása javasolt.

Clostridium difficile okozta hasmenés (CDAD) megelőzésére és kezelésére ajánlják a Bifidobacterium bifidum (kombinációban), a Bifidobacterium longum, a Lactobacillus acidophilus (kombinációban), a Lactobacillus bulgaricus, a Lactobacillus casei, az LGG éa Saccharomyces boulardii törzseket.

Csecsemőkori kólika kezelése a Lactobacillus reuteri DSM-et javasolt.

Laktózintolerancia tüneteinek javítására jó a Lactobacillus bulgaricus és a Streptococcus thermophilus.

Irritábilis bél szindróma tüneteinek javítására a Bifidobacterium infantis, a Bifidobacterium lactis, a Lactobacillus plantarum és a Lactobacillus reuteri hasznos.

Megosztás Facebookon