nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Normaflore mesedoboz gyűjtőoldal
A nőknél a fogyást is segíti a probiotikum

A nőknél a fogyást is segíti a probiotikum

A probiotikumokat, azaz a barátságos, szervezetet segítő baktériumokat egyre szélesebb körben használják az egészségvédelemre, például az antibiotikumos kúrák után vagy fertőzések megelőzésére. Az viszont kevesebben tudják, hogy a fogyókúrázóknak is segítségére lehet.
NLCafé
f Ajánlom

Többet fogy, aki probiotikummal fogy

A legújabb kutatások szerint a probiotikumok segítenek a fogyásban és az ideális súly megtartásában. A rostban szegény étrend miatt egyes baktériumok elszaporodnak, más baktériumtörzsek pedig elpusztulnak, ezért a helytelen táplálkozás eleve olyan helyzetet termet a bélflórában, amelyen is probiotikumokkal érdemes javítani. A rossz táplálkozási szokások pedig rendszerint elhízáshoz vezetnek, ezért egy kanadai egyetem professzora arra a kérdésre kereste a választ, vajon lehetséges-e probiotikumok fogyasztása csupán a bélflóra egyensúlytá befolyásolja kedvezően, vagy maga a testsúly befolyásolható-e vele?

A nőknél a fogyást is segíti a probiotikum

A kutatásban résztvevők 12 hétig súlycsökkentő diétát tartottak, majd 12 hétig súlymegtartó étrend szerint éltek. A résztvevők egyik fele Lactobacillus rhamnosust tartalmazó étrend-kiegészítőt kapott, a másik csoport placebót. A probiotikumot szedő nők az első időszakban 4,4 kilót fogytak, a placebót szedő nők csak 2,6-ot. Sőt, a probiotikum még a súlymegtartás időszakában is hozzájárult a fogyáshoz. 24 hét alatt a probiotikumot szedők kétszer annyit fogytak, mint akik nem szedték.
Érdekes viszont, hogy a férfiakra nem volt szinte semmilyen hatással az, hogy szedtek-e probiotikumot, és erre még a kutatók sem találtak magyarázatot.

Viszlát, hasi zsírpárnák – mozgás nélkül

Egy másik kutatás azt állapította meg, hogy a Lactobacillus gasserit tartalmazó, erjesztett tejtermékek segítik a fogyást. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy liter joghurt lenyelése után elkezdünk fogyni. Olyan résztvevőket vizsgáltak, akik testtömeg indexe 24-31 között volt. 12 héten át napi 200 gramm placebót vagy Lactobacillus gasserit tartalmazó tejterméket kellett enniük.
Jelentős, átlagosan 4,6 százalékos csökkenést tapasztaltak a hasi és zsigeri zsírszövetből, és komoly változás állt be a testsúlyban testtömeg index, derék- és csípőméret tekintetében, miközben a kontrollcsoport tagjainál viszont nem tapasztaltak változást.
A legjelentősebb a zsigeri zsír csökkenése volt (ez a hasüregben körülveszi a belső szerveket, és ez teszi ki a derékbőség nagy részét), mivel ennek túlzott felhalmozódása sokkal inkább felelős az anyagcserezavarokért, mint a bőr alatti zsírréteg. Ráadásul a hasi és zsigeri zsírcsökkenést testmozgás nélkül sikerült elérni.

Diétázáshoz ezét jó a probiotikum

Az diétázás lelki és testi stresszt is jelent. A stressz miatt megváltozik a bélműködés, az emésztőenzimek elválasztása, ez a bélflóra károsodásához vezet, ami tovább rontja a bélműködést, az emésztést, és az immunrendszer működését. Egészségesen fogyókúrázni nem lehet éhezéssel, csak alacsony kalóriatartalmú étrenddel és sok mozgással. Emellett szedjünk probiotikumot is a diéta során, hogy a bélflóra erősítésével az emésztőrendszerünk és az egész szervezetünk jobban működjön.

Kaukázusi kefir

A kefir és a joghurt is prebiotikum, azaz olyan anyag, ami változatlan formában jut keresztül a tápcsatornán át a vastagbélig, itt pedig táplálja a probiotikumokat.
A probiotikus kultúrával fermentált kefir hatékonyabb a joghurtnál is, mert ez a jótékony baktériumok mellett élesztőt is tartalmaz, míg a joghurtok csak baktériumokat. A mikroorganizmusok szimbiózisban élnek az élesztővel, azaz egymást kölcsönösen kiegészítve, melléktermékeiket energia forrásként használva élnek együtt. A kaukázusi kefirben Lactobacilli, Streptococci – Lactococci, Acetobacte törzsek élnek.
A Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet saját maga által izolált törzsről és egy keverékkultúráról igazolta in vitro kísérletekben, hogy probiotikusak. A probiotikus kefirről klinikai vizsgálatokkal megállapították, hogy 4 hetes fogyasztás során 12 százalékról 72 százalékra növelte a széklet probiotikus csíracsoportjainak arányát a rothasztó mikrobákkal szemben. A probiotikus kefirt fogyasztók összkoleszterinszintje két hét után 4,9, négy hét után 5,6, trigliceridszintje két hét után 10,7, négy hét után 16,4 százalékkal szignifikánsan csökkent.
Hosszú ideig tartó antibiotikumos kezelés alatt is segít a kefir, de komolyabb esetben érdemes probiotikus készítményt is szedni.

A nőknél a fogyást is segíti a probiotikum

Melyik ételek a legjobb probiotikumforrások?

A már említett kefiren és natúr, élőflórás joghurton kívül a túró, illetve a túrókészítmények, sajtkrémek és érlelt sajtok is jó források lehetnek. A tejtermékek mellett az erjesztéssel előállított ételek, például a kovászos uborka vagy a savanyú káposzta is tartalmaz probiotikumot.

Kaukázusi diéta

Ez a diéta nem annyira fogyókúra, inkább egy egészséges életmód, ami növeli az energiaszintet, javítja az emésztést, feltölti vitaminokkal és fiatalítja a sejteket. A kaukázusi népek nagy hangsúlyt fektetnek az élőflórás tejtermékekre, ezek előtérbe kerülnek a húsokkal szemben. Étrendjük második és harmadik alapkövét a teljes kiőrlésű gabonafélék, és a nyersen vagy párolva fogyasztott zöldségek alkotják. Sok gyümölcsöt esznek, mindig az évszaknak megfelelően.
A kaukázusi étrend minden eleme serkenti az emésztést. A bogyós gyümölcsök rengeteg C-vitamint tartalmaznak, ezáltal fokozzák a zsírégetést. A köretként gyakran használt paradicsom és retek felpörgeti az anyagcserét, az uborka, valamint az élőflórás tejtermékek pedig könnyen áthaladnak a szervezeten, miközben megtisztítják a méreganyagoktól.
A napi két-három alkalommal beiktatott élőflórás kaukázusi kefir, túró vagy tej a puffadást és a székrekedést is gátolja. A húsokat legtöbbször növényi fehérjékkel helyettesítsd, például hüvelyesekkel. A desszert helyett gyümölcs fogyasztása beindítja az emésztést, egyensúlyban tartja a vízháztartást. Köretként nyers salátákat, illetve rövid ideig párolt zöldségeket kell fogyasztani.

Probiotikus receptek

Tárkonyos-kefires majonézes burgonyasaláta

Hozzávalók: 80 dkg burgonya, 2 evőkanál fehérborecet, 2 evőkanál cukor, 1 teáskanál só, 10 dkg majonéz, 2 dl kefir, 1 evőkanál mustár, 1 csokor friss petrezselyem, 1 csokor friss tárkony.
Elkészítés: A burgonyát megmossuk, és héjában megfőzzük. Melegen meghámozzuk, és apró kockára vágjuk.. A borecetet a cukorral és a sóval elkeverjük 1 deci vízben, és a burgonyakockákra öntjük. Egy fél órán át állni hagyjuk, közben néhányszor átforgatjuk. A majonézt a kefirrel és a mustárral simára keverjük, hozzáadjuk a finomra vágott petrezselymet és tárkonyt, majd a burgonyakockákat is beleforgatjuk.

Kefires-sajtos paradicsomsaláta recept

Hozzávalók: 50 dkg paradicsom, 1 fürtös vagy kígyóuborka, 10-15 dkg reszelt sajt, 2,5 dl kefir, egy evőkanál olívaolaj, só, kevés őrölt bors, ízlés szerint bazsalikom.
Elkészítés: A paradicsomot és az uborkát felkockázzuk, és enyhén megsózzuk. A kefirt elkeverjük az olívaolajjal és egy kevés bazsalikommal, borssal. Az így elkészült öntetet a darabolt zöldségekre öntjük, meghintjük a reszelt sajttal, majd villával óvatosan összeforgatjuk. Fogyasztás előtt ajánlott egy-két órára behűteni.

Fantasztikus kefires édesség

Hozzávalók: 5 dl kaukázusi kefir, fél dl víz, 3 evőkanál méz, 2 őszibarack meghámozva, apróra kockázva, 2 citrom reszelt héja, 2 zselatinlap
Elkészítés: A zselatinlapokat tíz percre hideg vízbe áztatjuk. Közben lereszeljük a citromokat, ezt kétszer blansírozzuk, az őszibarackot pedig meghámozzuk, és apró kockákra vágjuk. A vízből és a mézből szirupot főzünk. A zselatint kinyomkodjuk, és a szirupban feloldjuk. Hozzáadjuk a simára kikevert kefirhez. Belekeverjük a reszelt citromhéjat és a felkockázott őszibarackot. Poharakba töltjük és legalább 4 órára, de inkább egy éjszakára behűtjük.

Megosztás Facebookon