Mosdófelújítási program

“Olyanok lettünk, mint egy nagy család” – Hajdúszováton otthonná tették az iskolát

Hatalmas változást értek el egy kis Hajdú-Bihar megyei általános iskola pedagógusai. Ehhez nem kellett más, mint hogy összefogjanak a szülőkkel, és az óvodától a középiskoláig rajta tartsák a szemüket a gyerekeken.

Volt egyszer egy iskola, ahova nem szerettek járni a gyerekek. Be sem mentek reggel, vagy ha bementek, igyekeztek hamar meglépni. Mi tagadás: szökdöstek. Az iskola vezetése nem tudott jobbat kitalálni:

egyszerűen kulcsra zárta az iskolát, hogy legalább azokat bent tartsa, akik reggel bementek.

Nem csoda, hogy a bizonyítványok nagy része sem lett jó: sok volt a bukás, sőt, lemorzsolódás. Arról nem beszélve, hogy a továbbtanulás sem igen izgatta a diákokat: “muszájból” beadták a jelentkezési lapot, de a felkészüléssel már nem foglalkoztak. Egyszerűen nem volt jövőképük, és így motivációjuk sem.

Nos, ez az iskola már nem létezik. Van helyette egy másik, ahol nemhogy tanítási időben bent maradnak a gyerekek, de estig sem mennek haza. Bergmann László intézményvezető meséli el, hogyan is történt ez a csodás átalakulás a hajdúszováti Diószegi Lajos Általános Iskolában.

Nem volt könnyű dolgunk itt, Hajdú-Bihar megyében, hiszen sok a szegény család – a hozzánk járó tanulók nagy része hátrányos, hatvan százaléka halmozottan hátrányos helyzetű. Azt látják, hogy kevés a lehetőség a kitörésre, így nem is igazán küzdöttek. Rájöttünk, hogy semmilyen ígérettel vagy tiltással nem fogunk eredményt elérni, ttük volna, ha maguktól is szívesen jönnek iskolába. Így jött az az ötlet, hogy létrehozzuk az iskolaotthon-programot, vagyis délután is legyenek érdekes programok, amin itt maradhatnak. Az 1–6. osztályosoknak egész napos oktatást, a nagyobbaknak tanulószobás foglalkozásokat szerveztünk. De utána is lehetett maradni szakkörökre, edzésre. A második lépés az volt, hogy otthonossá tegyük az iskolát. Megújítottuk, díszítettük az épületet, amibe a szülők is besegítettek. Fontos dolog még, hogy

a gyerekek kezét már az óvodában megfogtuk, és a ballagás után sem engedtük el.

Az ovisoknak előkészítőt szerveztünk, az elballagott tanulók életútját pedig igyekeztünk követni. Innentől kezdve a szülők is rengeteg időt töltöttek az iskolában, olyanok lettünk, mint egy nagy család. És ma már nem kell hálóval fogni a gyerekeket!

Az itt tanító pedagógusok külön figyelmet szentelnek a sajátos nevelési igényű tanulóknak. Van köztük, akinek csak enyhe pszichés zavarai vannak, de halmozottan fogyatékkal élő, autista és hallássérült kisgyerek is jár a “Diószegibe”. “Nem fordítunk hátat senkinek – mondja az igazgató –, inkább itt teszünk meg mindent a fejlődésükért, mert sajnos félő, hogy a szülők nem tudnák máshol megfizetni a fejlesztő foglalkozásokat”.

De ugyanígy fontosak a kiemelkedő képességűek.

Mi abban hiszünk, hogy ha egy gyerek tehetséges, az Hajdúszovátról is tehetséges

– mondja a tanár úr.

Megnézem
Összes kép (1)

Persze az is számít, hogy a tehetség mellé párosul-e szorgalom, akarás. A legjobb példa talán az az egykori kisdiák, aki érettségit szerzett, és ma már portásként dolgozik az iskolában. Emellett besegít a könyvtár munkájába, a sportnap szervezésbe, vagy éppen uzsonnát oszt – mikor hol van szükség rá. “Régen őt is hátrányos helyzetűnek mondhattuk volna, de hittünk benne, hitt magában, és most igazi példaképe a gyerekeinknek.”

A tanítás jelenleg két épületben folyik. A Kardos iskolában hat alsó tagozatos osztály, a központi épületben négy felsős és egy alsós kapott helyet, de szinte minden osztály minden tanulója használja a központi épület mosdóját. Mármint használná… mert sajnos van, aki inkább egész nap “tartogatja”, és

nem megy vécére, csak otthon, olyan állapotban vannak ezek a helyiségek.

Egy pályázatnak köszönhetően az iskola nemrég új köntöst kapott, de a beltéri részekhez a nyolcvanas évek óta nem nyúltak. Mint az igazgató mondja, hiába a szép dekoráció, a feldíszített aula, ha a mosdókból áradó kellemetlen szag elvezetése nincs megoldva, és a szaniterek teljesen amortizálódtak. “Úgy fogalmaznék, hogy van egy 21. századi épületünk 20. századi tantermekkel és 19. századi vécékkel” – teszi hozzá Bergmann László, aki főként rt bízik a mostani felújítási programban, mert náluk nagyon fontos az, hogy a kicsiket egészséges életmódra neveljék, ez azonban nehéz egy higiénikus, jól felszerelt mosdóhelyiség nélkül.

 

Szavazz, hová menjen idén a felújító brigád!
A Domestos gyártója, az Unilever jóvoltából 2016-ban második alkalommal valósulhatott meg az Iskolamosdó Felújítási Program, csodálatos eredményekkel. A pénzgyűjtő akció értelmében minden Magyarországon, kiskereskedelmi forgalomban értékesített Domestos termék után 5 forint adomány jutott általános iskolák mellékhelyiségeinek felújítására. Az akció során összesen 13 637 635 forint gyűlt össze, amelyből három mosdó is újjászülethetett. Az NLCafé weboldal kiadója, a Central Médiacsoport szintén vállalta egy iskola megszépítését. 2017-ben újabb akció indult, hiszen rengeteg még az elhanyagolt suli! Szavazz, idén melyik kis közösség érdemelné meg az adományt! 
A cikk a Domestos iskolai mosdófelújítási programjának részeként készült.
 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top