nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Magyarország kúl
Magyarország fényvillamos nagyhatalom!

Magyarország fényvillamos nagyhatalom!

És/vagy a kattintós népszerűségi szavazások legyőzhetetlen egyeduralkodója. De ez talán mindegy is. Totális magyar siker a közép-európai kötöttpályán!
Pethes Manci
f Ajánlom

Emlékeznek még arra, amikor 2011-ben talpig kalocsai motívumba öltöztettük a McLaren-es Hamiltont és Buttont a Forma 1-ben? Vagy amikor 2012-ben az A38-ot választottuk a világ legjobb szórakozóhelyének az electronicbeats.net szavazásán? (Félreértés ne essék, kiváló műintézményről van szó, de azért némi szkepszis felmerül bennem a cím objektivitását illetően.) Úgy tűnik, azóta is kiválóan nyomjuk a bal egérgombot. Egy csehországi honlap által indított internetes szavazáson ugyanis nem csak az aranyérmet, de az összes dobogós helyet behúztuk! Ezúttal villamos témában.

A kérdés egyszerű volt: Melyik a legszebb karácsonyi fényvillamos Közép-Európában? A 17 induló jelölt közül pedig végül a nép akarata a miskolci, a debreceni és a budapesti delegáltat hozta ki az első helyekre.

Őszinte leszek, én még a szavazás idején végignéztem a mezőnyt, és bár tiszteltem mindhárom hazai versenyzőnket, nem rájuk szavaztam. Ennek amúgy pont ugyanolyan egyszerű oka van, mint a feltehetően különösebb mérlegelés nélkül a magyar járművekre kattintók esetében: elfogultságA cseh villamosok ugyanis olyan sok örömet okoztak már az életemben, hogy még a hazafias hevület sem tudott “jó útra téríteni” a voksaim leadásakor. Plusz megláttam a német és osztrák versenyzőket. Aww…

Aki járt már valaha Csehországban tudja, hogy mitől olyan különlegesek a javarészt piros járatok. A hangjuk például semmihez sem fogható. És egyes példányokon egyenesen a derekunkra jön a meleg az ülésen! Hát van ennél kellemesebb? Már nyilván télen.

Ettől függetlenül a szavazás nem általában véve a villamosokról, hanem a Legszebb Fényvillamos címről szólt. Nos, én még itt is láttam mutatósabb darabot a “mieinknél”, sőt, azt is megkockáztatnám, hogy a debreceni jelölt fénye szó szerint kissé elhomályosult az osztrák, német, svájci, cseh, szlovák és lengyel versenyzőké mellett. Miskolc villamosait egyébként alapvetően kedvelem, de az itteni delegált – mely végül a totális győzelmet learatta -, az én ízlésemnek kicsit sok.

 

De hát szépségversenyről volt szó, tehát maradéktalanul elfogadható a szubjektivitás. A cseh MHD86.cz oldal egyébként tavaly december 17-én indította útjára a megmérettetést. Az olvasók fejenként három vokssal szállhattak be, egészen január 4., 10 óráig. A döntést végül 18 070 fő hozta meg, Miskolc pedig olyan fölénnyel húzta be a győzelmet, hogy a szláv és germán testvéreknek esélyük sem volt labdába rúgni. A BAZ megyei fényvillamos 14 464 szavazattal, 63%-os eredménnyel szerezte meg az aranyérmet. Debrecen 6%-kal, 1 339 szavazattal lett második, míg a budapesti versenyző épp, hogy lemaradva hajdú-bihari társától 1 319 kattintást gyűjtött be. A poznań-i jelöltet leszámítva senki a fasorba sem volt. Szegény csehek csak pisloghattak, amikor elkezdtek pörögni a mutatók…

 

Az MHD86.cz meglepő módon mindössze 3155 követővel rendelkező Facebook oldalán a hír hallatán nem tört ki forradalom, az eddigi pár hozzászólás alapján egy elégedetlen hangot hallani: egy orosz villamosrajongó sopánkodását, hogy kedvenc moszkvai járata nem szerepelt a versenyben. Jah, kérem, ha nem nevezi be senki! Emellett egy magyar rajongó adott még örömének hangot, miszerint igazi siker a debreceni, lévén összesen két járat megy az egész városban. Innen szép nyerni!

És hogy ténylegesen a magyar fényvillamosok a legszebbek-e vagy a nemzeti összkattintási mutatónk ilyen jó? Mindenki döntse el maga. Egy biztos: villamosozni nagyon jó, csillogó, ünnepi járaton zötyögni meg még jobb! A sikeren felbuzdulva reméljük, a kötöttpályás lobbi új erőre kap, mert igazán jót tenne mind közlekedés, mind bevétel szempontjából a pofás – és jól működő – hálózatok fenntartása, esetleg néhány elfeledett vonal újjáélesztése.

Elnézve az órákon át sorban álló turistákat Lisszabonban és Portóban, a villamos komoly GDP növekedést is hozhat. Nyilván sosem lesz olyan romantikus-kacskaringós, fel-le bukdácsoló járatunk, mint a kis portugál 28-as, és persze az óceánhoz is csak bajosan tudnánk über cuki villamost indítani, mint a portóiak (bár ha merünk nagyot álmodni…). De meglovagolva a saját országunk saját városainak saját adottságait, itt is születhetnének még csodák! Érdemes ezen elgondolkodni, a kreatív ötletekben pedig biztos, nem szenved hiányt kicsiny népünk.

Ráadásul ha felmerül bármilyen kérdés, elég egy netes szavazást kiírni. És pikk-pakk ezrek sietnek a döntéshozók segítségére.

A fényvillamosokra visszatérve: bárki bármit gondoljon, országimázsnak kitűnő a megtisztelő cím! A cseh oldal követői (javarészt bohém villamos őrültek) és a verseny kapcsán megjelenő cikkek olvasói talán kedvet kapnak egy-egy átruccanásra a régi jó monarchiabeli testvérekhez. És ha ön nem csak kattintós cím, de villamos rajongó is, a 17 jelölt között biztosan talál olyan járművet, amelyre szívesen felpattanna. A szlovák és cseh járatok szinte karnyújtásnyira vannak, de vonattal (na az még milyen jó dolog!) a többi versenyzőhöz is parádésan el lehet jutni. Úgyis hideg van, ilyenkor a legjobb városnéző eszköz a villamos! És ha a jól fűtött, néha zsúfolt járatokon elbágyadnánk, akkor sincs gond, legfeljebb álmunkban csengetünk horkolunk picit. A legjobbakkal is előfordul.

(Kiemelt kép: MTI Fotó / Balogh Zoltán)

Megosztás Facebookon