Magyarország kúl

Bringás metrópótlás: Bécsben fényesen bevált, Budapesten is működhet

Ha minden társadalmi csoportnak olyan érdekképviselete lenne ma Magyarországon, mint a kerékpárosoknak, hamar megoldódnának a problémák.

A Magyar Kerékpárosklubból (MK) a két éve elhunyt László János épített erős szakmai alapokra támaszkodó, ütőképes civil szervezetet, amely az elmúlt tizenegynéhány évben jó kapcsolatokat létesített az állami és önkormányzati döntéshozókkal – nem kis részben ennek is köszönhetők az elmúlt évek bringás fejlesztései.

Busz helyett bringával is lehet (Fotó: Magyar Kerékpárosklub)

Lászlót Kürti Gábor „Kükü” váltotta az elnöki székben, aki a Critical Mass-mozgalom elindítójaként komoly szerepet játszott a budapesti kerékpáros forradalom kirobbantásában. Az MK az ő vezetése alatt is a „ha kidobnak az ajtón, mássz vissza az ablakon” szemléletet képviseli: folyamatos kampányokkal igyekeznek bringára ültetni az embereket, tanulmányokat és felméréseket készítenek, és javaslatokkal bombázzák a városfejlesztésért felelős szervezeteket. Rendszeresen találkoznak a BKK szakembereivel is, most pedig azért dolgoznak, hogy a 3-as metró novemberben kezdődő felújítása alatt minél többen válasszák a biciklit a zsúfolt pótlóbuszok helyett.

Metró helyett két keréken

Csütörtökön Martin Blum, a bécsi mobilitási ügynökség, a Mobilitätsagentur Wien kerékpárosügyi megbízottja, Dr. Hans-Erich Dechant, a CityBike Wien közbringarendszer ügyvezetője, valamint az MK, a BKK és két budapesti kerület képviselőinek részvételével kerékpáros kerekasztalt rendeztek Budapesten. A téma a fenntartható közlekedés, a közbringarendszerek, a budapesti közlekedési rendszer megújítására kidogozott Balázs Mór terv, a kerületi kerékpáros fejlesztési stratégiák – és nem utolsó sorban a biciklis metrópótlás volt.

Míg Budapesten a Critical Mass és az MK lankadatlan munkája kellett a bringás robbanáshoz, Bécsben a nyolcvanas évek óta folyamatosan fejlesztik a kerékpáros infrastruktúrát. Nem csoda, hogy bár a forgalomszámlálók adatai szerint mindkét városban nagyjából ugyanannyi – cca. 1,5 millió ember – bringázik évente a forgalmasabb utakon, az osztrák fővárosban több mint ezerháromszáz, nálunk viszont csak kevesebb mint háromszáz kilométernyi kerékpárút van.

Kükü akcióban (Fotó: Magyar Kerékpárosklub)

Bécsben próbálták ki először azt is, amiért most az MK aktivistái lobbiznak: tavaly az U4-es metróvonal rekonstrukciója idején arra ösztönözték az ott lakókat, hogy a pótlóbuszok helyett üljenek inkább kerékpárra – az akció hatalmas sikernek bizonyult. Olyannyira, hogy azok közül a városlakók közül, akik akkor nyeregbe ültek, sokan azóta is inkább drótszamárral járnak a betonvakond helyett. „Az U4-es vonal felújítása fél évig tartott. Mivel Bécsben szerelvényenként közel ezer ember utazik a metrón, nagyon jól meg kellett szerveznünk a kieső kapacitás pótlását: természetesen pótlóbuszokat is használtunk, de arra is nagy hangsúlyt fektettünk, hogy megkönnyítsük a városlakók számára a kerékpáros közlekedést. Információs anyagokat jelentettünk meg, biciklijavító állomásokat létesítettünk, a munkatársaink kérésre ingyenesen átvizsgálták gépeket, több száz kerékpár parkolására alkalmas, őrzött tárolókat építettünk, és ingyenesen kipróbálható, illetve kölcsönözhető elektromos bicikliket is vittünk a helyszínre. Sikeres volt a kezdeményezés, az adataink szerint a felújítás alatt ötven százalékkal nőtt a kerékpáros forgalom a környéken” – mondta Martin Blum.

Hab a tortán, hogy – ahogy Daniel Böhm, a Mobilitätsagentur Wien kommunikációs munkatárásának előadásából megtudhattuk – a féléves projekt összesen hatvanezer euróba (kb. 18 millió forintba) került – jóval kevesebbe, mint egyetlen busz megvásárlása.

Megint összejött a kritikus tömeg

A BKK eleinte nem számolt komolyan a kerékpáros metrópótlással, erről tanúskodik az is, hogy a napokban lezárult társadalmi egyeztetésükben nem is szerepelt ez a lehetőség. Az MK erre válaszul kampányolni kezdett: a Metrópótló Facebook-oldalon arra kérték a budapestieket, indítványozzák ők is a közlekedési vállalatnál, hogy dolgozza ki a vonatkozó terveket.

„A múlt héten tárgyaltunk a BKK-val, és úgy tűnik, a társadalmi nyomás hatására ők is felismerték, hogy ez a számukra is komoly segítséget jelenthet, hiszen annyian utaznak ezen a vonalon, hogy ha csak a közlekedők négy-öt százaléka dönt úgy, hogy a felújítás ideje alatt kerékpárral közlekedik, már azzal is érezhetően csökkenhet a zsúfoltság a pótlóbuszokon” – mondta Kürti. Az MK a tervek szerint a BKK-val közösen fogja népszerűsíteni a kerékpáros metrópótlást, a munkájukat egy reklámügynökség is segíti, amely pro bono vállalta, hogy elkészíti az ehhez szükséges kreatív anyagokat.

Bike power: azok közül, akik a metrófelújítás alatt kipróbálják, sokan rákaphatnak a bringázásra (Fotó: Magyar Kerékpárosklub)

A klub mérnökei azt is felmérték, hogy milyen infrastrukturális beruházások kellenének ahhoz, hogy a lehető legtöbben válasszák a bringát a buszok helyett. „Sajnos, ezen a vonalon nagyon öreg kerékpárutak is vannak, reméljük, hogy a BKK illetékesei elfogadják az érveinket, és rászánják a pénzt a legszükségesebb felújításokra” – magyarázta Kürti.

Szavait Bereczky Ákos, a BKK innovációs főmunkatársa is megerősítette, aki elmondta: megfontolták az MK javaslatát, és készek rá, hogy a 3-as metró északi szakaszának felújítása alatt kommunikációval – hirdetések, tájékoztató anyagok kihelyezésével stb. – és infrastrukturális fejlesztésekkel – többek között az elkerülő utak kisebb hibáinak kijavításával és mobil kerékpártárolók létesítésével – is támogassák a bringás metrópótlást.

Novemberben indul a metrófelújítás

Ahogy arról mi is beszámoltunk, novemberben kezdődik a 3-as metró északi szakaszának felújítása, a BKK főleg buszokkal és az alternatív útvonalak népszerűsítésével oldaná meg a kieső kapacitás pótlását. Újpest-Központ és a Lehel tér között hatvan pótlóbusz fogja szállítani az utasokat, egyes járatok az újpesti lakótelep jobb kiszolgálása érdekében egészen az Árpád üzletházig fognak közlekedni. További korlátozás, hogy esténként és hétvégeken a 3-as vonal teljes szakaszán leáll a metró: ilyenkor Újpest-Központ és Kőbánya-Kispest között buszokkal lehet majd utazni.

A BKK több alternatív lehetőséget is javasol a belváros gyorsabb elérésére. Az Újpestről indulóknak a meghosszabbított vonalon járó 12-es villamost, a megszokottnál sűrűbben közlekedő 20E, 30 és 30A jelzésű buszokat és a metró vonalával párhuzamosan futó vasútat ajánlják. A Rákospalota-Újpalota környékéről befelé igyekvők az 5-ös, a 25-ös, a 225-ös és a 7E buszt, valamint a 69-es villamost is használhatják. Az Óbudáról Pestre utazóknak a fonódó villamost, a HÉV-et, a 34-es, 106-os, 109-es és 9-es buszt, illetve a vasútat javasolják a közlekedési központ szakemberei. Az angyalföldiek a metrópótlók mellett a 12-es és a 14-es villamossal, vagy a 105-ös busszal közelíthetik meg a városközpontot.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top