Magyarország kúl

Gyönyörű lett a zugligeti lóvasút állomás épülete

Befejeződött a zugligeti Lóvasút 150 évvel ezelőtt épült ikonikus végállomásának újjáépítése.

A zugligeti lóvasút állomásának megújult épülete (MTI Fotó: Demecs Zsolt)

A műemléket eredeti állapotának megfelelően, de a mai kor követelményeihez igazítva építették újjá, írja az MTI. A svájci villa stílusú egykori villamosmegálló korhű helyreállításán és a díszítőelemek megmentésén mintegy 20 építész és szakági tervező dolgozott. Az épület teljes műemléki felújítása, a pinceszint beépítése és egy új épületrész kialakítása a meglévő műemléki épület mögött a Zoboki Építésziroda tervei alapján 2016 decemberében indult el.
Pokorni Zoltán polgármester tájékoztatása szerint régóta tervezte a XII. kerület önkormányzata az egykori lóvasút-végállomás újjáépítését, de a jelentős költségek miatt a fejlesztés csak külső forrás bevonásával jöhetett szóba.
A Zugligeti út 64. alatt található, országos műemléki védelem alatt álló egykori lóvasútállomást így a Normafa rehabilitációjának részeként a magyar állam 600 millió forintos és az Európai Gazdasági Térség (EGT) Alap 300 millió forintos támogatásával újítatta fel az önkormányzat, amely a fennmaradó részt állta a több mint egymilliárd forint összköltségvetésű fejlesztési projekthez.

Az eredeti épület elemeit is visszaépítették (MTI Fotó: Demecs Zsolt)

A tervezéskor az épület minden meglévő szerkezeti és díszítő elemét felmérték, majd a kivitelezési szakaszban minden darabot egyenként vizsgáltak meg. A menthető elemek restaurálás, konzerválás után visszakerültek az eredeti helyükre, a súlyosan károsodott darabokból viszont azonos anyagból, azonos formában legyártva másolatot készítettek. Az épület gyönyörűen megmunkált részeinek – kő járófelületek, a tető oromzatok gazdagon cizellált famunkái, díszesen faragott fa és kovácsoltvas korlátok – nagy része megmaradt, őrizve a 19. század végi kézművesipar hagyományait.
A közlemény idézi Zoboki Gábor építészt, aki szerint az épület leglátványosabb része a két pavilon közti hajdani perontér és tetőszerkezete, amely az 1920-as majd 1940-es éveiben történt utólagos beépítés miatt teljesen “elveszett”. Az egykori utasvárót a régi fényképek alapos tanulmányozásával és korabeli hasonló épületek szerkezeteinek elemzésével rekonstruálták úgy, hogy a korábban oldalról nyitott várakozó csarnokot a tervezők hatalmas üvegfalakkal zárták le. Így egyrészt a hajdani tér újra átélhetővé vált, másrészt az épület egyben látványos, használható belső teret is nyert. Az új tetőszerkezet egyedi mérnöki konstrukció, a megmaradt fedélszéket elemeire kellett szétszedni, majd alapos vizsgálat után újították fel a teljes szerkezetet.
A megújult épületbe költözik a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény, továbbá időszaki kiállításoknak, a Normafa alsó kapujaként információs pontnak, valamint vendéglátóhelynek is biztosítanak helyet. A hegyoldalba vájt új épületrészt egyebek mellett multimédiás oktatóteremként, tudományos kutatóhelyként, filmvetítések és kisebb konferenciák helyszíneként lehet majd használni – olvasható a közleményben.

Kapcsolódók:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top