Gasztro
Szponzorált tartalom

Hogy a kávézás ne csak napi rutin, hanem élmény legyen…

Huszár Ádám és Ferenczi Attila neve nem ismeretlen a magyar baristaszakma előtt, sőt a fiúk már egy világversenyen is megállták a helyüket. A két fiatalember szerint a kávézás sokkal több napi rutinnál, azt szeretnék megmutatni, hogy igazi élmény is lehet.

Huszár Ádám a Goosebumps egyik tulajdonosa, szakmai vezetője. Hogy a cég pontosan mivel foglalkozik, az nemsokára kiderül, de egy kicsit messzebbről kezdeném a történetet. Ádám ugyanis sokáig édesapja motorokat és akkumulátorokat forgalmazó cégében dolgozott, mígnem egy napon úgy döntött, hogy egy barátjával kávézót nyit.

A jó barista jó vendéglátó is

2012-ben nyitottam meg első kávézómat, ekkor szerettem bele a kávéba, és azóta tanulok folyamatosan, és fejlesztem magam mindennap, hogy egyre többet és többet adhassak az embereknek ebből a világból. Másfél évembe telt, amíg rájöttem, mit is csinálok egyáltalán. A kávézót négy évig vezettem, minden napomat ott töltöttem, és a végére nagyon elfáradtam, ezért váltottam. Sok mindent megtanultam – azon kívül, hogy hogyan is kell jó kávét készíteni, már tudom, hogy az is nagyon fontos, ki adja oda a kávét a vendégnek. A családom egyébként támogatta a vállalkozásomat, az induláshoz is ők adták a tőkét, és mindvégig mellettem álltak. Később kávézóban dolgoztam, és közben autodidakta módon kitanultam a szép öntést, a latte artot, amit leginkább YouTube-videókból lestem el. Iszonyú sokat gyakoroltam, és folyamatosan kísérleteztem az arányokkal, az őrlés finomságával, a megfelelő alapanyagok megtalálásával, szerettem volna igazán kitűnő kávét készíteni, ami nem mellesleg szép is. Az egyik munkahelyemen találkoztam Attilával, aki szintén megszállottan fejlődik, és kutatja a jó kávé titkát, így aztán könnyen összebarátkoztunk

– meséli Huszár Ádám.

barista, kávé, goosebumps

Huszár Ádám (Fotó: Walla Ádám)

Kávét készíteni mindenki tud, csak nem mindegy, hogy milyen lesz

Ferenczi Attila felszolgálóként dolgozott Békéscsabán, és egy hirtelen ötlettől vezérelve beiratkozott egy mixertanfolyamra. Minden ott dőlt el, mert lehetett volna Attilából a magyar Tom Cruise is a Koktél című film főszerepében, de ő a kávét választotta, pedig addig kávét sem ivott szinte soha.

„Volt egy néhány órás baristaképzés is a tanfolyam alatt, és amikor öntöttek egy szép kávét előttem, akkor belém hasított a felismerés, hogy ez az, ami engem érdekel. A munkahelyemen kísérleteztem az arányokkal, a tejjel, a készítési idővel, az őrlés finomságával, és mindig kérdezgettem a vendégeket, hogy melyik ízlik nekik a legjobban. Közben még hivatásszerűen fociztam is, azt sajnos már abbahagytam, de a sport azóta is hiányzik. Most már időm sincs rá, mert mióta megszületett a kisfiam, inkább vele töltöm minden szabad pillanatomat. Dolgoztam Győrben, a Balatonon is, 4 éve jöttem Budapestre, akkor helyezkedtem el először kifejezetten kávézóban. Szépen lépdeltem felfelé a ranglétrán, és közben rengeteget tanultam és tanulok ma is. A kávézásnak nagyon lassan ugyan, de kezd kultúrája lenni nálunk is, egyre több és egyre jobb kávézó nyílik, így hát az emberek látják, érzik a különbséget. Nagyon fontosak az eszközök, a gépek ebben a szakmában, és az is lényeges, hogy tiszták legyenek az eszközeink. Néhány éve kezdtem versenyezni, ami azért érdekes, mert a versenyekből igazán sokat lehet tanulni ”– mondta Ferenczi Attila.

barista, kávé, goosebumps, kávégép

Ferenczi Attila (Fotó: Walla Ádám)

Attila eddigi eredményei

2017. november 9. és 12. között rendezték meg Szöulban a Barista Világbajnokságot (World Barista Championship). Ferenczi Attila is részt vett, és képviselte hazánkat.

Korábbi versenyeken elért eredményei:

2016. Magyar Barista Bajnokság – 2. hely

2017. Magyar Latte Art Bajnokság – 7. hely

2017. Magyar Cup Tasters Bajnokság – 5. hely

2017. Magyar Barista Bajnokság – 1. hely

„Küldetésemnek érzem, hogy megmutassam az embereknek: ha jó baristával hozza össze őket a sors, akkor a kávézás napi rutin helyett élmény lesz. Egyre többet és többet szeretnék adni az embereknek ebből az élményből, ezért képeztem ki magam technikai bíróvá is és ezért gondolom jó kezdeményezésnek a Goosebumps projektet. Úgy gondolom, a kávé világa, az az út, amíg a termőföldről a csészéig jut, egy nagyon izgalmas út, amit minél több embernek érdemes megismernie, hogy a kávé végre itthon is méltó helyre kerüljön ” – folytatja Huszár Ádám.

És akkor itt térnék vissza magára a cégre, amelyről az elején már szó volt. Csiszér Béla, Tóth Anita és Ádám alapította, és szinte azonnal odahívták dolgozni Attilát is. Ő először hezitált, mert úgy gondolta, hogy a barátság meg az üzlet két külön dolog, de végül belevágott, és azt mondja, hogy nem bánta meg. Jelenleg a legmodernebb kávégépeket forgalmazzák, emellett céges cateringeket is vállalnak, és végül, de nem utolsósorban baristákat is képeznek egy hathetes, heti kétalkalmas kurzuson.  Szeretnének minél alaposabb képzést nyújtani ebben a szakmában saját, előre elkészített tananyaggal.

„A Forbes roadshow-ján Veszprémben, Székesfehérváron és Kecskeméten is ott voltunk, olyan cégekkel szerepeltünk egy platformon, akik különböző háttérrel, más pozíciókból indultak, de a legnagyobbak közé jutottak. A résztvevők nemcsak kiváló kávét ihattak, de utána még a véleményüket, benyomásaikat is azonnal leírhatták. Egy új eszköz, a Staffino segítségével kértünk és kaptunk visszajelzéseket a nálunk kávézóktól. Ez egy olyan új kommunikációs megoldás, amit örömmel használunk, hiszen nagyon egyszerűen alkalmazható, azonnali, célirányos véleménynyilvánítást tesz lehetővé. Így lényegesen könnyebb a visszajelzések kezelése, követése, és így egyértelműen láttuk, milyen irányba induljunk, milyen igények vannak. Az edukálás, a tanítás is fontos helyet foglal el a terveinkben. A képzéseink közül egyébként lesz olyan is, ahol az otthoni fogyasztók mélyíthetik el tudásukat, hiszen mindenki tud jobb kávét készíteni, csak el kell mondani neki, hogyan lásson hozzá” – mondja Ádám.

kávé, ferenczi attila, huszár ádám, kávé, kávégép. barista

Ilyen egy igazán modern kávégép (Fotó: Walla Ádám)

A kávézás alkalmas arra, hogy összehozza az embereket, akik egy jó fekete vagy tejes kávé mellett elbeszélgetnek, megvitatják a világ dolgait, vagy éppen egy üzleti tárgyalást folytatnak. Ádám és Attila szerint a kávézás is egyfajta kommunikációs eszköz, amely hidat teremt, emellett rengeteg jótékony hatása van az egészségre. Arról nem is beszélve, hogy egy kávézóban ücsörögni már önmagában is valamilyen közösségi élményt jelent. A felmérések szerint Magyarországon is egyre többen isszák meg a kávéjukat egy kávézóban, de ez leginkább a fiatalabbakra jellemző, míg az idősebbek otthon feketéznek.

További információkat találhatnak az érdeklődők a www.goosebumps.hu és www.staffino.hu
oldalakon.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top