nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Ez van!
Minek ennyi BKV-ellenőr?

Minek ennyi BKV-ellenőr?

Aki más európai városokban is tömegközlekedik, az egészen biztosan elgondolkodott már azon, hogy bizonyos helyekre minek annyi ellenőr Budapesten?
Wohl Irén
f Ajánlom

A föld alatti közlekedésről van szó, ahol egyik megállóba se lehet lemenni bérletellenőrzés nélkül. Talán nem is lenne ezzel baj, a vállaltnak bevétel kell, aki utazik fizessen. Az elektronikus beléptetőket mindenhol máshol a világon vagy telepíteni tudták már évtizedekkel ezelőtt, vagy jobban megbíznak az emberekben, nálunk valamiért a totális kontroll a bevett szokás.

Mégis túlzás, hogy a Blaha Lujza téren négy rosszul öltözött, egymásnak trágár vicceket kiabáló ellenőr között kell áthaladni. Miért nem elég egy, esetleg két embernek ott állnia? Bécsben nagyon ritkán találkoztam jegyellenőrökkel, amikor viszont igen, akkor először felveszik a szemkontaktust, mosolyognak, köszönnek, majd kérik a jegyeket. Az utasok erre visszamosolyogtak, köszöntek, és mutatták a jegyüket.

A négyes metrónál ugyanez a helyzet, a mozgólépcső tetején mindig álldogál legalább két ellenőr. Mivel ott rendszerint sokkal kisebb a forgalom, mint a másik két metróvonalon, volt időm megfigyelni, hogy ezek az ellenőrök soha nem néznek az utasokra, de még csak a bérleteikre se. Múltkor ki is próbáltam, hogy mi történik, ha csak a pénztárcám mutatom fel. Semmi, nyugodtan mehettem tovább, úgyhogy felbátorodtam. Mi történik akkor, ha semmit nem mutatok az ellenőr felé? Akkor se történt semmi. Nem szólt, nem szaladt utánam, ugyanúgy egy pontot bámult a plafonon. Lent a lépcső alján két biztonsági őr figyeli az utasokat a metróvonal átadása óta, minden állomáson. Ők vajon miért vannak ott? A rendre és a tisztaságra vigyáznak? Nem hiszem, unottan rugdossák a csokipapírt, amíg megérkezik a szerelvény. Ha ott szükség van rájuk, akkor a kettes vagy hármas metróban miért nincs?

Balogh Zoltán, MTI

A Deák téren például lehet nagy a mocsok lent a metróban? Érdekes, mert ott is rengeteg ellenőrön kell átjutni, mire megérkezhetünk a koszos peronra.

A kisföldalatti Mexikói úti végállomásán bezzeg megnézik a bérleteket. A fiatalember újabban annyira elemében van, hogy a csinosabb fiatal lányokat több lépéssel is bekíséri, miközben folyamatosan a szemükbe néz. Talán épp a Belga jegyellenőrös számát hallgatja esténként, onnan a kedv a kellemetlen nyomulásra.

Amikor babakocsival jártam, rájöttem, hogy alighanem azért állnak mindig négyesével az ellenőrök az Oktogonon, hogy nekem segítsenek felcipelni az alvó gyerekemet a kocsival, hogy ne kelljen fokonként felhúznom, amitől felébred. El kell ismerni, hogy bár maguktól soha nem ajánlották fel a segítséget, egy szó nélkül jöttek mégis, ha kértem.

Esetleg azért állnak ennyien, hogy valamelyikük utazási információkkal tudjon szolgálni a turistáknak? Nem, egészen biztosan nem. Sajnos semmiben nem tudnak segíteni, nem ismerik a várost, fogalmuk sincs a BKV járatokról, kapcsolódásokról, menetrendről, az épp aktuális elterelésekről, pótlóbuszokról, semmiről. Magyarul sem.
Tudnak viszont hangosan nevetni a láthatóan fogyatékkal élőn, nyálcsorgatva meg tudják bámulni a csinos nőket, majd hangosan megvitatni egymás között, hogy nekik is milyen jó lenne egy ilyen. Nagyon részletesen és hangosan ki tudják beszélni a szerintük meleg utast, lehetőleg úgy, hogy az utas is mindenképp hallja.

Nem tudom, mennyit keres egy ellenőr, de igencsak kétségesnek tartom, hogy megéri azért alkalmazni őket, hogy a bérleteket igazából ne ellenőrizzék, viszont kellemetlenkedjenek az utasokkal. A négyes metróban unottan, párban sétálgató biztonsági őrök helyett egészen biztosan alkalmazni lehetne takarítónőket, akik mondjuk a hármas metró vonalán is takarítanak. Vagy esetleg felvenni olyat, aki köszön, vagy legalább visszaköszön az utasnak.

Friss hír, hogy a Főváros 19 milliárd forintot szándékozik 2019-ben a BKV-n megtakarítani.

Attól félek, ezt nem az ellenőrök számának csökkentésével, hanem a járatok ritkításával és a járműpark leamortizálásával szeretnék elérni.

Pedig talán érdemes lenne azon is elgondolkodni, hogy a klímaváltozás közepén nem ősrégi Ikarus buszokkal kellene járni, hanem ingyenessé tenni a tömegközlekedést. Így nem kellene olyan sokat költeni az e-jegy bevezetésére és ellenőrökre sem, és talán végre korlátozni lehetne a budapesti autóforgalmat.

Különben szép lassan megfulladunk, de a bérletünk mindig érvényes lesz.

Megosztás Facebookon