Aktuális

Véletlenül öngyilkost talált, „természetesen” nekiállt poénkodni rajta a YouTube-sztár

Lángol az internet, miután Logan Paul egyszerre tizenötmillió embernek mutatta meg izgatottan döbbenetes felfedezését: egy fáról lógó holttestet. Mi történt, miért csinál bárki ilyet, és miért hatalmas baj ez?

Nincs sok értelme rágódni a tavalyi évben történt sok rossz eseményen, inkább remélni kell, hogy minél többen levonták a tanulságot, amit le kellett vonniuk, és így aztán 2018 jobb lesz. Ennek ellenére nem is lehetett volna szimbolikusabban befejezni 2017-et, mint

egy YouTube-sztárral, aki egy fáról lógó öngyilkos holttestén poénkodik a haverjaival, majd az erről készült videót kiteszi a csatornájára, ahol 15 millióan látják.

Ezt nem mi találtuk ki, tényleg ez történt a december 31-én közzétett videóban, amelyet az internet egyik legnagyobb sztárja (értsd: netes videói miatt híres), Logan Paul készített. Paul ugyanis az „öngyilkosok erdejeként” elhíresült Aokigahara erdőt látogatta meg haverjaival az év utolsó YouTube-videója kedvéért. Az eredetileg poénosnak indult (a fiúk szellemeket szerettek volna keresni „speciális” távcsövekkel) kirándulás hirtelen groteszk fordulatot tett, amikor tényleg megtalálták egy férfi fáról lógó holttestét. Ekkor azonban nem azt tették, amit a józan ész diktálna – hívni a mentőket, rendőrséget vagy bárkit, vagy legalább kikapcsolni azt a szerencsétlen kamerát –, hanem filmeztek tovább, vicces/megdöbbentő szenzációként tálalva a halottat, egy-két kép kedvéért még pózoltak is vele.

Most már mindenki belátja, hogy idióta húzás volt, maga Paul is, aki bocsánatkérések közepette törölte a videót. Ám az internet nem felejt – főleg ilyen gyorsan és egy ilyen könnyen elítélhető ügy kapcsán –, a videósok, a YouTube és a közösség felelősségéről szóló vita pedig forróbb, mint valaha.

Forrás: YouTube

Logan Paul egyébként még az okosabb, kreatívabb YouTube-sztárok közül való. A Vine platformra készített hat másodperces, vicces videóival lett híres, de készít saját, komolyabb kisfilmeket is, színészkedik, vendégszerepel, zenél, Dwayne Johnsonnal haverkodik. A YouTube-on jelenleg pont 15 millióan követik, főleg tinik és fiatal felnőttek, akik példaképként tekintenek rá.

Ez a fő baj a mostani videójával is: hogy egy nagyon komoly témát (depresszió, öngyilkosság) bagatellizál, még úgy is, hogy az azóta eltűnt videó végén egy felhívást tett közzé arról, hogy akinek ilyesmi gondolatai támadnak, nincs egyedül, és a legjobb, ha segítséget kér. Azóta pedig nem győz bocsánatot kérni: későbbi Twitter-üzeneteiben és egy videóban elmondta, hogy ő csak a problémára szerette volna felhívni a figyelmet, nem a kattintásért és a pénzért publikálta (reklám sem volt a milliós megtekintésű videó alatt), és különben is megbánta.

A gond ezzel az, hogy maga az azóta eltűnt videó nem ezt a tudatosságot tükrözte. „Ez most vicc?!” – kérdezi Paul hitetlenkedő arccal, majd a holttestet látjuk, majd újra Pault, amint vicces fejjel tudatosítja, hogy igen, itt egy holttest. (A videó előnézeti képén is a halott férfi látszik tisztán kivehetően, és a cím is szenzációhajhász: Holttestet találtunk a japán öngyilkos erdőben.) Később kiemeli, hogy „ez YouTube-történelem”, majd figyelmezteti a nézőket, hogy

kurvára kössétek be magatokat, mert ilyen videót még egyszer nem láttok majd.

Ezek után hosszasan pásztázzák a kamerával a holttestet (annyi jó érzés azért maradt bennük, hogy az arcát kitakarják), közel mennek, megmutatják, hogy még a tárcája is a zsebében van. A túravezető hívja a rendőrséget, miközben a többiek kiabálnak: „Hé, élsz? Szórakozol velünk?” Paul később alig tudja elfojtani a nevetését, „Viccnek indult, hogy lett ilyen komoly?”, mondja, a videó végén, már a parkolóban pedig két korty szaké közt arról elmélkedik:

Ilyen az élet, a vloggerélet, srácok, az elején megmondtam, nem telhet el nap anélkül, hogy titeket szórakoztatnálak.

A bajok ráadásul már napokkal korábban elkezdődtek: Paul egy olyan videót is feltöltött még a mostani előtt, ahol Tokió utcáin szaladgál, és igazi seggfejként viselkedik. A japánokat zargatja, kameráját az arcukba tolja (ez nemcsak illetlenség, hanem tilos is), a piacon vett hallal és polippal szórakozik, és úgy általában közönyös bunkó turistaként áll az egészhez. Már ekkor elkezdtek ömleni a kommentek, amelyekben arra kérik, hogy ha ennyire nem hajlandó megérteni egy tőle idegen kultúrát, akkor inkább ne menjen többé Japánba.

A borítékolható botrány közepette publikált bocsánatkérő videójában már megrendülten beszél arról: nem gondolta végig, nem tudta, mit csinál, minden reakció, ami az erdőben készített videóban látszik, nyers, ösztönös, szerkesztetlen. Nyilván őszintén beszél, és tudjuk jól, milyen az internet, a YouTube, és a fiataloktól sem várhatjuk, hogy rögtön megfelelő tisztelettel a helyén kezeljenek egy ilyen eseményt, és ne poénkodással tompítsák a traumát, ám ez nem mentette fel Pault az internet ítélőszéke előtt. Felháborodott kommentek, tweetek és reakcióvideók ezrei érkeztek még YouTube-sztár „kollégáktól” is. A helyzetről sokat elmond, hogy a videón talán a legjobban éppen az a rekordlátogatottságú PewDiePie akadt ki, aki korábban maga is kényszerült kínos magyarázkodásra antiszemita megjegyzések és rasszista szóhasználat miatt.

A kollégák véleményénél talán fontosabb a YouTube szerepe. A videómegosztó ugyanis nem tiltotta le a tartalmat, annak ellenére sem, hogy Paul nyíltan megsértette az alapelveket azzal, hogy holttestet mutogatott. Még úgy sem, hogy több ezren jelentették a videót; mindössze egy figyelmeztető szűrő került elé, amelyet persze bárki átléphetett, hiszen képtelenség ellenőrizni, hogy a néző elmúlt-e már 18. A youtuber egyébként semmilyen büntetést nem kapott, nem tiltották le a csatornáját, a videónak nincs következménye. Az eddig is téma volt, hogy a YouTube kettős mércét alkalmaz – a kattintásokat hozó nagy sztárokat békén hagyja, a kisebbeket bünteti ugyanazért a kihágásért –, ezt most illusztrálták is.

A videó nemcsak botrányos vagy rossz ízlésű, hanem egyenesen veszélyes, állítják a szakértők. Az öngyilkosság elkövetőjének, körülményeinek vagy magának az eseménynek a részletes, reflektálatlan mutogatása ugyanis könnyen arra késztetheti depressziós, szuicid gondolatokkal küzdő embertársainkat, hogy lemásolják, amit a képernyőn látnak.

Az öngyilkosság-fertőzés nagyon is valóságos és aggasztó

– fogalmaz Madelyn Gould, a Columbia Egyetem kutatója, aki a leginkább akkor tapasztalta ezt, amikor minden Robin Williams haláláról szólt. Egy ilyen videó megnézése önmagában kevés – ahogy senki nem lesz egyetlen esemény vagy gondolat miatt öngyilkos –, ám az arra hajlamosakat (mentálisan instabil, gyógyszer- vagy drogfüggő betegeket) bizony átbillentheti a határmezsgyén.

Különösen „fertőző” az a hírekben, videókban szereplő öngyilkosság, amelyben az elhunytat így vagy úgy, de hősként állítják be, tettét pedig megindokolható, logikus lépésként, esetleg egyenesen bátorságként – részletezi a szakember. A médiának ebben hatalmas szerepe van, ez egyértelmű volt eddig is. Ami viszont nem volt, az az, hogy a médiába bizony ma már beleértendők az önjelölt tartalomgyártók, videósok, internetes sztárok ellenőrzés és szűrő nélkül kikerülő alkotásai is. A leginkább befolyásolható korosztály számára egy-egy Logan Paul-videó márpedig sokkal fontosabb, mint a világ összes híradója együttvéve.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top