Aktuális

Kit érint a tengelysúlymérés? Lehet, hogy téged is!

Lassan minden kérdésre választ kapnak az autósok a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszerrel (TSM) kapcsolatban. Az új mérőpontok az év végéig tesztüzemben működnek.

Szeptember 19-én tesztjelleggel elindul a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM), ami a túlterhelt gépjárműveket hivatott kiszűrni a forgalomból. Hogy kiket érint a TSM, az a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) által szervezett konferencián derült ki.

A NiT tájékoztatóján elhangzottak alapján kijelenthető, hogy a személyautókat – 3500 kilogramm alatt – nem méri a TSM, egész pontosan csak 20 tonna felett indul be a rendszer.

Ezeken a helyeken mérik a járművek súlyát

  • a TSM rendszer kizárólag azokra a tehergépjárművekre és autóbuszokra fókuszál, amelyek mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben és műszaki nyilvántartásokban szereplő adatokat. A személygépjárművek ebben a tekintetben tehát nem érintettek.
  • az objektív ágon történő bírságolás nem érinti a 20 tonna megengedett össztömeg alatti gépjárműveket (beleértve a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti tehergépjárműveket is). Ettől függetlenül egy esetleges kitereléses ellenőrzés keretében ezek a járművek is vizsgálhatók és mérhetők!
  • a „mérési eredmény befolyásolásának tilalma”, mint új szankcionálandó magatartás vonatkozik minden olyan vezetési manőverre, mely a jármű adatainak objektív mérését akadályozza. Ide kell érteni a mérőponton történő ráfékezést, rágyorsítást, a KRESZ által bizonyos útszakaszokon egyébként is tiltott előzést (azaz a sávváltást, a biztonsági okokból indokolt kikerülési manővertől eltekintve), vagy például a követési távolságra vonatkozó előírások olyan jellegű megsértését, amely a járműnek a rendszám általi azonosíthatóságát ellehetetleníti.
  • a szükséges jogszabály-módosítások hatályba lépését követően változni fog – és jelentősen egyszerűsödik – a túlsúlyos, túlméretes járművek közlekedésére vonatkozó engedélyezési eljárás, amelyről a Magyar Közút már előkészítette a szükséges ügyfél-tájékoztatást, és a honlapján folyamatosan informálja az érintetteket. 

A rendszer december 31-ig csak tesztjelleggel működik, bírságot még nem ró ki a túlterhelt autókra a a TSM.

A TSM-rendszer működése

A mérőponton történő áthaladáskor az útburkolatba épített szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterheléseit és az össztömegét, a telepített kamerák a járműről fényképeket készítenek. A fényképek alapján a rendszámfelismerő szoftver meghatározza a jármű rendszámát.

A TSM rendszer a műszaki adatok és a közútkezelői hozzájárulások figyelembe vételével megállapítja, hogy a jármű túlterhelt-e.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top