nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Ez van!
Ombudsman: sok a gond a fogyatékosoktatással

Ombudsman: sok a gond a fogyatékosoktatással

Az ombudsman szerint a magyar állam jelenleg nem tesz eleget a kiszolgáltatott, súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók megfelelő színvonalú és hozzáférhető oktatásával kapcsolatos alkotmányos feladatainak, nemzetközi jogi kötelezettségeinek.
Forrás: MTI
f Ajánlom

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala közlemény adott ki arról, hogy Székely László alapjogi biztos több súlyosan, illetve halmozottan fogyatékos gyermek szülőjét képviselő civil jogvédő szervezet beadványa alapján indított vizsgálatot.

Jelentésében az ombudsman felidézi a köznevelési törvény előírását, amely szerint állami közszolgálati feladat a hátrányos megkülönböztetést elutasító, befogadó oktatási rendszer működtetése, amelyhez egyenlő eséllyel kell hozzáférnie valamennyi tanulónak, így a súlyosan és halmozottan fogyatékos gyerekeknek is.

Ombudsman: sok gond van a fogyatékos gyerekek oktatását illetően

A biztos ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a törvény értelmező rendelkezése hiányos a súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók tekintetében, így eleve ismeretlen az ilyen tanulók pontos száma. Ennek az információnak a hiányában viszont nincs mód a létszámukhoz igazított intézményi hálózat kialakítására, a szükséges férőhelyek megteremtésére. Aggasztónak nevezte, hogy ezért nekik csak az otthoni vagy az ápoló-gondozó intézményben zajló fejlesztő oktatás lehetősége marad.

Csakhogy – hívta fel Székely László a figyelmet – a fejlesztő nevelés-oktatáshoz szükséges feltételrendszer is hiányos, és a fogyatékosság típusához igazított szakirányú felsőfokú pedagógusképzés sem felel meg a követelményeknek. Emellett sokszor még annak a feltételei sincsenek meg, hogy a tankötelezettségüket iskolába járással teljesíteni kívánó, súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók eljussanak az iskolába.

Az ombudsman szerint a nevelés-oktatás keretében az érintettek a tanulás mellett jogosultak egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs ellátásra is. Ez az oktatási forma azonban kiüresedett: Székely szerint az egészségügyi elem dominál benne, miközben az ahhoz szükséges személyi (ápoló személyzet, gyógytornász) és tárgyi feltételek (speciális eszközök) sem állnak maradéktalanul rendelkezésre.

A biztos szerint a feltárt hiányosságok az egyenlő bánásmód követelményével, az oktatáshoz való joggal összefüggő visszásságot okoznak, nem egyeztethetőek össze a fogyatékossággal élők jogairól szóló és a gyermekjogi egyezményből eredő, Magyarországon is kötelezettségként vállalt előírásokkal.

Székely László ezért felkérte Balog Zoltánt, az emberi erőforrások miniszterét, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók oktatáshoz való egyenlő esélyű hozzáférésnek, a tényleges oktatás feltételeinek biztosítására. Idetartozik a világos fogalommeghatározás, a megfelelő számú férőhely létrehozása, a személyi és tárgyi feltételek megteremtése, az intézménybe való eljutás megszervezése, valamint a kulcsszerepű szakértői bizottságok diagnosztikai eljárásának és intézménykijelölő szerepének egyértelműsítése.

Megosztás Facebookon