Aktuális

Egy magyar diák levele: “Hol vannak az életre felkészítő tantárgyak?!”

375 ezres átlag-kezdőfizetésről álmodoznak a magyar gimnazisták. Nincsenek tisztában olyan pénzügyi fogalmakkal, mint a kamat vagy a részvény. De lássunk kicsit a számok mögé. Egy magyar diák reagálása a legfrissebb kutatásra. Mert ők is örülnének, ha öt tesi helyett – vagy mellett – az életre is felkészítenék őket.

A Gfk készített kutatás a Providentnek, amiből kiderült, hogy:

  • megkérdezett középiskolások közel egyharmada nem ismer olyan pénzügyi alapfogalmakat, mint a törlesztő részlet, futamidő vagy a THM
  • középiskola vége felé 57 százalékuk volt képes helyesen kamatot számolni
  • az inflációval kapcsolatos kérdésre 43 százalékuk tudott jól válaszolni
  • a diákok 64%-a tudja, mi a kamat, és 50%-a tudta a részvény pontos meghatározását
  • megkérdezettek csupán 31 százaléka adott jó választ a pénzügyi kompetenciát mérő kérdések legalább felére
  • a diákok 80 százaléka tovább akart tanulni
  • az első állásuknál (egyetem vagy főiskola után) a legfontosabb szempont a fizetés összege lesz.
  • átlagosan 235 ezer forint nettó kezdőfizetést tartanak elfogadhatónak, de 375 ezerrel lennének boldogok (Magyarországon 159 ezer forint az átlagos nettó bér)
  • diákok 80%-a képzeli el magát vezetőkén, és 67% dolgozna vállalkozóként
  • a diákok 48 százaléka semmilyen hitelt nem venne fel

(forrás: Index)

Gábor 16 éves gimnazista, akinek van véleménye a kutatásról. Ajánljunk a felnőtteknek.

Szerintem a magyar diákok nagy része nincs tisztában a pénz fogalmával. Álomvilágban élnek, és a filmek meg az internet alapján próbálják megfogalmazni magukban a felnőtt életet. Diákként felmerül bennem a kérdés, hogy ez miért olyan meglepő, ha egyáltalán nincs benne a tananyagban pénzügyi ismeretterjesztés, a sok “nélkülözhetetlen” tantárgy mellett, amelyeknek érettségi után egy töredékének a töredéke marad meg bennünk? Egy másik felmérés szerint, az iskoláknak csak tizedében oktatnak pénzügyi tárgyakat. A pénz alapfogalma hiányzik a magyar diákok túlnyomó részéből. Arról nem beszélve, hogy a hivatali ügyintézésekről sem esik szó a 4 éves “életünket megalapozó” gimnáziumban/szakközépiskolában. Ez így rendben van?

Egy magyar diák levele:

Evidens, hogy akit érdekel, az önállóan, autodidakta módon tanulni fogja ezeket az ismereteket, de kevés diákot foglalkoztat a pénz alapfogalma. Vagy úgy egyáltalán a saját jövője, az iskolai túlhajtás és stressz mellett. Egy-két életre tényleg felkészítő – legalább alapismereteket nyújtó tantárgy igazán nagyszerű lenne a túlnyomórészt jelentéktelen készségtárgyak helyett. Öt tesióra az egészség Mekkája…

De imádunk titeket, felnőtteket! Aztán senki sem alszik rendesen, mert 8-9 óránk van egy nap, majd hazamegyünk és tanulunk tovább. Bocsánat, hogy közben esetleg a jövőnket is alapozni akarjuk (mert azér, van olyan, akit érdekel), és nem akarunk tudatlanok lenni a pénzügyekkel kapcsolatban például.

Egy magyar diák levele:

Olvass még magyar diákokról:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top