Aktuális

PÖCS, avagy új pedagógusértékelési rendszer

Pedagógus Önértékelési Csoportok jönnek létre az iskolákban, a feladatuk pedig a belső ellenőrzések lebonyolítása lesz. Az Oktatási Hivatal a munkához kézikönyveket is készített, a tanárokat például annak alapján kell majd vizsgálni, mennyire hűek a nemzeti alaptantervhez. És még van persze egy csomó más szempont is.

Ha a szervezet nevét rövidítve mondjuk ki, abból bizony PÖCS lesz. De ha a névadáson túllépünk, ezer kérdés vetődik fel, vajon hogyan is működik majd mindez a gyakorlatban.

A tanárok értékelése 4 lépcsőben történik:

  • A dokumentumok alapján: vagyis az óravázlatok, tanmenet, egyéb tanítás melletti tevékenységek, pl: kirándulás, tehetséggondozás alapján.
  • Minden tanárnál minimum két óralátogatást kell tenni két év alatt, és ezt értékelni kell a hivatalos minősítő rendszerben.
  • A tanártársak, a diákok és a szülők is kapnak kérdőíveket.
  • Interjúkat kell készíteni: a tanár és a szakmai vezető beszélgetnek a Belső Ellenőrző Csoport (BECS) tagjával, ezt is értékelni kell, majd feltölteni.

Ezeket egyébként a pedagógus, akiről az értékelés készül, maga is megnézheti, majd 77 szempont alapján (ezek központilag megadott szempontok) megírja a saját értékelését. Természetesen ez is feltöltendő.

PÖCS, avagy új pedagógus - értékelési rendszer

A PÖCS elég sok időt vesz el a tanároktól

Iskolaigazgatókat kérdeztünk, mi a véleményük erről.

A Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnázium igazgatója, Arapovics Miklós azzal kezdi a beszélgetést, hogy ők inkább BECSnek hívják, azaz Belső Ellenőrző Csoportnak, így jobban hangzik. Az biztos, hogy egyfajta önértékelésre szükség van, de lehet, hogy nem ilyen módon. Ez ugyanis rengeteg feladatot ró az amúgy is túlterhelt pedagógusokra. Az egész még csak előkészítő fázisban van, mégis csak eddig legalább heti 5-6 óra pluszmunka a BECS tagjainak.

Egy másik általános iskola igazgatója, aki névtelenül nyilatkozott az NLCafénak, azt mondja,  nagyon nem ért egyet azzal, hogy a pedagógusok véleményezzék egymást, náluk éppen holnap lesz egy nagy tantestületi értekezlet erről. A gyakorlati részét egyáltalán nem ismerik. Kétségei vannak afelől, hogy lehet-e egyáltalán ezt elfogulatlanul megcsinálni, mert arról a kollégájáról nyilván nem mond rosszat az ember, akivel jóban van, míg ha valaki már régebben borsot tört az orra alá, akkor őt könnyebb kritizálni.

Értékelni folyamatosan kell, az nagyon fontos – ezzel a legtöbb iskolavezető egyetért. Ha azonban az értékelésnek nincs semmilyen következménye, akkor fura érzése támad az embernek. Jelen percben a jó eredményeknek nincs jutalma, és persze a rossznak sincs retorziója.

Az iskolaigazgatók szerint még mindig sok a tisztázatlan kérdés, például: ha az ország összes iskolája elkezdi feltöltögetni az értékelő íveket az Oktatási Hivatal rendszerébe, akkor az a rendszer könnyen összeomolhat.

Túlterhelt pedagógusok PÖCSölnek

Jelenleg heti 22 órát kell megtartania egy tanárnak, ha azt számoljuk, hogy minden órájára minimum egy órát készül, akkor már az is nagyon sok. Ehhez jön a helyettesítés, amiért nem jár már pluszpénz, valamint a tanításon kívüli feladatok. Meg a rengeteg adminisztráció. A kormányzat egyébként a közoktatás minőségének javulását várja az új minősítési rendszertől.

 További cikkek az NLCafén: 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top