Aktuális

Stephen Hawkinggal és százmillió dollárral indul a földönkívüliek kutatása

Egy orosz vállalkozó az eddigi legkomolyabb kutatási projektet tervezi elindítani, amelynek célja, hogy felkutassa a közelünkben lévő csillagokban és galaxisokban az élet esetleges nyomait.

Yuri Milner nem kevesebb mint százmillió dollárt ajánlott fel erre a célra saját vagyonából, az űrkutatás szerelmeseinek pedig jó hír, hogy komoly kutatók egész sora csatlakozott a kezdeményezéshez, kezdve rögtön a világhírű angol elméleti fizikussal, Stephen Hawkinggal. Rajta kívül a földönkívüli élet kutatását az internetre kapcsolt számítógépek segítségével végző SETI@Home egyik alapítója, az amerikai asztrofizikus Frank Drake, illetve a “bolygóvadászként” ismertté vált Geoff Marcy is a terv mögé állt.

A kaliforniai Lick Observatory egyik teleszkópjaj (Fotó: NASA)
A projektben részt vevő kaliforniai Lick Observatory egyik teleszkópja – fotó: NASA

Milner a bejelentés során megemlítette a NASA Kepler űrteleszkópjának eredményeit, amely az elmúlt években több száz, Naprendszerünkön kívüli bolygót fedezett fel, köztük számos olyat, amely elméletileg alkalmas terep lehet az élet kialakulásához.

“A Kepler eredményeinek köszönhetően megélénkült a tudományos párbeszéd a Földön kívüli élet felfedezésének lehetőségéről – idézte Milnert a CBS amerikai hírcsatorna weboldala. – Ez ugyanis kézzel fogható bizonyítékot jelent arra, hogy csak a mi galaxisunkban több milliárd, a Földhöz hasonló bolygó található.”

Egymilliós jutalomra is futja

Milner két programot jelentett be a most hétfőn tartott londoni sajtótájékoztatóján. A Breakthrough Listen nevű projekt optikai és rádiójelek után kutat majd a világűrben, a Breakthrough Message nevű kezdeményezés célja pedig az, hogy értelmezhető választ dolgozzanak ki arra az esetre, ha felfedeznének életre utaló jeleket valamelyik bolygón. Utóbbiért egyébként egymillió dolláros jutalmat is felajánlottak a megfelelő üzenet kidolgozójának, noha Milner csapata szerint nincs terv arra nézve, hogy az üzenetet adott esetben tényleg el is küldjék.

“Ez leginkább egy lehetőség a csillagközi kommunikáció lehetséges nyelvezetének feltérképezésére, illetve célunk, hogy globális párbeszédet kezdeményezzünk a földönkívüli intelligens élet képviselőivel való kommunikáció etikai és filozófiai kérdéseiről” – áll közleményükben.
“Intelligensek vagyunk, élőlények vagyunk, tudnunk kell” – ezt már Stephen Hawking mondta, aki korábban a földönkívüliekkel való kommunikáció veszélyeire hívta fel a figyelmet.

Nem biztos, hogy barátságosak lesznek

A tudós 2010-ben hangsúlyozta, elképzelhető, hogy ha találunk életet a bolygón túl, nem biztos, hogy annak képviselői barátságosak lesznek az emberekkel szemben. A lehetőséget Kolumbusz Amerikába való érkezéséhez hasonlította, ahol a felfedezők érkezését követően megkezdődött az őslakosság véres elnyomása.

“Akkor lesz sikeres ez a kezdeményezés, ha az önismeret és a tudatosság új szintjét érjük el arra nézve, hogy mit jelent ezen a bolygón élni” – ezt már Ann Druyan mondta, aki a néhai legendás csillagász, Carl Sagan feleségeként részt vett a NASA Voyager űrszondáin elhelyezett földi üzenetek kidolgozásában. “Függetlenül attól, hogy az üzenetet elküldjük-e vagy sem, annak kidolgozása közben alaposan szembe kell néznünk magunkkal, hogy megtudjuk, kik is vagyunk valójában és kikkel osztozunk ezen a bolygón. Szerintem ez nagyon hasznos lesz, főleg mert segíthet felkelteni a fiatalok érdeklődését, ez pedig egy olyan cél, amiért az egész civilizációnak küzdenie kell.”

A Breakthrough Listen program a Földhöz legközelebb eső egymillió csillagot fogja megvizsgálni a Tejút kozmikus síkjában, illetve a galaktikus mag környékén, ahol a csillagok és galaxisok jóval sűrűbben fordulnak elő. A programhoz használt szenzorok és egyéb eszközök annyira érzékenyek, hogy képesek érzékelni a földihez hasonló technológiák – például légvédelmi radarok – jeleit akár 2000 fényév távolságból is.

A National Radio Astronomy Observatory gigantikus rádióteleszkópja (Fotó: NASA)
A National Radio Astronomy Observatory gigantikus rádióteleszkópja szintén a földön kívüli élet jeleit kutatja majd – fotó: NASA

A programokhoz az amerikai National Radio Astronomy Observatory rádióteleszkópját, az ausztrál Parkes Observatory több mint száz méteres eszközét, illetve a kaliforniai Lick Observatory 2,4 méteres automata bolygókereső teleszkópját is felhasználják.

Az összegyűjtött adatokat elérhetővé teszik a nyilvánosság számára is, illetve becsatornázzák a SETI@Home projektbe is.