Aktuális

Kié legyen a Lánchíd? A bicikliseké vagy az autósoké?

Hol közlekedjenek a biciklisek? Át kell-e építeni a budapesti Lánchidat? Összefügg a két kérdés? A BKK szerint igen, szerintünk nem.

A Heti Válasz információi szerint a Lánchíd járdáinak kiszélesítését tervezi a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), hogy a gyalogosok jobban elférjenek. A műemléki tervtanács tiltakozik, a terv ettől függetlenül napirenden van.

Kié legyen a Lánchíd? A bicikliseké vagy az autósoké?

“Hagyják békén a Lánchidat!”

De mi értelme mindennek? Hiszen a kiszélesített járdát csak a gyalogosok használhatnák, a bicikliseknek továbbra is tolniuk kéne a járgányt, nem kapnának külön sávot. A gyalogosok pedig (mi legalábbis úgy gondoljuk) elférnek a híd jelenlegi járdáján is. “A Széchenyi lánchíd a reformkor, Budapest és az egész ország jelképe, része a világörökségnek. Már bocsánat, de takarodjon róla mindenki, aki hozzá akar nyúlni! A kerékpárosok tolják át a híd háromszáz méternyi járdáján a bicikliket, vagy válasszanak egy másik hidat az átkeléshez. Az úttestet semmiképp ne használják, mert akkor megáll az élet, hiszen túl keskeny a híd ahhoz, hogy ki lehessen őket autóval kerülni” – mondta Ráday Mihály, a Budapesti Városvédő Egyesület elnöke a Klubrádió adásában. Igen ám, csakhogy egyre több a gyalogos a BKK honlapján található információk szerint. A városvédőnek erről is megvan a véleménye. “A Big Ben tornyát sem fogják kiszélesíteni azért, mert ma több ember szeretne felmenni a tetejére, mint ezelőtt húsz évvel. A Lánchíd úgy, ahogy van, remekmű, hagyják békén.”

Felújítási vita ide vagy oda, az ügy jó apropó arra, hogy szó legyen a kerékpáros-forgalomról, ami Budáról Pestre és fordítva meglehetősen nehézkes. (Kivéve az Árpád hidat és talán a Margit hidat.)

Kié legyen a Lánchíd? A bicikliseké vagy az autósoké?

A zsúfoltság senkinek nem jó

A Magyar Kerékpáros Klub álláspontja szerint a megoldás egyszerű. “Mi sem szeretnénk, ha hozzányúlnának a hídhoz. Az egyetlen helyes döntés, ha megszüntetik az egyéni gépjárműforgalmat, és átengedik a hidat a buszoknak, taxiknak és bicikliseknek – állítja László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. – Buda és Pest között ugyanis nincs normálisan és főleg csábító módon megoldva a kerékpáros-forgalom. A Margit híd járdáin ugyan kialakították a biciklisávokat, de a Margitsziget környékén rendszeresen kialakuló tumultus miatt ez csak egy rossz kényszer.” Az elnök szerint nemcsak azért javasolják a híd átengedését a kerékpárosoknak, mert maguk a bringások akarnak rajta áthajtani, hanem azért is, mert azt szeretnék, ha minél többen közlekednének kerékpárral. Hiszen hosszú távon ez jó a városnak is – magyarázza.

Elképzeltük, ahogy a Lánchidat lezárják az autósok elől… Aztán inkább nem képzeltük el.

Kié legyen a Lánchíd? A bicikliseké vagy az autósoké?

Csak egy példa

De hogy néz ki ez a probléma más nagyvárosokban? Firenzei nyaralásából nemrég visszatérő kollégánk mesélte: “Firenze belvárosában csak néhány utcába lehet behajtani autóval, mindenhol meghagyták a macskaköves utcákat, ahol többségében turisták lófrálnak. A helyiek közül sokan biciklit vagy motort választanak közlekedési eszközül. Ami az autókat illeti, egy helyi taxis szerint a városban kedvezményt kapnak azok, akik hibrid vagy elektromos autót vásárolnak. Egyébként a történelmi városrészben nincs is benzinkút, viszont elektromos töltőállomás igen! Mindenki kis méretű kocsival jár, a parkolásnál pedig próbálják nem szívatni egymást. Csak néhány belvárosi hídon lehet autóval áthajtani, mégsem »őrül« meg a város. Busszal és villamossal egyébként könnyen megközelíthető a város minden pontja, gyalog pedig minden elérhető a belvárosban.”

Kevés ember van a fővárosban, aki a Lánchídhoz ne viszonyulna valamiképpen. Esztétikai szempontból mindannyian imádjuk, ha biciklivel vagyunk, kerülgetjük a gyalogosokat vagy leszállunk, amikor autóban ülünk, dohogunk, hogy milyen lassan lehet rajta áthaladni. Mégis… A magunk részéről mi inkább azt mondjuk: leszámítva a kötelező műszaki felújításokat, hagyják meg nekünk a 165 éves hidat olyannak, amilyennek Széchenyi és W.T. Clark megálmodta, és amilyennek megszerettük.

“2014-ben elkezdődött a Széchenyi lánchíd és a Várhegy-alagút műszakilag igen szükségessé vált felújításának megtervezése a BKK megrendelésére. A világörökségi értékek megóvásán és felújításán túl forgalomtechnikai és forgalombiztonsági szempontokat is figyelembe veszünk a tervek elkészítésekor. E szempontok közé tartozik a Lánchíd kényelmes és biztonságos megközelítése, illetve a hídon áthaladó gyalogosforgalom biztosítása is, de a Lánchíd járdáinak kismértékű kiszélesítéséről – a korábban megjelent sajtóhírekkel ellentétben – eddig semmilyen döntés nem született, pusztán vizsgálatok zajlanak. A felújítás műszaki tartalmáról a Fővárosi Közgyűlés 2015-ben dönthet. (…) A kismértékű, a Lánchíd látványát nem befolyásoló járdaszélesítést – mint az egyik alternatíva vizsgálatát – a jelentős számú idegenforgalmi térségi nevezetességek és fejlesztések miatt megnövekedő gyalogos- és turistaforgalom is indokolja.”

(Forrás: www.bkk.hu)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top