Aktuális

A pucér szakács élni tanít

Van olyan gyerek, aki ma arról álmodozik, hogy ha nagy lesz, celebszakács lesz? Korábban a celebek énekeltek, gólokat lőttek, filmekben szerepeltek, nem pedig a tökéletes sült csirke receptjét keresték.

A pucér szakács élni tanítMa mégis a szakácscsillagok fénykorát éljük, és máig nincs köztük fényesebb Jamie Olivernél, a 38 éves, kölyökképű britnél, aki még azt is a fejébe vette, hogy modern keresztes lovagként megküzd a kövérséggel, és rendet vág az iskolai menzákon is. Tizenhét világsikerű szakácskönyvvel és huszonöt még sikeresebb főzőműsorral, saját éttermekkel és főzőiskolával a háta mögött Jamie Oliver a friss és jó minőségű alapanyagok elkötelezettje, és váltig állítja, nem kell vagyonosnak lenni ahhoz, hogy az ember jókat ehessen. Küldetésének tekinti, hogy arra biztassa az egyszerű embereket, ne költsenek az étkezés legdrágább és egyben legegészségtelenebb módjának tartott készételekre és gyorséttermekre, hanem étkezzenek otthon olcsón, jól és egészségesen.

Kérdés persze, mennyire hiteles egy multimilliomos sztárséf Twist Olivernek maszkírozva, s hogy ha tényleg annyira a szívén viseli a szegények táplálkozását, miért kerülnek a nevével fémjelzett élelmiszerek és készételek hétszer annyiba, mint a szupermarketek saját márkás termékei. De el kell fogadnunk, a világ már csak így működik: ugyanazt a spagettit a többszöröséért lehet eladni, ha egy híresség fotóját nyomják a csomagolására.

A Sunday Times becslése szerint eddig 150 millió fontot összefőző tévészakács legújabb könyvének címe mindenesetre sokat elárul szerzője ambícióiról: Spóroljon Jamie-vel – Vásároljon ésszel, főzzön okosan, pazaroljon kevesebbet. Jamie-t lehet szeretni vagy nem szeretni, ugyanakkor nehéz lenne elvitatni tőle, hogy jó tizenöt évvel ezelőtt ő tette menő dologgá a főzést. Többször is megválasztották már a legvonzóbb tévészakácsnak, főzőműsorait milliók követik áhítattal a világ ötven országában. A brit konyha nagykövete rajongói között tudhatja Károly herceget és a korábbi brit miniszterelnököt, Tony Blairt is.

Az élet főzőiskolája

Az 1975-ös születésű Jamie az ételek és a főzés iránti szenvedélyét még szülei essexi pubjában szívta magába, ahol a zsebpénzéért dolgozott. Iskolai tanulmányaiban nem jeleskedett, diszlexiája is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy 16 évesen otthagyta a sulit, és Franciaországba utazott, hogy testközelből ismerje meg a francia konyha rejtelmeit. Visszatérése után pedig a híres olasz szakács, Antonio Carluccio londoni éttermében lett főcukrász. Következő lépése a River Caféba vezette, ahol egy BBC-dokumentumfilm forgatása közben figyeltek fel a filmesek a háttérben munkálkodó pimasz srácra, aki észrevétlenül, de annál biztosabban ragadta magához a főszerepet. Miután a műsor adásba került, Jamie-t elárasztották a produkciós cégek ajánlatai. Hamarosan ő lett a legfelkapottabb celebséf, első műsora, A pucér szakács forradalmasította a főzőműsor műfaját – annak ellenére, hogy felöltözve szerepelt az adásokban.

A pucér szakács élni tanít

Mindössze 21 éves volt, amikor szinte egyetlen éjszaka alatt sztár lett belőle. Szemtelensége, életöröme, receptjeinek egyszerűsége, illetve az életszemlélet, amit képviselt, rajongók légióit állította mögé a világ minden pontján. Pályája elején éppen azért szerették, amiért ma a legtöbben támadják: nem a fellegek közt járó, a hétköznapi emberek világától elszakadt híresség volt, hanem egy helyes, szerethető, hétköznapi figura, akinek könnyű volt elhinni, hogy tényleg olyan egyszerű dolog megsütni a világ legjobb sült csirkéjét, és hogy az élet maga sem sokkal bonyolultabb ennél.

Ráadásul Jamie az a séf, aki mer kockáztatni. Életre hívta például a Fifteen Alapítványt, egy jótékonysági szervezetet, amelyben fiatal munkanélkülieket képzett ki profi szakáccsá, az azonos nevű étteremmel pedig saját pénzét tette kockára. Amikor pedig rájött, hogy a népszerűségének köszönhetően akár valódi változásokat is elérhet, a fejébe vette, hogy javítani fog a brit menzakoszt színvonalán, e törekvésében maga mellé állítja a kormányt, másrészt ráveszi a kölyköket, hogy mondjanak le a gyorsételekről. Segítségével végül valóban nagy lépést tettek előre a brit iskolai étkezés színvonalának és összetételének javítása terén.

Meddig hiteles egy sztár?

Jamie-t fáradhatatlansága és szerethető karaktere aranybányává tette a hirdetési piacon, 2000-ben például évi kétmillió fontos szerződést írt alá a Sainsbury’s szupermarketlánccal, és ő lett a cég reklámarca. Ugyanebben az évben vette feleségül az exmodell Juliette Nortont, akivel hét évvel korábban ismerkedett meg. 2002-ben megszületett az első lányuk, Poppy Honey, a következő évben Daisy Boo, hat évvel később Petal Blossom Rainbow, majd 2010-ben egy kisfiú, Buddy Bear Maurice. Jamie szakácskönyvszerzői karrierje pedig 2010-ben újabb mérföldkőhöz érkezett, amikor ő lett Nagy-Britannia legtöbb könyvet eladott szerzője J. K. Rowling, a Harry Potter-sorozat alkotója után. Csak a szakácskönyvekkel 100 millió fontot keresett ez idáig, és ki tudja, mit mutat majd a végső mérleg, akad-e bárki, aki le tudja taszítani a trónjáról a tévés konyhaművészet fenegyerekét.

A kritikusai szerint persze mondhat Jamie ma már bármit arról, milyen gyakran találkozik egyszerű emberekkel, és mennyire megérti a problémáikat, a szegények világában ő csupán turista, és úgy figyeli őket mint egy egzotikus túrán a bennszülötteket szokás. A Primrose Hillről, London egyik legelegánsabb lakhelyéről nézve nem könnyű megérteni, hogy minél szegényebb valaki, annál hajlamosabb egészségtelenül élni. A középosztály az, amelyik érzékeny arra, mit eszik, és mire költi el a pénzét.

És akárhogy is állítják az ellenkezőjét, Jamie, Nigella és a többiek műsorai igazából nekik szólnak és nem a szegényebb néprétegeknek. Önmagunk egy javított változatát kínálják megvételre – amelynek természetesen része az, hogy beszerezzük azokat a konyhai kacatokat, amelyeket a szegények nem engedhetnek meg maguknak. Ezt a tendenciát már itthon is tetten érhetjük: a mezei magyar főzőblogokon is beleütközhetünk már a receptek sorai közé rejtett elragadtatott megjegyzésekbe, miszerint a szerző az adott ételt a gyönyörű és fantasztikus X márkájú edényében készítette, az oldalsávban pedig feltűnik ugyanaz a cég mint a blog szponzora.

 Cikkünk az e heti Nők Lapjában jelent meg. További cikkeink az aktuális számból:


Ha előfizetnél a Nők Lapjára, itt és most megteheted!
Csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top