Aktuális

Kötelező testkép-órák az iskolában?!

Angliában képviselők egy csoportja kötelezővé tenné a "testkép-órákat" az általános iskolában. Winkler Nóra különvéleménye.

A hír: Az általános iskolásoknak szükségük van “testkép-leckékre” – véli angol képviselők egy csoportja. Azt javasolják, minden gyerek vegyen részt olyan órákon, ahol az önbecsülésüket erősíti. A dolog szerintük azért lenne indokolt, mert vizsgálatok szerint minden második embernek negatív a testképe, és már ötéves gyerekek is aggódnak amiatt, hogyan néznek ki.

Kötelező testkép-órák az iskolában?!Winkler Nóra véleménye: Amíg időként felröppen egy hír egy anyukáról, aki hároméves gyerekét is szoláriumba járatja vagy egy másikról, aki lányát már tízévesen elvitte plasztikai sebészhez, kezdje el nézegetni lenne e tökéletesíteni való rajta, addig azt mondhatjuk, jó, hát ilyen extrém esetek voltak, vannak, lesznek. De az hogy az angol parlamentben  összefognak a képviselők annak érdekében, hogy legyen része a közoktatásnak a testképpel, önértékeléssel foglalkozó óra, azt jelzi, itt már nagyon nem elszigetelt szélsőséges esetekkel van dolgunk. Szívszorító olvasni abból a tanulmányból, ami a kezdeményezés bázisát adja. 

Ez például arról számol be, hogy ötéves kislányok is aggódnak már a külsejük miatt. Öt éves! Ha belegondolok engem mi izgatott ötéves koromban nyilván felvillannak szoknyák, cipők, amikre vágytam, hogy a hajam tetszett e úgy, ahogy az anyunak, vagy másképp akartam, de hogy a lábamat méregessem, vagy hogy a derekam milyen – szerintem nem gondoltam semmit a derekamról, maximum annyit, hogy oda kell a szoknya tetejének jönnie. Tudom, hogy közben nagyot változott a világ, elég körülnézni egy áruházban – ma egy kislány is pont olyan aktuálisan lehet divatos mint az anyja, ha nekik így tetszik – minden ami a felnőttdivat friss terméke azonnal elérhető gyerekméretekben is.

Húsz éve ez még nem így volt, ott ment egy gyerek meg a divatos anyja és látszott, két külön világban élnek. Ma már kevésbé, és ezzel egy kislány hamarabb felveszi a nagyok tempóját, rivalizálását, hamarabb bekerül a klubba, ahol indulhat az önmagunk – többnyire kamu – ideálokhoz méricskélése. Nagyon fontos kezdeményezés ez a brit felvetés. Talán tűnhet egy jóléti társadalom elit-programjának, hiszen nálunk a mélyszegénység, társadalmi intolerancia, leszakadás, roma-kérdés, általános kiábrándultság előrébb való, azonnali gondok. De az, ami a gyerekekkel történik – nem mondok meglepőt – a bármilyen jövő lehetőségeit érinti.

Egy szorongó, önértékelésében megzavart, fölösleges versenyekben magát alulmaradónak érző gyerekréteg nehezen lesz normális, jókedvű, nyitott, önerejében hívő fiatal, majd felnőtt.  És nehéz dolguk van azoknak, akik ezt a programot sikerrel, érdemben szeretnék kivitelezni. Az iskolák falain kívül elképesztő túlerővel nyomul a világ, szétfotosoppolt címlapokkal, nyávogó főhősnőkkel telepakolt gyerek-sorozatokkal, azzal, a tömeg-nyomással, hogy mindenben jobban jársz ha tökéletes vagy. És jó lenne ha az ellen oldal nem pusztán vegetáriánus-ökobarát-poszt-hippi mozgalmakból állna, hanem lenne egy erős középút, ahonnan választani lehet, hogy kinek mi tetszik. Miben érzi jól magát. Lenvászon nadrágban a biopiacon vagy tűsarkakon a főtéren, tökmindegy csak a választás saját legyen, nem pedig tömegnyomásra vállalt trendkövetési kísérlet. És ezekre az önazonos saját választásokra nagyobb az esély ha minél hosszabb ideig hagyják idióta versenyek nélkül élni a gyerekeket.

Kíváncsi vagy, hogyan látja Soma, Winkler Nóra és Karafiáth Orsolya az elmúlt hetek eseményeit? Itt megnézheted!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top