Aktuális

Ízlésrendőrség vagy portálszépségverseny?

Megelégelte az ízléstelen kirakatokat a pécsi városvezetés, tavasztól ugyanis rendeleti úton egységesítik majd a belváros üzleteinek arculatát. Egyes városokban már létezik hasonló szabályozás, a szakmai szervezetek pedig sok helyen kirakatversenyekkel is próbálják nagyobb odafigyelésre bírni az üzlettulajdonosokat. Utánajártunk, mi a helyzet a nagyvárosaink kirakatainak háza táján!

Angol turkáló a Jókai téren, piros-sárgában pompázó kisbolt a Király utcában – az ilyen és ehhez hasonló üzletek váltották ki a pécsi városvezetés „haragját”, a jövő évtől ugyanis szigorúbb reklámrendelettel szabályozzák majd a belváros kirakatainak, portáljainak arculatát. A szabályozásra való igényt az EKF-év több milliárd forintos beruházásai hívták életre, a köztérfelújításokkal együtt ugyanis szükségessé vált, hogy az üzletek is rendezett, egységes képet mutassanak. A rendeletmódosításról a jövő tavasszal szavazhat a város közgyűlése, és ha elfogadják, akkor nemcsak a kirakatok arculatát, de az üzletek homlokzati képét is szabályozzák majd – a megállítótáblák pedig teljesen eltűnhetnek a pécsi utcákról.
A szabályozásra való igény a lakosság részéről is megvan, állítják egybehangzóan a városvédők és az önkormányzat munkatársai is. Néhány évvel ezelőtt nagy felháborodást váltott ki, hogy az egyik gyorsétteremlánc üzlete a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal engedélyével a pécsi Városháza alsó szintjére költözött. Bár az étterem kívülről jól illeszkedik a Városháza vajszínű homlokzati képébe, a kirakatüveget díszítő hamburgerreklámok máig sok pécsi szemét bántják.

Ízlésrendőrség vagy portálszépségverseny?

– A lokálpatrióta pécsiek, a „tükék” számára fontos, hogy városuk szép és rendezett legyen – mondja Nácsa János, a Pécsi Városszépítő és Városvédő Egyesület képviselője. – Ők a véleményüknek rendszeresen hangot is adnak, a jó ízlést azonban nem biztos, hogy egy rendeleti úton ki lehet alakítani.
Szécsi Zsolt pécsi főépítész szerint azonban a szigorításnak nemcsak szankcionálnia kell – fontos lenne, ha a szabályozás előbb-utóbb szemléletváltozást is eredményezne. Hogy a rendeletmódosítás nem minden belvárosi üzletet érint majd érzékenyen, azt a főépítész is elismeri – Pécs belvárosában ugyanis most is több olyan „second hand” üzlet vagy ajándékbolt van, amelyik kreatív kirakatával harmonikusan illeszkedik az utcaképbe. A tervezett pécsi rendelethez hasonlóra már több nagyvárosban akad példa, Debrecenben például tilos a közintézményekre és közterekre óriásplakátokat és molinókat kitenni.
– Amióta él ez a szabályozás, az utcák, parkok, terek képe jelentősen megváltozott. Szeretnénk ezeket a reklámhordozókat a magánterületekről is visszaszorítani, hiszen a cél az, hogy a városképet az épületek és a zöldterületek látványa uralja – mondja Kováts Ákos debreceni főépítész.

Pécs belváros
Pécs belvárosa, Király utca

Magukkal a kirakatok arculatával kapcsolatban ez idáig Debrecenben sem született rendelet. Bár a főépítész szerint a magyar kereskedelmi kultúra alacsony színvonala miatt a kirakatok belső terének szabályozása is üdvös volna, erre a jelenlegi jogszabályok nem adnak lehetőséget.
A kirakatrendezőket és dekoratőröket tömörítő Dekorszövetség rendszeresen szervez kirakatversenyeket Budapesten és több más nagyvárosban is. Sárkics Eszter, a Dekorszövetség titkára szerint az értékelésben elsődleges szempont a kirakatok rendezettsége, ugyanakkor fontos a kreativitás, az ötletesség, az áruk megfelelő, figyelemfelkeltő elrendezése, a grafikai elemek minősége, kulturáltsága is. Sárkics Eszter szerint nem a kirakatnak, hanem a portálnak – vagyis az üzlet utcai frontjának és közvetlen környezetének – kell a városképhez passzolnia.

A Dekorszövetség idén második alkalommal rendezte meg a Pécsett a Mediterrán Kirakatversenyt (hasonló versenyekre került sor az elmúlt években Budapesten, Egerben, Szegeden is). Mivel a rendezvényre a Pécsi Országos Színházi Találkozóval egy időben került sor, a verseny témája a színház volt, és több kategóriában is osztott díjakat a zsűri. A Dekorszövetség szakemberei szerint egyébként az üzlettulajdonosokat nem elsősorban szankcionálni kellene: szerintük a büntető intézkedések helyett inkább időszakos adókedvezményekkel lehetne motiválni a kirakataikat rendben tartó kereskedőket.

Br Budapest egy-két kerületi önkormányzata igyekszik rendeleti úton ízlésesebbé tenni a fővárosi kirakatokat, ezek a szabályok könnyen kijátszhatók. A Bartók Béla úton például, ahol egy idő óta fel kell tüntetni a kirakatot berendező dekoratőr nevét, az üzlettulajdonosok személyes ismeretségeiket felhasználva szerzik be a névtáblákat – a valóságban azonban csak ritkán veszik igénybe szakember segítségét.
A pesti oldal üresen álló vagy ízléstelen kirakataival a főváros vezetése évek óta nem foglalkozik érdemben, a civilek azonban különféle pályázatokkal és versenyekkel próbálják a kereskedőket a kirakataik szépítgetésére rábírni. A Studio Metropolitana Városfejlesztő Műhely Köz-Tér Munkacsoportja és a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület alkotói nemrég egy Károly körúti karcsúsítószalont rendeztek be újra. Kirakat-szépségversenyt is a Köztér Csoport rendezett legutóbb a Rákóczi út és a Kossuth Lajos utca üzlettulajdonosai számára.

A szakmai zsűri által kiválasztott győztes kirakat
A szakmai zsűri által kiválasztott győztes kirakat
Forrás: rakoczikirakat.blog.hu

A verseny közönségdíját egy cukrászda kapta, a szakmai zsűri tetszését pedig egy divatüzlet nyerte el a leginkább. A kiírók egyébként díjazták a „legeredményesebb együttműködést” is – vagyis értékelték, ha szomszédos boltok valamilyen közös dizájn-elemmel fejezték ki összetartozásukat.
Úgy tűnik, a dekoratőrök, az iparművészek és a városatyák is egyetértenek abban, hogy a portálok, kirakatok arculatát valamilyen módon szabályozni kell. A megvalósítás azonban egyelőre kérdéses – a pécsi példából talán majd kiderül, elő lehet-e írni rendeleti úton a „jó ízlést”.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top