Életmód

A jó CSR-politika a hosszú távú környezeti hatást is figyelembe veszi (x)

Az ünnepek idején hagyományosan megszaporodnak a karitatív célú akciók. Évről évre egyre több cég szervez ebben az időszakban önkéntességgel kapcsolatos programokat, de karácsony után jellemzően alábbhagy a lendület. Bócsi Rita, az Auchan Retail Magyarország foglalkoztatást támogató humán erőforrás vezetője szerint ennek főleg az az oka, hogy a programok mögött nincs átgondolt rendszer, és emiatt tűnik úgy, hogy az önkéntes munkavégzés a vállalati szektorban még mindig a multik kiváltsága.

Fotó: Bócsi Rita, az Auchan Retail Magyarország foglalkoztatást támogató humán erőforrás vezetője

Ha önkéntességről van szó, a multik tűnnek igazán aktívnak Magyarországon. Mit tesznek ma a cégek?

A nagy, nemzetközi cégek valóban aktívak, ha önkéntességről van szó, de rajtuk kívül sajnos inkább elszigetelt akciók vannak, stratégia nélkül. A nagyoknál viszont az önkéntesség egyre inkább magától értetődik: nyitottak rá, hogy dolgozóik munkaidőben, szervezetten vegyenek részt egy-egy szervezet munkájában. Ez a közösségépítő, együttműködést segítő, sokszor érzékenyítő tevékenység lehet fizikai munka, főzés, adománygyűjtés, de működhet szakmai alapon is, amikor a munkatársak a szaktudásukkal járulnak hozzá egy jó ügyhöz. Két éve például az Artemisszió Alapítvánnyal dolgoztunk egy fiataloknak szóló munkaerőpiaci felkészítő programban, valamint terveink között szerepel, hogy nonprofit szervezeteknek segítsünk elsajátítani a lean-szemléletet.

Mire kell figyelni, amikor a felelősségvállalási politikánkról döntünk?

Alapvető, hogy az ún. CSR-politika ne csak a vállalattal kapcsolatban állókkal és a szélesebb értelemben vett társadalommal, hanem a környezetre gyakorolt hatással is foglalkozzon. Emellett meg kell tanulni a mindennapokban is tudatosnak maradni, majd ezt a szemléletet az egész szervezetben automatizmussá tenni. Ez egyébként annyit jelent, hogy ha teszünk valamit, annak a szűkebb és a tágabb környezet számára egyszerre kell nyereséget, jólétet eredményeznie, de fontos, hogy hosszabb távon. Talán az sem utópisztikus cél, hogy a jövőben a vállalati felelősségi szerkezet decentralizáltan működjön, ahol mindenki a saját területén, felelősen dönt. Ez természetesen egy átfogó, tudatosan végigvitt tanulási folyamat eredménye lehet.

Ti hogyan dolgoztok?

Az Auchannál a hagyományos felelősségvállalási tevékenység mellett a munkatársakat a kezdetektől fejlesztjük, önállóságot, felelősséget kapnak, emellett piacképes szakmát adunk a kezükbe. Nemrégiben újragondoltuk önkéntes munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységünket, ami a helyi közösségekre koncentrál. Hosszú ideje működik esélyegyenlőségi programunk, alapítványunk pedig anyagilag is támogatja a környezetünkben élő gyerekeket és fiatalokat. Az alapítvány által felkarolt projektekbe a kollégák személyesen is bevonódnak, sőt, ők maguk ugyancsak kezdeményeznek támogató tevékenységet.

Mire vagytok a legbüszkébbek?

Mindeddig harmincnégy szervezet harmincöt projektje valósult meg országszerte. Több mint 100 millió forinttal támogattunk oktatási-, mentor, öko- és szabadidős programokat, iskolai eseményeket, életmóddal, egészséggel kapcsolatos kezdeményezéseket. Az elmúlt 2 év 22 projektje közül nagyon nehéz kedvencet választani, hiszen mind, egytől egyig kedves a szívemnek. Amennyiben egyet mégis ki kell emelnem, akkor az egy  olimpikonokkal közös, több iskolát is érintő, egészéves személyiségfejlesztő programot említeném, amiben képzett trénerek, és az Auchan szakemberei is részt vettek.

Az Auchan az Ifjúságért Alapítvány idei pályázatán több mint 68 millió forintnyi keretösszegre lehet pályázni november 6-ig. A pályázati felhívás a következő linken érhető el: https://alapitvany.auchan.hu/palyazat

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top