nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Életmód
Számítógépes játékok segítenek az idős kutyákon

Számítógépes játékok segítenek az idős kutyákon

Magyar és osztrák kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy nagyban segítheti az idős kutyák kognitív képességeinek szinten tartását az érintőképernyős tréning.
NLCafé
f Ajánlom

Az ELTE Etológia Tanszék Szenior Családi Kutya Program, valamint az bécsi Állatorvosi Egyetem Messerli Kutatóintézet kutatócsoport legújabb tanulmánya szerint a rendszeres mentális stimuláció, melyet egy érintőképernyős tréning segítségével érnek el, segíthet az idős kutyák kognitív képességeinek szinten tartásában.

Az élethosszig tartó tanulás nemcsak az emberek, de a kutyák számára is hasznos és fontos. A kutyák idős korukban is képesek a tanulásra, ráadásul a problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok lassítják a szellemi leépülés természetes folyamatát. Viszont az idős kutyák mozgásszervi és egyéb egészségügyi problémái gyakran gátat szabnak a hagyományos, fizikai állóképességet igénylő tréningeknek.

A kutyák számára az érintőképernyő használata némi előtréninget igényel, azonban amint megtanulják, mi a titok nyitja, megszállott játékosokká válnak

Erre a problémára kínál hatékony alternatívát az érintőképernyő segítségével végzett játékos tréning, mely egyszerű, jutalmazással kombinált számítógépes gondolkodtató feladatokkal helyettesíti a fizikai megterhelést jelentő tréninget, és segít fenntartani az idős kutyák szellemi frissességét.

Ahogy a kutyák idősödnek, a gazdák egyre kevesebb kihívással állítják szembe őket, csökkentik a foglalkozások, tréningek számát és intenzitását. Ennek az a következménye, hogy az idős kutyákat alig érik pozitív mentális hatások

– magyarázza Lisa Wallis, a cikk első szerzője.

Az érintőképernyő használatát eddig fiatal kutyákon vizsgálták, de sikerült bizonyítani, hogy az idős kutyák is pozitívan reagálnak a kognitív tréning ezen formájára. „Olyan egyszerű, érintőképernyős feladatokat, melyek megoldása után jutalomfalat jár, még az idős kutyák is nagy lelkesedéssel tanulnak” – említi Kubinyi Enikő, a Szenior Program vezetője. Egy szellemi kihívás megoldása után keletkező pozitív emóció párhuzamba állítható azzal az érzéssel, amikor egy idős ember valami újat tanul vagy valamilyen élvezetes tevékenységet végez. A rendszeres elmetréning nemcsak minket, embereket, de a kutyákat is kizökkenti az idős korra oly sokszor jellemző apatikus állapotból azáltal, hogy növeli a motivációt, és így még több alkalmat teremt a tanulásra.

Az életkor előrehaladtával, az emberekhez hasonlóan, a kutyák dopamintermelése is csökken. Ezzel együtt romlik az emlékezőképesség és a motiváció

Kétségtelen tény, hogy az érintőképernyővel végzett tanulás segíthet az öregedés során jelentkező szellemi leépülési folyamatok ellensúlyozásában. A kutatócsoport azt reméli, hogy ez a tanulmány nemcsak az elektronikai termékeket gyártó szakembereket és szoftverfejlesztő cégeket, hanem lelkes gazdákat is ösztönöz majd a jövőbeli együttműködésre. „Ez a tudományos megközelítés egy olyan izgalmas kutatást indíthat útjára, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az állatok élethosszig tartó tanulásának fontosságára” – mondja Wallis.

Lisa Wallis az ELTE Szenior Családi Kutya Program kutatója, aki a tudományos munkából készült előadásáért a legjobb prezentáció díját kapta a IV. Animal-Computer Interaction konferencián.

Megosztás Facebookon
[central_CentralFbLikeboxComponentWidget fb_page="https://www.facebook.com/noklapjacafe/" small_header="true" show_facepile="0" show_posts="0"]