nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Életmód
Erre figyelj, ha böjtölsz!

Erre figyelj, ha böjtölsz!

Böjtölünk. Ki vallási meggyőződésből, ki azért, hogy méregtelenítse szervezetét, ki pedig azért, hogy leadjon néhány kilót. Én is már sokadszor vágok bele, több-kevesebb sikerrel. A számos böjttípusnak (teljes böjt, léböjt, gyógyböjt, húselhagyás, nyers koszt...) azonban van egy közös jellemzője: ha nem csináljuk okosan, kimeríthetjük vitamin- és ásványianyag-raktárunkat, miközben épp az ellenkezője a cél: a feltöltődés.
f Ajánlom

Erre figyelj, ha böjtölsz!  „Ahhoz, hogy a szervezet méregtelenítése hatásos legyen, hogy megtisztuljon a felhalmozódott salakanyagoktól, legalább hétnapos nem evés és gyógyléböjt szükséges – mondja dr. Sümeghyné Bartos Éva mentálhigiénés szakember, böjtvezető. – Ez idő alatt az erek, a belek, az izmok és ízületek fellélegeznek, mintegy átmosódnak, s ilyenkor az emésztőrendszer is pihen. A kiválasztószervek (máj, vese, tüdő, bőr) viszont intenzíven dolgoznak.” Ám két-három napnál hosszabb léböjtkúrába nem tanácsos egyedül belefogni, mert a vércukorszintünk könnyen leeshet, megfájdulhat a fejünk, akár el is ájulhatunk. A felügyelet mellett folytatott léböjtkúrának viszont méregtelenítő, immunerősítő és betegségmegelőző hatása is jelentős a szakember szerint.

Mi a baj a hússal?

Ha túl sokat eszünk, nem viszünk be elég vitamint és ásványi anyagot, telepakoljuk gyomrunkat agyonfőzött ételekkel és hússal, az nagyon megterheli az emésztőrendszert. A hús emésztése órákat vesz igénybe, ilyenkor az összes energia erre koncentrálódik. Érezzük is sokszor, hogy fáradtak, enerváltak vagyunk. A purinanyagcsere zavara ilyenkor a szövetekben, ízületekben okozhat igen kellemetlen, olykor fájdalmas tüneteket. Ez csak néhány ok, ami miatt ajánlott pár hétig elhagyni a húst. Ám ennek az étrendnek megvan az a veszélye, hogy a fehérjét szénhidráttal, tésztafélékkel pótoljuk, mondván, „csak zöldséggel nem lakunk jól, a gyümölcstől pedig csak éhesebb lesz az ember”.

Ne spórolj a reggelin!

Indítsd a napot egy pohár szoba-hőmérsékletű ásvány- vagy forrásvízzel, felhígítva ezzel a gyomorban lévő erős savakat. Ez jót tesz a bélrendszernek, és segíti a székletürítést is. Utána következhet egy pohár házi készítésű natúr joghurt. A joghurtban sok a probiotikum, az egészséges bélflóra nélkülözhetetlen tápláléka. Majd a reggeli folytatásaként jöhet egy szelet teljes kiőrlésű kenyér kevés vajjal vagy olívával megkenve, friss zöldségekkel.

Mennyit igyunk?

Mi a böjtkrízis?
A léböjtkúrák ideje alatti rosszullét, rossz közérzet vagy hangulatingadozás, amit először az idéz elő, hogy az illető nem iszik elegendő folyadékot.

A folyadék mennyiségére mindig oda kell figyelni, hiszen vitaminokra és ásványi anyagokra kifejezetten szüksége van ilyenkor a szervezetnek. A megfelelő folyadékbevitel nagyjából 2-3 liter tiszta víz vagy gyógytea formájában. A csalántea kiváló ér- és béltisztító, érdemes naponta többször, édesítés nélkül inni belőle. A hibiszkusztea pedig azért jó, mert kellemes ízű, kicsit savanykás, mint a csipkebogyó, szívesen kortyol belőle az ember egész nap. Az édesköménytea pedig jól elrendezi az érzékeny gyomrot.
Fontos a testmozgás: valamilyen könnyebb sport, jóga, hosszú séta a friss levegőn. Ha a méregtelenítés a cél, mindenképp könnyen emészthető ételeket fogyasszunk, minél kevesebb fehérje- és zsírtartalom mellett. Ízesítésre természetes fűszernövényeket, gyógynövényeket használjunk (borsikafű, lestyán, körömvirág, fokhagyma…), és lehetőleg mellőzzük a sót és a mesterséges fűszerkeverékeket. Salátáinkat locsoljuk meg szőlőmagolajjal, extra szűz olívával vagy tökmagolajjal. Nagyon jó májtisztító az articsóka levéből készült főzet, csak keserű íze miatt sokan nem szeretik. Kiváló vértisztító zöldség a cékla, amit változatosan készíthetünk: nyersen, levét kifacsarva, frissen facsart alma levével összekeverve. Fóliában sütve almával, körtével, birsalmával remek zöldséges fogás.
Mintegy három-négy hétnyi húsmentes táplálkozás után kezdjük visszaépíteni az aminosavakat szervezetünkbe, halételek formájában. A halakat változatosan és könnyedén el lehet készíteni, és nem terhelik meg a gyomrot.

Erre figyelj, ha böjtölsz!

Villámkúra

„Van, akinek az egynapos böjt az ideális – mondja Bartos Éva –, ennyi idő alatt is tudjuk tehermentesíteni a szervezetet. Egész nap csak vizet igyunk, legalább háromliternyit, kevés citromlé, grépfrút- vagy narancslé hozzáadásával. A citrusok segítenek kimosni a szervezetből a salakanyagot és regenerálják a sejteket.”
Ám nehogy azt higgyük, hogy megússzuk ennyivel, egyetlenegy böjti nappal! Ez a tehermentesítő kúra akkor a leghatásosabb, ha egy bizonyos időszak alatt több héten át megismételjük heti egy alkalommal. Lehetőleg vegyünk ki szabadnapot, mert könnyen leeshet a vércukorszintünk, a koncentrálás sem megy olyan könnyen, és ingerlékenyebbé is válhatunk.  

Így készíts házi joghurtot!
Forraljunk fel 1,5 liter házi tejet, majd hagyjuk kihűlni. Fakanállal keverjünk hozzá (lassan) 3 doboz natúr, adalékanyag-mentes vagy biojoghurtot. 8–12 órán át tartsuk meleg helyen (be is takarhatjuk, melegben jobban szaporodnak a baktériumok). Ha besűrűsödött, tegyük üvegkancsóba, és mehet a hűtőszekrénybe.

Megosztás Facebookon