Életmód

Egy kis történelem

Európa idegeit Napóleon borzolta, és eközben Jean-Pierre és Jean-Frédéric Peugeot egy észak-franciaországi kisváros, Montbéliard mellett egy másik, ma már elmondhatjuk, maradandóbb birodalom alapjait rakta le.

A családi malmot öntödévé alakították, és 1820-tól késztermékek gyártásába kezdtek: a rugók, fűrészlapok, kéziszerszámok mellett kávédarálók, sőt női szoknyaabroncsok színesítették a cég profilját. A Peugeot Testvérek (“Peugeot Freres”) néven önállósult cég hamarosan újabb üzemeket létesít, és termékeit Európa számos országába exportálja.

A múlt század vége felé, 1885-ben jelennek meg a vállalat kínálatában a járművek. Az ekkor Armand Peugeot által irányított cég 1886-ban kerékpárgyártásba kezd, az 1889. évi Párizsi Világkiállításon pedig – az Eiffel-torony mellett – bemutatkozik a Serpollet gőzmotorral hajtott kétszemélyes tricikli.

A szenvedély olyan, mint egy új szerelem: nem hagyja nyugodni az embert, és nem érdekli a többiek véleménye. Így pattannak ki a jó ötletek is.

Ló helyett motor? Armand Peugeot elképzelését sokan csak múló szenvedélynek hitték. Amikor az ötlet megvalósult, kénytelen-kelletlen azok is igazat adtak neki, akik ellene voltak újításának.

1886: az első benzines Peugeot-tricikli, 1890: az első négykerekű Peugeot. Az elvetett mag kicsírázott, majd termést hozott. A Type 3 nevű modellből 1892-ben már csaknem harminc darabot adnak el, a tuniszi bég számára készített Type 4 sebessége pedig átlépi a 20 km/órás álomhatárt. Az első félig zárt Peugeot-autó 1895-ben épült, Type 13 néven.

Ahogy múltak az évek, a régi modelleket fokozatosan újabbak és újabbak váltották fel. Egyvalami nem változott: a szenvedély. Armand Peugeot később Lille-ben alapít üzemet (Automobiles Peugeot), amely a 20. századi dízelmotor-gyártás egyik fellegvára lesz. 1899-ben több mint 300, egy év múlva már 500 autó készül itt. Az 1904. évi Párizsi Autószalonon mutatják be az első egyhengeres “Bébi-Peugeot”-t, amely igazi népautó lett.

Időközben a szerszámüzemet alapító testvérek fiai is autógyártásba kezdenek, kidolgozzák a jellegzetes Peugeot-oroszlánt. A Peugeot-cégek később összeolvadnak: az egyesülés sikerére mi sem jellemzobb, mint hogy 1913-ra a francia autók fele Peugeot-üzemekbol gördül ki. A termelés először 1923-ban haladja meg a 10 000 darabot. A Peugeot 201 modell mérföldkő a cég történetében: az első olyan autó, amelyen megjelenik a jellegzetes Peugeot-féle típusszámozás.

Mindkét világháború érzékenyen érintette a Peugeot-céget is, a gyárak tönkrementek, kirabolták, lerombolták őket. A háború után mégis hamarosan legördül az egymilliomodik Peugeot is a szerelőszalagról. A Peugeot 403-mal kezdődik a Peugeot és a Pininfarina napjainkban is eleven együttműködése, amelyet olyan legendás modellek fémjeleznek, mint a 403 vagy a 406 Coupe.

Az 1960-as években jelenik meg a palettán a 04-es széria: a 404 1963-ban győzedelmeskedik a Kelet-Afrika Szafarin, 1965-ben pedig az Argentin Grand Prix-n.

1967-ben a Peugeot felvásárolja a Citroën részvényeinek 90%-át. Ezzel megalakul a PSA Peugeot-Citroën holding.

1972: a Peugeot 104 éve. 1980-ban indul hódító útjára a 205, amelyet csak 1998-ban követett a legendás elődhöz már egy esztendő alatt is méltónak bizonyult Peugeot 206. A Peugeot legújabb fejlesztése, a jövő évezred első Peugeot-modellje, a 607 2000-től kapható Magyarországon.

Armand Peugeot öröksége tartósnak bizonyult, képe nemcsak a múzeum falán, hanem a dolgozók gondolkodásában is tovább él.

Egy gazdag hagyomány azonban mit sem ér a folyamatos tökéletesedés és útkeresés nélkül. Az Automobiles Peugeot a jövő század felé halad. Elébe megy mindazoknak a technikai megoldásoknak, amelyeket versenytársai csak később kezdenek kutatni. A környezetvédelem, az újrahasznosítható alkatrészekkel történő gyártás azt mutatja: a Peugeot arra a helyre is tekintettel van, ahol autói közlekednek.

A Peugeot-nál a sorozatgyártás egyediséget takar. A kínálatban csak olyan modellek szerepelnek, amelyeket nemcsak a biztonság, a kényelem, a minőség jellemez, hanem valami több. Valami, ami után műértően megfordulnak a szépet szeretők: ez egy Peugeot!

Armand Peugeot szenvedélye és hite továbbra is filozófiánk alapja. Az autózás öröm, és ameddig a Peugeot létezik, mi azon leszünk, hogy te is így gondold.


Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top