nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Fogkrémben fedezte fel a robot tudós a malária ellenszerét

A „brit tudósok” kifejezés ma már sokszor a tudományos szempontból kétséges értékű vagy csak simán vicces felfedezésekhez szokott kapcsolódni, most azonban nem akármilyen brit tudósról, hanem egy robotról, pontosabban mesterséges intelligenciáról van szó.
NLCafé
f Ajánlom

Egy fogkrémekben gyakran használt összetevő hatékony fegyver lehet a létező vakcinákkal szemben ellenálló malária ellen. Bár a University of Cambridge kutatóinak jár majd az elismerés a felfedezésért, az ő munkájukat egy Eve nevű „robot tudós”, vagyis egy mesterséges intelligencia segítette. Eve az alábbi rövidke videón látható munka közben.

A Scientific Reports tudományos szakfolyóiratban megjelent kutatási beszámoló szerint az évente több mint félmillió ember haláláért felelős malária ellen a fogkrémekben, de folyékony szappanokban, dezodorokban vagy épp szájvízben is használt, széles spektrumú baktérium- és gombaellenes fertőtlenítőszer, a triklozán lehet a legújabb csodafegyver.

A fogkrémekben általában arra használják, hogy meggátolják a fogkő újbóli kialakulását. A vegyület azonban a malária baktériumai esetében úgy működik, hogy képes gátolni egy, a zsírsavak kialakulásában szerepet játszó enzim működését, amely a baktériumok növekedését segíti elő.

„A gyógyszereknek ellenálló malária egyre komolyabb fenyegetést jelent Afrikában és Délkelet-Ázsiában” – mondta Steve Oliver professzor, a cambridge-i egyetem biológiai és biokémiai kutatóközpontjának vezetője. „Emiatt egyre sürgetőbbé válik az új gyógyszerek kifejlesztése.”

A kutatást vezető dr. Elizabeth Bilsland elmondta, hogy a felfedezés a robot tudós kollégának, Eve-nek köszönhető. A tudósok a hasonló mesterséges intelligenciáktól a gyógyszerkutatások felgyorsulását várják, mivel az ilyen rendszerek hatalmas mennyiségű vizsgálati adatot és több tízezer oldalnyi szakirodalmat tudnak összehasonlítani rendkívül rövid idő alatt.

Megosztás Facebookon