Fogkrémben fedezte fel a robot tudós a malária ellenszerét

A „brit tudósok” kifejezés ma már sokszor a tudományos szempontból kétséges értékű vagy csak simán vicces felfedezésekhez szokott kapcsolódni, most azonban nem akármilyen brit tudósról, hanem egy robotról, pontosabban mesterséges intelligenciáról van szó.

Egy fogkrémekben gyakran használt összetevő hatékony fegyver lehet a létező vakcinákkal szemben ellenálló malária ellen. Bár a University of Cambridge kutatóinak jár majd az elismerés a felfedezésért, az ő munkájukat egy Eve nevű „robot tudós”, vagyis egy mesterséges intelligencia segítette. Eve az alábbi rövidke videón látható munka közben.

A Scientific Reports tudományos szakfolyóiratban megjelent kutatási beszámoló szerint az évente több mint félmillió ember haláláért felelős malária ellen a fogkrémekben, de folyékony szappanokban, dezodorokban vagy épp szájvízben is használt, széles spektrumú baktérium- és gombaellenes fertőtlenítőszer, a triklozán lehet a legújabb csodafegyver.

A fogkrémekben általában arra használják, hogy meggátolják a fogkő újbóli kialakulását. A vegyület azonban a malária baktériumai esetében úgy működik, hogy képes gátolni egy, a zsírsavak kialakulásában szerepet játszó enzim működését, amely a baktériumok növekedését segíti elő.

„A gyógyszereknek ellenálló malária egyre komolyabb fenyegetést jelent Afrikában és Délkelet-Ázsiában” – mondta Steve Oliver professzor, a cambridge-i egyetem biológiai és biokémiai kutatóközpontjának vezetője. „Emiatt egyre sürgetőbbé válik az új gyógyszerek kifejlesztése.”

A kutatást vezető dr. Elizabeth Bilsland elmondta, hogy a felfedezés a robot tudós kollégának, Eve-nek köszönhető. A tudósok a hasonló mesterséges intelligenciáktól a gyógyszerkutatások felgyorsulását várják, mivel az ilyen rendszerek hatalmas mennyiségű vizsgálati adatot és több tízezer oldalnyi szakirodalmat tudnak összehasonlítani rendkívül rövid idő alatt.