Egészség

Összeesett egy játékos a virtuális világban – te mit tennél egy ilyen helyzetben?

Ahogy terjed a virtuális valóság használata, úgy kell megismerkednünk olyan új jelenségekkel, amelyekre korábban nem volt példa. Egy online videojáték felhasználóinak például egy, a digitális térben is fellépő vészhelyzetre kellett reagálnia.

Egy Rogue Shadow nevű youtuber mesélte el a Vice-nak, mi történt vele, amikor több másik játékossal együtt a VRChat nevű, virtuális valóságban létrehozott csevegőszobában gyülekeztek.

A felhasználók, mintha csak egy házibuliban lettek volna, kisebb csoportokba verődve cseverésztek, és próbálgatták, hogy milyen dolgokat lehet végrehajtani a virtuális szobában. Ekkor azonban az egyik úgynevezett avatár, amely a felhasználót jeleníti meg a digitális térben, hirtelen összeesett. A piros-fekete robot elterült a padlón, és rázkódni kezdett. A jelenlévők elsőre nem is értették, hogy mi történik, többen a grafikai megjelenítés hibájára gyanakodtak, míg mások azt gondolták, csupán a robotot mozgató játékos viccelődik.

Rövid idő elteltével azonban elkezdték felismerni, hogy valós vészhelyzetről van szó: a robotot használó játékos ugyanis nem reagált a hozzá intézett kérdésekre, az avatár tovább rázkódott a földön fekve, a hangszórókon keresztül pedig lehetett hallani, hogy a játékos levegőért kapkod.

A fenti Youtube-csatorna üzemeltetője elmondta, hogy a piros-fekete robot „gazdája”, akivel a riasztó eset után sikerült beszélnie, egy olyan speciális virtuális valósághoz kifejlesztett ruhát viselt, amely a felhasználó testének mozgását követi és azt jeleníti meg a digitális térben.

Tehetetlenül álltunk ott, nem tudtuk, mit tehetnénk. Azt sem tudtuk, hogy az illető a Föld melyik részén lehet

– mondta Rogue Shadow a Vice-nak nyilatkozva. 

Bár nincs rá egyértelmű bizonyíték, hogy a szóban forgó játékos nem csak rosszul elsült viccel próbálta átejteni a többieket, Rogue Shadow elmondása szerint a felhasználók többsége azonnal megpróbált megoldást találni, közösen találgatták, hogy milyen módszerrel lehetne segíteni bajba jutott társukon.

A virtuális valóság használatánál számítani kell szédülésre, hányingerre, de epilepsziás rohamot kis kiválthat az arra hajlamos embereknél (Fotó: Tumblr)

Volt, aki epilepsziás rohamra gyanakodott, ezért arra kérte az élénk színű, villogó avatárokkal jelen lévő felhasználókat, hogy lépjenek hátrébb, hátha ettől jobban lesz a piros-fekete robot gazdája. Az Epilepsy Foundation adatai szerint az érintettek 3 százalékánál a bizonyos frekvencián villódzó fények vagy mintázatok képesek rohamot kiváltani. Az úgynevezett fotoszenzitív epilepsziával diagnosztizált páciensek számára kifejezetten ellenjavallott a virtuális valóság használata, a megváltozott térélmény és a rengeteg új vizuális inger ugyanis még a teljesen egészséges emberek számára is szédítő lehet.

A történet szerencsésen zárult, a bajba került játékos ugyanis idővel jobban lett, és szólt a többieknek, hogy minden rendben. A többi felhasználó pedig egyből azt tanácsolta neki, hogy vegye le a VR-szemüveget és forduljon orvoshoz.

Az új technológiai megoldások elterjedésével fontos lesz olyan módszerek kidolgozása, amelyek segítségével egy hasonló helyzetben könnyen és gyorsan segítséget lehet nyújtani valakinek, aki a külvilágtól elzártan, egy digitális térben kalandozik.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top