nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Egészség
Így hűsölhetsz a leghatékonyabban a kánikulában

Így hűsölhetsz a leghatékonyabban a kánikulában

A nyári nagy hőségek idején se szeri, se száma azoknak a praktikáknak, amelyek segítségével bárki lehűtheti magát. Ezek között azonban szép számmal akadnak olyan ötletek is, amelyek akár károsak is lehetnek az egészségre. Egy amerikai egyetem kutatóintézete megvizsgálta, hogy mi működik, és mit érdemes elkerülni.
Horowitz Katalin
Horowitz Katalin
f Ajánlom

A University of Connecticut berkein belül működik a Korey Stringer Institute (KSI), amely a tragikusan fiatalon, 27 évesen gutaütés következtében elhunyt amerikai focista, Korey Stringer nevét viseli.

Az intézet kutatóinak ajánlása szerint az első és legfontosabb a túlhevülés elkerülése, ehhez pedig elengedhetetlen a nagy mennyiségű folyadék fogyasztása és a közvetlen napfény elkerülése. Emellett ügyelni kell arra is, hogy a hőség már önmagában jelentős megterhelés a szervezetnek, így a nap legmelegebb időszakában érdemes kerülni a fokozott fizikai megterhelést.

A megfelelő folyadékbevitel mellett az óvatos hűtés kulcsfontosságú (Fotó: Tumblr)
A megfelelő folyadékbevitel mellett kulcsfontosságú az óvatos hűtés (Fotó: Tumblr)

Robert Huggins, a KSI egyik kutatója azt ajánlja, hogy ha már kezdjük érezni, hogy túl meleg van, percenként nagyjából 0,15 Celsius fokkal csökkentsük a testünk hőmérsékletét, és ezt a lehető legnagyobb testfelületen végezzük. Vagyis nem szabad túl hirtelen hűtést alkalmazni, de azt minél nagyobb felületen. Erre jó a merüléses módszer, ami lehet egy kád vagy egy medence, de használhatunk nedves törölközőket is a testünk különböző pontjain, amelyeket érdemes rendszeresen cserélgetni.

Ha erre nincs lehetőségünk, érdemes a végtagokat vagy egyéb kiálló testrészeket (pl. fej) hűteni és ventilátor segítségével fokozni a nedvesség párolgását a bőrről. Azonban, ha hőguta gyanúja merül fel, a már említett merüléses módszert kell alkalmazni.

A hőguta fő jelei: fáradékonyság, gyengeség, sápadt bőr, fejfájás, hányinger, eszméletvesztés és szédülés. A KSI kutatói elsősorban sportolók számára állítottak össze ajánlást, hogy ilyenkor mi a teendő, de ez nyugodtan alkalmazható hétköznapi emberek számára is.

Ha a hőguta jeleit tapasztaljuk valakin, vetessük le vele a lehető legtöbb ruhát, majd legalább 30 percen át hűtsük a teljes testfelületét hideg vizes zuhannyal, közben pedig hívjunk orvost. A kutatók felhívják a figyelmet, hogy a túlzott hűtés eredménye hipotermia, azaz kihűlés is lehet.

Ha a teljes testes hűtés nem megoldható, a csuklók vagy bokák hűtése is hatékony lehet, ezek a felületeken ugyanis rendkívül hatékony a szervezet hőcseréje az ott lehűlő vér pedig az erekben visszajut a szervezetbe, és így segíti a “belső hűtést”. A tenyerek hűtése is rendkívül hatékony, ezt a KSI kutatói egy külön tanulmányban is vizsgálták.

További cikkek kánikuláról az NLCafén:

Megosztás Facebookon