nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Egészség
Iskolakezdés: így hordja az iskolatáskát a gyerek, hogy ne szakadjon bele

Iskolakezdés: így hordja az iskolatáskát a gyerek, hogy ne szakadjon bele

Nyugodtan lehet terhelni a gyerekeket, például iskolatáskával, mert attól csak erősödni fog a hátizomzatuk, persze nem mindegy, hogyan hordják azt a bizonyos iskolatáskát. Jó kis tippeket adnak az Ízületőr szakértői.
Ízületőr
f Ajánlom

A csontokba csak akkor tud beépülni a kalcium, ha a gravitáció ellenében végzünk mozgást. Ez azt jelenti, hogy az iskolatáska cipelése is jól terhelhet, ugyanis ha megfosztjuk a gyermekeket a gravitáció ellenében végzendő mozgásoktól, így akár a cipeléstől vagy a gyaloglástól – mert például mindenhova autóval szállítjuk –, akkor gátoljuk a koordináció fejlődését.  Az az optimális, ha a gyerekek második osztályos korukra elsajátítják a megfelelő mozgásformákat és a helyes testtartást, mivel ebben az életszakaszban automatizálódnak a mindennapi mozgások.

Ha rosszul terheljük a gerincet, a gyerekkori hátfájás hátterében gyakran állhat a túl nehéz vagy a nem megfelelő iskolatáska cipelése is. Ha a vállra és a hátra helytelenül nehezedik a súly, az ártalmas lehet. A nagy alkalmazkodóképességű gerinc az aránytalan terhelés kompenzálására görbületeinek megváltozásával reagál, így az izmok túlfeszülhetnek, vagy meg is nyúlhatnak. Az állandósuló rossz tartás a későbbiekben gerincproblémák kialakulásához is vezethet, és – elsősorban a vállak túlterhelése miatt – nyaki és vállfájdalom vagy fejfájás is jelentkezhet. Ha gyermekünk hát- és vállfájásról, kényelmetlenségről számol be, az mind utalhat arra, hogy a táska túl nehéz a számára. Ha séta közben előre kell hajolnia, hogy megtartsa a táska súlyát, valószínű, hogy túl nagy a terhelés.

Fotó: AFP/Frederick Florin
Fotó: AFP/Frederick Florin

Tippek az Ízületőr  szakértőitől:

Hogyan pakoljunk az iskolatáskába?

  • 2004 óta él Magyarországon is az a javaslat, miszerint nem ajánlott, ha a megpakolt iskolatáska súlya meghaladja a gyermek testsúlyának 10-12 %-át
  • Fontos, hogy jól oszlassuk el a súlyt a táskában, a legjobb az, ha a nehezebb könyveket a táska hátsó részébe, a testhez minél közelebb pakoljuk
  • Ne rakjunk éles vagy hegyes tárgyakat a hátrészhez
  • Amit csak lehet, hagyjunk az iskolában, hogy minél kevesebbet kelljen hazacipelnie a gyerekeknek.

 

Hogyan hordják a gyerekek az iskolatáskát?

  • Mindig mindkét vállra tegyük fel az iskolatáskát, mert a csak egy oldalon hordott táska nem megfelelően terheli a gerincet.
  • A gyermek termetéhez állítsuk be a pántok hosszát, ha nagyot nő, cseréljük le a táskát.
  • A pántok hosszát úgy állítsuk be, hogy a táska alja kb. 20 cm-rel a csípő fölé érjen, illetve jól igazodjon a hátához. Nem előnyös, ha a pántot túl hosszúra, “lógni” hagyjuk, mert akkor folyamatosan verdesheti a gyerekek hátát, a derék és a váll pedig túl erősen terhelődhet, a testtartás görnyedté válhat. Fontos, hogy a pántok túl szorosak se legyenek.
  • Tanítsuk meg gyermekeinknek, hogy amikor fel- vagy leveszik a táskát, ügyeljenek a helyes technikára. Ne csak karból emeljenek, hanem mindkét térdüket behajlítva igyekezzenek a testhez minél közelebb tartva felmarkolni a táskát. Így nem feszítik túl a hátukat és a derekukat sem.

 

Mit tegyünk, hogy ne fájjon a gyerekek háta?

  • Sportoljanak minden nap!
  • Válasszunk számukra megfelelő hátizsákot!
  • Otthoni tanuláshoz hasznos az ergonómiai szék vagy a dinamikus ülést lehetővé tevő nagy labda, párna.
  • Fiatal korban a hát terhelése miatt érzett fájdalom gyorsan enyhül, ha pihenünk, azonban ha a gyerekek hosszan tartó, nem szűnő fájdalomról számolnak be, érdemes felkeresnünk egy szakorvost.

 

A fenti tippek nem csupán az iskolatáskákra igazak! A felnőttek ízületeinknek sem tesz jót, ha csak egyik vállunkon hordjuk a táskát, és nem megfelelően terheljük gerincünket. Ha szabadidőnkben kirándulni, túrázni megyünk, és hátizsákot viselünk, figyeljünk oda, hogy ne legyen túl nagy táskánk, és jól pakoljunk el benne. Osszuk el megfelelően a súlyt, és helyes technikával vegyük fel a földről, hogy viselése hosszú távon se okozzon fájdalmakat.
 

 

Olvass még:

Megosztás Facebookon