nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Egészség
Nem a napfényhiány okozza a téli depressziót? – 6 tél-mítosz

Nem a napfényhiány okozza a téli depressziót? – 6 tél-mítosz

Számos tévhit kering a téllel kapcsolatban: mit szabad csinálni, mit tilos, ha egészséges akarsz maradni. Most lerántjuk a leplet ezekről a tél-mítoszokról.
Balla Hajnalka
Balla Hajnalka
f Ajánlom

Mítosz 1: A hideg levegő megbetegít

Nem a napfényhiány okozza a téli depressziót? - 6 tél-mítoszAnnak ellenére, hogy hideg van, az alacsonyabb hőmérséklet önmagában nem képes arra, hogy megbetegítsen. Gondolj csak bele, a tőlünk északabbra élő népeknél hamarabb kezdődik a hideg időszak, és később is ér véget, mégsem betegeskedik végig. A téli megbetegedések oka legtöbbször az, hogy nem öltözünk fel rendesen, ezzel gyengül az immunrendszerünk, és így hamarabb nyelünk be mindenféle bacilust vagy vírust, amik egyébként, normál esetben nem volnának hatással ránk.
Tipp: Nem ciki, ha rendesen felöltözöl télen! Öltözködj te is rétegesen, mint a gyerekek. Ha tudom, hogy órákig fogok szobrozni a gyerkőccel a játszótéren – mert mozognia, levegőznie muszáj –, akkor simán felveszem én is a harisnyát a farmer alá, meg a jó meleg pulóvert, és nem szégyellem, hogy furán áll a fejemen a sapka, inkább mosolyogjanak meg, semhogy fázzak!

Mítosz 2: Nem szabad kint sportolni télen

Nem a napfényhiány okozza a téli depressziót? - 6 tél-mítoszHa beköszönt a tél, az nem jelenti azt, hogy abba kell hagyni a megszokott futó-, gyalogló- vagy bringás edzéseket a szabadban, hanem épp ellenkezőleg. Aki rendszeresen edz, annak a szervezete is edzett, erősebb az immunrendszere, kevésbé hajlamos a téli rossz hangulatra, a mozgásnak köszönhetően könnyebben alkalmazkodik az időjárás változásaihoz is. És még egy érv a téli sportolás mellett: a hidegben több kalóriát is elégethetsz ugyanannyi mozgás esetében, mint melegben.
Tipp: Télen ugyanúgy folytatom a szabadtéri futóedzéseimet, mint nyáron, de ilyenkor „alapozok”. Azaz lassabban, egyenletes tempóban gyűjtöm a kilométereket, hogy még tovább fejlesszem az állóképességemet, megalapozzam az erőnlétemet a tavasszal kezdődő futószezonra. És normálisan felöltözöm: hosszú, meleg futónadrágot viselek, vastagabb futózoknit, felül aláöltözőt és futópulóvert, ha pedig nagyon hideg vagy csapadékos az idő, akkor felveszem a szél- és vízálló futódzsekimet is. Mindig van rajtam sapka, sál és kesztyű is, hogy a testemet és az izmaimat melegen tudjam tartani, és ettől még hatékonyabban tudjak mozogni.

Mítosz 3: Télen elmúlnak az allergiás tünetek

Bár az allergizáló növények szezonja télre befejeződik, ez sajnos nem jelenti azt, hogy az összes allergiás tünettől megszabadulhatsz. Ha folyton be van dugulva az orrod, vagy folyik, esetleg kapar a torkod, nem biztos, hogy megfázás áll a háttérben, ilyenkor is okod lehet allergiára gyanakodni. A meleg lakásban a párás levegő miatt előfordulhat irritáló penész, kint szmogos, ködös a levegő, és a háziállatok sem töltenek télen annyi időt kint, így nem is fürdetjük őket olyan gyakran, mint nyáron, az ő bundájukon is megtapadhatnak allergének. Szóval ha 10 napig nem enyhülnek a tüneteid, érdemes allergológushoz fordulnod, hogy kiderítse, mi áll a problémáid hátterében.
Tipp: Télen is érdemes megtenni ugyanazokat az óvintézkedéseket az allergiás tünetek elkerülése érdekében, mint nyáron, ne feledkezz meg róluk csak azért, mert már nincs pollenszezon.

Nem a napfényhiány okozza a téli depressziót? - 6 tél-mítoszMítosz 4: Télen nincs szükséged fényvédő krémre

Bár az erős napfénynek búcsút kell mondanunk télre, a fényvédőt azért ne tedd el a fiók mélyére, főleg akkor, ha síelni mész a hegyekbe. A téli hónapokban a Föld felszíne közelebb van a Naphoz, emiatt jobban ki vagyunk téve a káros napsugárzásnak, méghozzá észrevétlenül. A hegyekben pedig a hó és a jég akár a káros UV-sugarak 80 százalékát is képes visszatükrözni, ezért ott mindenképpen szükség van a bőrvédelemre!
Tipp: Minden lehetőséget megragadok arra, hogy a napsütéses téli napokon minél több időt tudjak a szabadban tölteni. A bőrápolásra fokozottan figyelek, mert főleg az arcbőröm hajlamos a kiszáradásra a hidegben. És hogy összekössem a kellemest a hasznossal, mindig olyan arckrémet választok, amiben legalább 15 faktoros fényvédő is van, így egyszerre védem, és táplálom a bőröm.

 Kapcsolódó cikkeink:

Mítosz 5: A napfény hiánya okozza a téli depressziót

A sok sötét ugyan nem kedvez a hangulatunknak, a kutatások szerint nem okolható kizárólag a sötétség a téli depresszió miatt. Gondolj csak a hideg kapcsán már említett északi népekre, ahol jó, ha 4-5 órán keresztül van világos – ők mégsem depressziósak. Sokkal inkább okolható a depresszió kialakulásáért: a mozgáshiány, a karácsony környéki stressz, az anyagi problémák, a túlzott munkahelyi elvárások, az év végi hajtás.
Tipp: Van, amikor semmihez nincs kedvem, és nyűgös vagyok. De ilyenkor sem hagyom el magam teljesen, inkább kényeztetem magam valamivel: egy forró, illatos fürdővel, egy finom kávéval, egy kellemes sétával a családom társaságában, egy új sportcuccal, amiben aztán lelkesen megyek edzeni.

Nem a napfényhiány okozza a téli depressziót? - 6 tél-mítoszMítosz 6: A hideg idő fokozza a hajhullást

Sokan érzik azt a téli hónapokban, hogy jobban hullik a hajuk, és azt gondolják, hogy a hidegben megfáztak a hajhagymáik, ez a hajszálvesztés oka. Vizsgálatok szerint azonban legkevésbé télen hullik a hajunk, nyáron pedig fokozódik a hajhullás mértéke. Valószínűleg evolúciós okai vannak: az állatok szőre is télre vastagszik meg, hogy védelmet tudjon nyújtani a hideg ellen.
Tipp: Ha télen száraznak, törékenynek, gyengének érzem a hajam, fokozottan figyelek a hajápolásra, tápláló sampont és balzsamot használok, és hetente egyszer hajpakolást is felteszek. Mindig teljesen megszárítom a hajam, hogy még véletlenül se menjek nedves hajjal az utcára, és rendszeresen viselek sapkát is.

Megosztás Facebookon