nlc-logo

Engedélyezi, hogy az nlcafe.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.

Család
A trauma hozzáláncol a bántalmazóhoz – Ezért maradnak a bántalmazott nők a kapcsolatban

A trauma hozzáláncol a bántalmazóhoz – Ezért maradnak a bántalmazott nők a kapcsolatban

Angolul a trauma bonding kifejezést használja Joanne Brothwell pszichoterapeuta arra a jelenségre, amin oly gyakran csodálkoznak a kívülállók: mégis miért marad benne a kapcsolatban a nő, ha bántják?
Kun Gabi
Kun Gabi
f Ajánlom

A trauma bonding akkor fordul elő, ha olyan bántalmazó körbe kerül az áldozat, amelyben a büntetés és a jutalmazás ciklikusan ismétlődik. Ez az ismétlődés egy erős érzelmi köteléket hoz létre a bántalmazó és az áldozat között, amit nagyon nehéz elszakítani.

A szakértő szerint mindegy, hogy fizikai vagy érzelmi bántalmazásról beszélünk, a trauma bonding mindkét esetben létrejöhet, ha elég sokáig játssza a bántalmazó az áldozattal azt, hogy az egyik pillanatban a tenyerén hordozza, és szerelemmel árasztja el, a másik pillanatban pedig kegyetlen vele.

A pszichológus két lépést írt le, ami alapján létrehozza a bántalmazó ezt a traumaköteléket:

1. lépés: Bombáz a szerelmével

Te vagy a tökéletes számára, senki soha nem értette őt meg annyira, mint te, lelki társak vagytok, és természetesen csodálatos vagy. Nagyon jó ezt hallgatni, de ha túlzott imádattal vesz körül már a kapcsolat legelején, akkor nem árt óvatosnak lenni, ugyanis ez a narcisztikusok egyik kedvenc manipulációs eszköze.

A célja ezzel a manipulációval az, hogy függővé válj tőle, minden idődet vele akard tölteni, és szép lassan elválasszon a környezetedtől, mert úgy tud a legjobban irányítani.

2. lépés: Kegyetlenkedés

Amikor úgy látja a bántalmazó, hogy már horogra akadtál, és a hatalmában tart, akkor kezdődik a kegyetlenkedés. Hirtelen nevetséges vagy, sosem lehet rád számítani, mindig otthagyod a barátaid kedvéért, bunkó vagy vele, és különben sem találnál rajta kívül senkit, aki szeret.

Ezt a két lépést váltogatva pszichológiai függést vált ki belőled, a kiszámíthatatlan, ciklikus bántalmazástól tesz függővé. Nem azért mert lelki sérült vagy, hanem mert ez a trauma felborítja az agy kémiai egyensúlyát, ugyanis adrenalin, oxytocin, szerotonin, dopamin és kortizol hormonnal árasztja el a testedet.

bántalmazó kapcsolat trauma

Minden kegyetlenkedős periódus után jön a bocsánatkérés (Képünk illusztráció – Forrás: Unsplash)

A bántalmazó pedig tesz is azért, hogy felboruljon az agyad kémiai egyensúlya.

Minden kegyetlenkedős periódus után jön a bocsánatkérés, ajándékok, ígéretek, hogy soha többé nem tesz ilyet. Gyakori, hogy amikor rájössz, hogy bántalmazás áldozata vagy, akkor sem tudsz rögtön kilépni, hanem inkább reménytelenség érzésed lesz, mert képtelen vagy elengedni a nagy érzelmekkel – legyen az pozitív vagy negatív – járó kapcsolatot.

Mivel felfogod a tudatoddal, mi történik veled, és a józan eszed azt súgja, hogy szakítani kell a saját érdekedben, de a függés miatt nem vagy képes rá, ezért szégyellni kezded magad a környezeted előtt, inkább nem találkozol már senkivel, amivel a legrosszabbat teszed magadnak, mert kinyírod a saját biztonsági hálódat, ami segíteni tudna a menekülésben.

A pszichoterapeuta szerint két dolgot kell tenned ahhoz, hogy ezt a traumaköteléket megszüntesd.

1. Szakíts meg minden kapcsolatot a bántalmazóval!

Ezt hívhatjuk detoxnak is, mert tényleg meg kell szabadulnod a testedben lévő méregtől, azaz az agynak vissza kell nyernie a kémiai egyensúlyát ahhoz, hogy tisztán lásd a bántalmazót, és hogy mit művelt veled. Meg kell szakítani a ciklikus bántalmazást, ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha semmilyen módon nem maradsz kapcsolatban a bántalmazóval.

2. Bocsáss meg magadnak!

Ahhoz, hogy a gyógyulás útjára lépj, muszáj megbocsátanod magadnak. Haragszol magadra, mert hagytad, hogy bántsanak, haragszol, mert nem léptél korábban, haragszol, mert a barátaidat elhanyagoltad, ezer okod van arra, hogy egy bántalmazó kapcsolat után önostorozásba kezdj. De helyette inkább azt tudatosítsd magadban, hogy akkor még nem tudtad mindazt, amit most tudsz, és hogy minden helyzetben a tőled telhető legjobb döntést igyekeztél meghozni. Legyél saját magaddal könyörületes, és tudd, hogy nem vagy őrült, csak pszichológiai bántalmazás áldozata lettél.

Teljesen normálisan reagáltál egy nem normális helyzetre. Nem veled van a gond, hanem a bántalmazóval, akinek arra van szüksége, hogy másokat megalázzon és irányítson ahhoz, hogy fontosnak érezze magát. Te csak azt akartad, hogy szeressen, de erre képtelen. Nézz inkább előre, és figyelj a jelekre, hogy a következő kapcsolatodban már ne ess bele egy bántalmazó csapdájába.

Ha te is bántalmazó kapcsolatban élsz, fordulj a NANE egyesülethez segítségért!

Megosztás Facebookon